Reisdag naar Tongariro National Park

24 maart 2023 - Ohakune, Nieuw-Zeeland

24 maart 2023

Om 08.00 uur werd het ontbijt geserveerd en verzorgd door een Nederlandse jongedame, Froukje uit Friesland (hoe kan het anders met zo’n naam). Ze is hier samen met haar vriend, op een Working/holiday visum voor 1 jaar. Dit doet ze 2 ochtenden in de week. We vertrokken meteen na het ontbijt richting onze volgende bestemming, Tongariro National Park.

We vonden de 1e 150 kilometer van de rit maar een vlak landschap met bergen in de verte. Weiden, alles afgezet met paaltjes, slootjes, dijken en verder veel bewoning. We zagen ook opvallend veel koeien op een kluitje op een kleine oppervlakte. Zo anders als het Zuidereiland!

Gaandeweg werd het weer heuvelachtig met opeens die ene vulkaan die opdoemt, Mount Ruapehu, of terwijl Mount Doom uit wederom Lord of the Rings. Frans gaat nu toch echt de trilogie kijken als we terug zijn in Nederland. Het was zo indrukwekkend en we kwamen steeds dichterbij. Het Tongariro National Park is 7600 vierkante kilometer groot. De drie actieve vulkanen die je hier vindt, zijn Mount Tongariro (1968 meter), Mount Ngauruhoe (2291 meter) en Mount Raupehu (2797 meter).

We hadden afgesproken bij onze B&B dat we de koffers even af mochten zetten, omdat we graag al wat van de omgeving wilde bekijken. Na lang dubben, er is hier ook zoveel keus, werd het de “Rotopaunamu Track”, het is favoriet bij boomliefhebbers en vogelaars. Dat begrepen we meteen, we zagen flinke Sequoia Trees en hoorden veel verschillende vogels fluiten. We waren nog maar net op pad, zien we een stel wandelaars ons tegemoet komen. Frans herkent ze en ik zeg dat kan toch niet! Waren het weer Hilda en Maarten uit Curaçao, toevalliger dan dit kan niet. Last minute besluiten we voor deze wandeling te gaan, zullen we links of rechtsom gaan etc. We zijn op onze hele wandeling geen mensen meer tegengekomen. Zo bizar, dus snel maar weer wat foto’s en selfies gemaakt, hierna gaan we ze echt niet meer tegenkomen. Erg leuk weer, kort maar krachtig! We zijn nog even doorgelopen naar het meer (een kratermeer) wat bekend staat om zijn groene kleur. We hebben niet de hele loop gedaan, maar wel een aardige indruk gekregen. Terug lopend naar de auto zagen we een hele grote duif. Zoiets hadden we nog mooi gezien, zo groot, het blijkt een tuinbroekduif te zijn! De lichaamslengte bedraagt 46 tot 50 cm en het gewicht 600 tot 800 gram, zie video.

Onderweg terug naar de B&B nog een aantal keer gestopt om foto’s te maken van de 3 grote vulkanen hier in de buurt. Frans is helemaal fan van de omgeving, geen huizen, mooie natuur en zo puur! We komen ook bijna niemand tegen op de weg. Terug in de B&B worden we hartelijk welkom geheten door Alan en Susie van de Manuka Lodge. Ze hebben al gereserveerd in hun favoriete restaurant voor ons, the Cyprus Tree. Was een goede keus, ik had een heerlijke champignons risotto en Frans een steak. In de B&B komen we nog een jong Nederlands stel tegen, die gisteren de beroemde en inzettend mooie TONGARIRO ALPINE CROSSING gedaan hebben. Dit had ik zo graag willen doen, maar met Frans zijn slechte knie en rugklachten geen goed plan en ik moet het eerlijk gezegd om dezelfde reden ook niet willen doen😇. Maar als ik het samen met iemand had kunnen doen, had ik de kans nu niet voorbij laten gaan. Dus jongelui of gezonde ouderen, doen als je hier bent, niet uitstellen tot je lijf te oud en krakkemikkig is 🥲. Maar gelukkig blijven er nog veel mooie wandelingen over, we hebben al leuke tips gekregen voor morgen. Nu lekker boekje lezen en Frans filmpje kijken.

1. Indy O:
    24 maart 2023
    Gezellig dat jullie elkaar weer tegenkomen!!
  2. Yvonne:
    25 maart 2023