Vancouver

20 juni 2017 - Vancouver, Canada

Jungle of the city.

Jammer dat we het Hemingway house moeten verlaten. We zullen onze kamer missen. Maar Victoria hebben we al wel gezien dus na het ontbijt op pad naar de veerboot.

In de B&B nog wel onze bearspray overgedragen aan een ander Nederlands stel die juist de andere kant uitreizen en de natuurreservaten nog gaan bezoeken. (Wij zullen in Vancouver wel geen beren meer tegenkomen) Na een half uurtje rijden aangekomen in Victoria "Swartz Bay" waar we de ferry nemen en na anderhalf uur varen aankomen in Vancouver "Tsawwassen". Nog een klein uurtje rijden en we komen aan in Vancouver, wat in tegenstelling tot Calgary, echt wel een metropool is met een mooie skyline. Ingechecked bij ons hotel "Century Plaza Hotel and Spa" middenin downtown Vancouver, we zitten op de 23e verdieping met overal om ons heen hoge gebouwen, dat is nog eens een ander uitzicht dan de natuuruitzichten die we gewend waren. (Ja Hanny, we zitten naast de nooduitgang)

Vervolgens gaan we te voet op pad. Morgenmiddag hebben we een afspraak staan met de neef van ma, dus vandaag moeten we al het eea bezichtigen. De temperatuur is vandaag 23 graden en de zon schijnt. Ma wil nog wel een keer bij de Subway een broodje eten. Ze heeft de smaak te pakken. Vervolgens met de metro richting China Town en met name naar de  "Dr. Sun Yat-Sen Classical Chinese Garden". Deze Chinese Tuin is overgebleven na de wereld tentoonstelling van 1986. Erg mooie tuin, met rotsen, (bonzai)bomen, water en chinese gebouwen. Bij de rondleiding een mooie uitleg over de diverse betekenissen en veel yin en yang oftewel, hoe alles in balans moet blijven en dat er tegenover het ene altijd iets anders moet staan om niet uit balans te raken.

Na een uur Chinatown in gelopen wat hier echt wel groot is. Ineens zaten we in een echte slechte buurt omgeving Gastown. Dat wil zeggen dat het aantal daklozen, junks, prostituees en geestelijk gestoorden ruim in de meerderheid waren. Ik zal maar zeggen dat wij in dat gebied opvielen. En dat hele straten lang. De diverse politieauto's reageren iedere keer met vier a vijf auto's hier. Dus een diefstal en een onwelwording en nog een ruzie op straat gebeurde om ons heen. We zagen ook de dope van eigenaar wisselen en konden nog net de injectienaalden ontwijken op de grond. (Had ik die bearspray nou maar niet afgegeven!) Zo ziet ma ook nog eens iets van de andere (zelf)kant van de maatschappij ipv alleen op tv. Vooral veel schrijnende en zielige gevallen maar ook lachwekkende. Lastig uit te leggen. Ik zal maar zeggen toch een soort jungle maar dan wel met heel bijzonder "Wildlife". We hebben er maar geen foto's van gemaakt.

Net zo plotseling als we in die wijk zaten, wandelen we er ook weer uit, en drinken wat op een terrasje. We bestellen wat te drinken en ik krijg een anoniem biertje. Gewoon een blikje waar niets op staat. Bijzonder. Daarna naar een Irish pub waar ze ook eten serveren. Karen en ma gaan voor de zalm en ik neem een steak met Jameson Whiskey(happy hour) terwijl ik zit te bedenken hoe ik deze "Yang" straks in Nederland weer met een "Yin" in balans moet zien te krijgen, maar daar denk ik later nog wel eens over na. Door geen toetje te nemen maak ik maar vast een begin met die Yin. Ma en Karen bestellen echter een: in beslag gewentelde en daarna gefrituurde Mars! op een bedje van Vanille ijs. Intussen denken ze dat pa(opa Joep) die bijna heel zijn leven bij de Mars in Veghel gewerkt heeft, het niet eens geweest zou zijn met dit gerecht.

Met de metro weer terug richting hotel en plannen gemaakt voor morgen. We genieten nog even van Vancouver bij nacht vanuit ons hotelraam. Verder vannacht geen berengeluiden, maar politiesirenes!

1. Corry Min:
    21 juni 2017
    Geniet nog maar goed van de laatste dagen.
    We zullen de leuke, dagelijkse reisverslagen missen !
    Veel plezier "
  2. Annemieke:
    21 juni 2017
    Wat een mooie reis was dit... ga idd de leuke verhalen missen. Vast ochtend ritueel geworden :)
  3. Enneth:
    Hallo Frans, Karen en Floor,

Knap van Floor dat ze jullie twee jongeren zo goed heeft bijgehouden met al die tochten en avonturen!
    Jullie hebben zoveel gedaan en gezien, dat zal nog veel nagenieten zijn in Nederland.
    Dank voor alle fantastische reisverhalen, zo konden wij op afstand een beetje meegenieten.

Lieve groet van,
    Enneth.
  4. Yasmin:
    Snel terugkomen jullie! xx
  5. Chrissie:
    21 juni 2017
    4 duiven, 6 eenden en een gans. Score van ritje Bosveld naar Industrieterrein (en nog wel langs de Kleuter!). Net geen grizzly's, dolfijnen, orka's of roodbontgestreepte boomklevertjes...maar oke schattebouten, we kunnen WEL buiten zitten (met een heerlijke spritzer - ingredienten op Bosveld aanwezig :), tot gauw xxx
  6. Hannie:
    21 juni 2017
    Alweer een leuk reisverhaal, als ik mijn ogen dicht doe zie ik het gewoon voor me.
    Dit is ' weer andere koek dan peperkoek' (uitspraak van mijn vader), wat een gebouwen zeg!
    Ik zou me zelfs in omgeving Gastown veilig voelen met Frans aan mijn zij hi, hi, maar toch maar liever niet.
    Heel blij dat jullie bij de nooduitgang zitten in zo'n hoog gebouw :)
    Wauw Christine wat voor beesten zie jij allemaal, ik hoor alleen maar muggen, as ik ze toch zou zien....
    Kaatje, Frans en mams
    Lieve groet en tot gauw xxx
  7. Vivian ackers:
    23 juni 2017
    mooi he die Chinese tuin. Ze zijn wel allemaal hetzelfde, wij hebben er vorig jaar in china wel 8 gezien. Dank voor jullie mooie gezellige verhalen!