Wells Gray Provincial Park

11 juni 2017 - Wells Gray Provincial Park, Canada

Na allemaal heerlijk te hebben geslapen in ons kingsize bed werden we om 8.00 uur in de ontbijtkamer verwacht. Ze verhuren 3 kamers en de andere gasten (Engelsen) waren er ook. We werden verwend met een uitgebreid luxe ontbijt en daarna voorzien van allerlei tips en adviezen wat zeker de moeite waard is om te gaan zien in Wells Gray Park. We werden gewaarschuwd voor de vele muggen en hadden ons uit voorzorg goed ingesmeerd en alles zo goed als mogelijk bedekt. Het was 7 graden vanmorgen. Tot dusver zij we inmiddels 9 dagen in Canada en is de stand "lange broek" tegen "korte broek" 9-0

Met die informatie en de kaart gaan we op pad.

Onze 1e stop is Green Mountain Tower, via een bumpy dirtroad kom je uit bij een uitkijktoren, waar je een 360 graden view hebt over het zuidelijke gedeelte van Wells Gray Park. Het zicht was goed (gelukkig) en erg indrukwekkend.

Daarna zijn we gestopt bij de Dawson Falls, ook wel genoemd Mini Niagara, vanwege de eveneens hoefvormige vorm. Een heel brede waterval van wel 90 meter die over een 200.000 jaar oude laag lava heenstroomt. Heel indrukwekkend. We zeiden al tegen elkaar de watervallen zien we in de goede volgorde, ze worden steeds hoger, of breder en met steeds meer watergeweld.

Na 16 km verder de rimboe in kwamen we aan bij Ray Farm-Mineral Springs. De familie Ray heeft hier met hun 3 kinderen gewoond van 1932 tot 1946. Een aantal gebouwen staan er nog steeds, wel in vervallen staat (houten krotjes), echt in de middle of nowhere! Een heel mooie serene omgeving, waar je veel kans hebt om vogels en ander wildlife (bij avondschemer) te zien. Dit is een gebied waar het water niet alleen van de regen komt maar ook ondergronds omhoog gestuwd wordt, met als gevolg opborrelend water, zie video. We zagen hier een specht, dus ma helemaal blij. Jammer dat we geen tijd hebben om met schemer een keer terug te komen, wel spookie omdat je constant alert bent dat je een beer tegenkan komen.

Volgende stop is Bailey's Chute, een mooie view op de wilde Clearwater River, waar in augustus en september de zalmen (Chinook Salmon) hun laatste levenscyclus voltooien. Je ziet ze dan stroomopwaarts de waterval opspringen, sommige wegen wel 22 kg. We zien het zo voor ons, moet indrukwekkend zijn, maar we zijn hier dus drie maanden te vroeg.  Ma en Karen hebben daar nog een korte hike gedaan door een oud bos tot onderaan de rivier zelf, met onderweg hele mooie planten, bloemen, vlinders en elfenbank(jes), zie foto.

Daarna door naar het einde van de route en dan beland je uiteindelijk in het Clearwater Lake zelf. Het enige café in wijde omgeving zit hier op de bijbehorende campground. Hier hebben we weer een heerlijk soepje gegeten en er was zelfs wifi aanwezig, dus snel even de berichtjes van het thuisfront lezen.

Terug richting onze B&B met nog 1 stop te gaan.

De beroemde Helmcken Falls, de mooiste tot nu toe! Een mystieke waterval, die 141 meter naar beneden de canyon in stort. Vanwege de late lente, is de sneeuw pas onlangs gesmolten en is er op veel plaatsen sprake van overstromingen, dit is terug te zien in de enorme hoeveelheid water die naar beneden stort. Zie ook video en foto's.

Vandaag geen wildlife gezien, (of je moet de muggen meetellen, dan hebben we heeeeel veeeel wildlife gezien, sterker nog dan zijn we zelfs bijna door " wildlife" opgevreten). Maar wel ontzettend mooie natuur. We gaan lekker uiteten in hetzelfde (enige) restaurant als gisteren. We nemen alledrie Carrotcake (worteltjestaart) met alles erop en eraan, slagroom, ijs, de hele mikmak. Het schijnt dat dat goed voor je ogen is......(ja, wij verzinnen iedere keer wel een smoes). Doordat we nauwelijks wildlife gezien hebben rijden we erg langzaam de weg terug en kijken of we nog beren kunnen vinden. We stoppen diverse keren omdat we een steen, boomstam, of koe voor een beer aanzien. De uitdrukking "beren op de weg zien" krijgt zo toch wel een andere betekenis. Maar helaas... geen beren.

P.s. Karen heeft ontdekt dat de wifi in deze lodge eigenlijk alleen werkt op de badkamer als je op de wc staat. (Die foto mag ik niet meesturen... jammer)