Reisdag van Jasper naar Clearwater

10 juni 2017 - Clearwater, Canada

Vanmorgen wakker geworden van de kou, brrrr 3 graden en natte sneeuw buiten! Dat hadden we niet besteld voor vandaag. Gelukkig een rijdag voor de boeg, zo'n 340 km richting Clearwater in een warme auto (met stoelverwarming). We rijden al vrij snel de volgende staat, British Columbia binnen en gaan we 1 uur terug in de tijd. Dus het tijdverschil is nu 9 uur met Nederland.

Onze 1e stop was Mount Robson, de hoogste berg van Canada, die helaas in nevel gehuld was, dus of het waar is weten we niet. Daar rond blijven hangen had geen zin, want het weer zou voorlopig hetzelfde blijven.

Gelukkig kregen we nog wat tips voor onderweg, een paar km verderop zouden de Rearguard Falls de moeite waard zijn. Het mooie van deze waterval was dat je op een uitgebouwd plateau kon staan zodat je er middenin stond. Wat een natuurgeweld, zie foto's en video.

Verder werd de Starratt Wildlife Sanctuary aanbevolen in Valemount, halverwege onze route. Maar eerst op zoek naar een kopje koffie. In Valemount aangekomen zagen we een louche uitziende donkere kroeg met vage slordig neergehangen gordijntjes. Ma had al meteen zoiets, daar gaan we niet naar binnen, wie weet waar we terecht zouden komen. Dus Frans werd vooruit gestuurd met zijn bearspray voor het geval het een bikerscafe was en Karen er vlak achteraan om hem te redden als het een bordeel zou zijn. Maar tot onze verbazing was het een supergezellig en schattig cafeetje, met 2 breiende dames en 2 big mama's in de keuken, haha. Lekker homemade soepje gegeten. Aangekomen in de sanctuary hebben we daar heerlijk een uur gewandeld, een soort wedland vol met vogels. Dus ma liep heerlijk te genieten van alle vogelgeluiden. Ondertussen klaarde het weer gelukkig op.

Karen had ergens gelezen over een bootsafari waar je onderweg beren kon spotten, in Blue River. Dit lag op onze route, dus toch maar even gestopt. Meteen even onze zelf gesmeerde boterhammetjes genuttigd en binnen opgewarmd bij een potkachel. Een uurtje safari kostte 100 dollar en aangezien we die al 1 geboekt hebben op Vancouver Island, hebben we deze toch maar laten schieten. Wel een super mooie locatie!

Daarna door naar onze eindbestemming, Moul Creek Lodge B&B in Clearwater. De auto zoeft lekker en op de achtergrond onze eigen toepasselijke muziekje: "Another 45 miles to go" van de Golden Earing. In de middle of nowhere kwamen we in een waar paradijsje terecht! We hadden onderweg al zo'n mooie " log homes" (blokhutten) gezien, maar deze sloeg alles. De kolibrietjes zoemden om ons heen, de kamers waren schitterend, met een bed "formaatje zwembad"! En hier mogen we de 2 komende nachten verblijven, jippie. De eigenaars zijn een Duits echtpaar. Aangezien we vanavond nog een hapje willen eten, tipt ze ons het dichtstbijzijnde (9 km verderop) restaurant Helmcken Falls Lodge, liggend aan een golfbaan. Hier worden we hartelijk ontvangen en hebben we heerlijk gegeten. Karen was helemaal in de wolken met haar toetje "carrot cake". Verder hoorde we dat er een mama beer met 2 jongen in het gebied rondom de Lodge liep, dus wij meteen op berenjacht. Helaas hadden ze zich goed verstopt. We hebben we vandaag dus geen wildlife gezien. De temperatuur is inmiddels gestegen naar 12 graden. We zitten hier middenin Wells Gray Provincial Park, vol met allerlei wildlife en hele mooie watervallen. Morgen gaan we opnieuw op beren, wolven en moosejacht!

1. Annemieke:
    11 juni 2017
    Hihi, ik zie jullie al helemaal gaan bij dat cafeetje....Ujens Swet team :)
  2. Hannie:
    11 juni 2017
    Inderdaad, binnenkomen en meteen kijken waar de nooduitgang is hi, hi