Canmore en Bannf National Park

4 juni 2017 - Canmore, Canada

Redelijk geslapen maar wel al vanaf 03.30 wakker. Jetlagje voor ons alledrie.
Eerst gezwommen in het binnenbad van het hotel, wat lekker op temperatuur was en daarna een aardig ontbijtje. Nog tijd genoeg om naar een grote (militaire) begraafplaats te gaan die op loopafstand lag. Best imposant. Daar zagen we een mooie grote vogel met rood/orange aan de voorkant. Geen idee hoe die heet, maar toen ik hem naderhand omschreef bij de lokalen als een soort "roodborstje aan de steroïden" riepen ze meteen: Robin, oftewel de roodborstlijster.
Na het uitchecken gelijk door naar de fam. Rauchbaar, die in een buitenwijk van Calgary wonen. Toen wij op Curacao woonden, woonden zij er ook. Hun dochter Larissa was goed bevriend met Indy O. Omdat bleek dat we echt dicht bij hen in de buurt waren, besloten we een kop koffie te gaan drinken en werden we hartelijk ontvangen met eigengemaakte cheesecake. Ze wonen in een gemoedelijke rustige omgeving in een mooi groot huis. Ondertussen lekker bijgekletst over de kinderen van ons en van hun en het leven in Canada. We kregen nog wat tips mee over de hikes die zij gelopen hebben. We moeten vooral voorzichtig zijn voor de beren, want die kunnen echt gevaarlijk zijn. Larissa vraagt of we ook de spray bij hebben daartegen. Karen zegt nog : jaja we hebben ook anti-muggenspray. Nee zegt de hele familie Rauchbaar in koor: Anti Bear spray. We dachten eerst dat we voor de gek gehouden werden maar vader Paul kwam meteen met vier grote bussen pepperspray tegen beren, aanzetten. Een soort kleine brandblusser, maar dat gevuld met pepperspray. Zij gaan nooit zonder op pad, als ze gaan lopen in de natuur. We krijgen dus een busje mee en een folder "Bear Smart" met wat je vooral wel en niet moet doen als je een beer tegenkomt!
Na een gezellig uurtje, rijden we door naar Canmore naar onze B&B Stella Alpina. Beheerst door een Nederlandse die met een Italiaan getrouwd is en ook overal gewoond heeft. Ze geven uitleg over de omgeving. Mensen die bij hun gelogeerd hebben vorige week, hebben toen zelfs ergens een wilde beer gezien.
Gauw op pad naar ons eerste natuurpark, het Banff National Park, tevens een bekend skigebied.
We kregen het advies om de 1A te nemen, paralel aan highway 1, daar had je de meeste kans om wildlife te zien, zoal de Elk, de Moose, zwarte beer, grizzly, wolven en zelfs poema's!
We staan allemaal op scherp om dieren te spotten terwijl we langzaam kilometer na kilometer door de natuur rijden.
De eerste die we zien zijn een soort bergschapen (bighorns), maar die zijn verdwenen voor we een foto kunnen maken.
Daarna rijden we verkeerd omdat we een zijweg missen en roept ma ineens vanaf de achterbank: STOPPEN, TERUG een BEER. (degene die haar sms'jes en WhatsAppjes kennen weten dat ze van kort communiceren houdt). Wat je nooit moet doen is je schoonmoeder negeren, dus... ik stop en rij braaf achteruit. Warempel een grote zwarte beer !! Te ver weg, (100 meter ) om een foto te maken. Wat je ook nooit moet doen is je auto uit gaan en er naar toe gaan.... Je kent ons ondertussen misschien een beetje. Dus binnen 1 minuut zijn we de auto uit en de beer tot op ongeveer 10 meter genaderd. Weet je dat een zwarte beer 50 km per uur kan lopen? Dat is twee keer zo snel als wij. Karen had al een inschatting gemaakt dat ze het zou moeten kunnen redden naar de auto. Om de bewijsketen vol te maken maakt Karen foto's van de beer, ik maak foto's van Karen en de beer en Ma maakt foto's van Karen en mij. Zie ook video's! Wij zijn echt in de wolken en er stoppen steeds meer auto's. De dag kan niet meer stuk. Ik had ondanks de haast om de auto uit te komen, zelfs de bearpepperspray mee genomen. Alles gelukkig goed gegaan. Daarna nog een kilometer of 60 door het park gereden en herten gespot. Vervolgens naar Marble Canyon. Dat is een grote waterval, die zich door een canyon heen perst. Daar hebben we een korte hike gedaan, altijd mooi om zo'n natuurgeweld te zien en horen. En de kleine chipmunks zijn net zo leuk in het echt als in de tekenfilm. In Banff nog gestopt om een hapje te eten. Het is al donker als we naar huis gaan en het is inmiddels flink begonnen met regenen. Rond 21.00 uur zijn we weer bij onze B&B en duiken we vroeg ons bed in, nog niet gewend aan de 8 uur tijdverschil.

1. Annemieke:
    5 juni 2017
    LOL...heerlijk verhaal...zie het helemaal voor me
  2. Corry Min:
    5 juni 2017
    Ik heb met heel veel plezier jullie reisverslag gelezen.
    Wat kunnen jullie trouwens leuk schrijven !
    Ik verheug me alweer op de volgende ! Geniet !
  3. Indy:
    5 juni 2017
    Hahaha! Ik zei toch dat ik dat avontuurlijke had van jou! Hihi! Klinkt super mooi allemaal! Xx
  4. Yasmin:
    Hahah geweldig!
  5. Josephine:
    5 juni 2017
    Wow hé. Stelletje globetrotters!! Wat een mooi reisverslag en gave foto's en film.
    Ik vond die glazen liftvloer enger dan die beer, trouwens.... en wat leuk, dat moeder mee is.
    Ik verheug mij op de komende verhalen. Enjoy. Dikke kus. Jo
  6. Larissa:
    5 juni 2017
    Haha yes! Jullie hebben je eerste beer van de vakantie alvast gezien!
  7. Hannie:
    5 juni 2017
    Jeetje wat een spannend begin van jullie vakantie, klinkt allemaal heel leuk en het is inderdaad ook erg mooi beschreven. Maar Kaatje......25 km per uur........das heel hard rennen he;) Doe maar niet meer zo dichtbij foto's maken.
    Groetjes