Van Clearwater naar Whistler

12 juni 2017 - Whistler, Canada

Lange reis-kort verhaal.

Eerst nog even over vannacht. Frans heeft lekker geslapen, maar Karen kon gisteravond de slaap niet vatten en heeft tot 00.50 uur liggen lezen en was rond 03.30 uur alweer aan het rondspoken omdat ze dacht dat ze buiten van alles hoorde. Wel naar buiten gekeken maar niet naar buiten geweest (gelukkig)!

Van onze huiseigenaren hoorden we 's morgens dat er gisterenavond rond 00.30 uur een Poema, rond het huis gelopen had. Ze hadden hem een aantal keren gezien en de eigenaar had zijn geweer tevoorschijn gehaald. Uiteindelijk was het beest vanzelf verdwenen. Wij vonden het wel grappig maar baalden dat we hem niet gezien hadden. De eigenaren dachten daar anders over, ze wonen daar al 8 jaar en hebben nog nooit een poema bij hun huis gezien. En volgens hun staan "human on their menu". Ik heb het eens opgezocht en de aanvallen van poema's op mensen zijn zeldzaam. Kortom wij hebben geen poema gezien alleen zijn sporen rondom de B&B.

Dus snel op weg naar Whistler omdat we 436 kilometer moeten afleggen en alleen het eerste stuk is highway. Daarna zie je het landschap veranderen. Eerst natuurreservaat en daarna bergachtig landschap met veel bergen, dalen, rivieren en meren met tussenin weiden met koeien, paarden, gewoon landelijk zeg maar. Ondertussen draait de muziek van onze ipod mee, want radiozenders zijn er nauwelijks. Ook de telefoon doet het zelden.

Halverwege worden de wegen steeds meer hellingen tussen de 9 en 12 % en ze zigzaggen berg op en af. Het zeldzame overige verkeer bestaat uit campers en vrachtwagens meestal geladen met hout. Diverse wegversmallingen over krakerige bruggetjes. We maken enkele stops om te tanken en bij diepe ravijnen het uitzicht te bewonderen, zie foto's. Vaak zijn er ook geen vangrails. Karen en ma herinneren zich de wintersportvakanties van vroeger waarbij ze ook dicht  langs zulke afgronden reden in Zwitserland. De ipod speelt "jump" van van Halen.(dat hebben we maar niet gedaan)

Na ruim 7 uur rijden komen we in Whistler aan. Daar zijn in 2010 nog enkele onderdelen van de Olympische Winterspelen gehouden. Het doet ons een beetje aan Sankt Moritz in Zwitserland denken. Onze B&B is niet veel bijzonders. We eten wat in de stad bij de Old Spaghetti factory en gaan op tijd weer naar huis. Morgen vroeg op, we moeten om 10.40 uur de ferry halen van Vancouver naar Vancouver Island, waar we de komende week verblijven. De komende 3 nachten zitten we in de middle of nowhere in het Noorden van Vancouver Island, waar we dus waarschijnlijk geen internet of bereik hebben.  We zitten dan in de Hidden Cove Lodge.

1. Ton en thea:
    13 juni 2017
    Hopelijk gaan jullie ook naar Telegraph Cove.
    Peter van Angeliek omschreef dit ooit als volgt:" en als je dan denkt nu ben ik echt aan het einde van de wereld, dan moet je nog een eindje doorrijden en dan kom je in Telegraph Cove".
    En dat klopte.
  2. Paula Goossens:
    13 juni 2017
    volgens mij kun je niet stoppen met foto's maken op al deze mooie plekken...! Geniet ervan!
  3. Ton en Nellie van der Vegt:
    13 juni 2017
    Vandaag even de tijd genomen om de 10 verslagen tot nu toen te lezen. Prachtig land en een mooie flora en fauna. Adembenemend reisverhaal ook, mooi geschreven ook en hebben 8000 km achter de rug en nog 8000 spannende kms te gaan. Mooi al die waarschuwingen voor beren, net als tijden mijn fietstochtje door Afrika waar ook gewaarschuwd werd voor olifanten op de Elefant Highway. Er gingen zelfs rangers voor ons uit om de olifanten op afstand te houden. Juist geen olifant te bekennen, maar dan ineens in de verte een en na een half uurtje wachten ongeveer 30 op 10 meter afstand en geen ranger in de buurt. Mooi ook dat Frans refereert aan "Another 45 miles" van de Golden Earring. Met die band hadden ook al iets in Rwanda na een week hard werken op naar het weekend met het nummer "When yhe lady smiles". In het reisverslag vN 9 juni schrijft Frans dat je niet tot het weekeinde moet wachten om jezelf te verwennen, gewoon op een doordeweekse dag genieten van een lekker glas wisky. Net als het eten van een een gegrilde Victoriabaars met een fles Mutzig in een droge sloot onder de sterrenhemel. Mensen worden er niet knapper op naarmate ze slapen. Frans kan met 3 uurtjes slaap wel vooruit alleen al om te voorkomen dat zijn gezicht in een plooi valt. Wat nou stappenteller op 11.000. Fietsen in Afrika van Cairo naar Kaapstad dat zijn toch al gauw 12 miljoen tandwielomslagen op het voorblad.
    Geniet lekker net z'n 3-en ... You only live once. Wij zijn jaloers maar voor heel even, want we fietsen ban de zomer Ierland rond. Lieve groeten van Nellie en Ton.