Tongariro National Park

25 maart 2023 - Ohakune, Nieuw-Zeeland

25 maart 2023

Gisteren werd onze route naar de Taranaki Waterval verkeerd aangegeven door Maps.me, ze lieten ons helemaal omrijden, waarom we gisteren deze track ook niet gedaan hebben. Na uitleg van onze host blijkt het linksom helemaal niet ver te zijn! In de buurt van waar we gisteren waren. Dus dat werd onze 1e stop vandaag. Na ons heerlijke English Breakfast gingen we op pad. Het weer is volledig omgeslagen, staat het gebied hier ook om bekend! Het is bewolkt en 7 graden. Vest aan en jassen aan brrrr.

We zagen mensen met mutsen en zelfs handschoenen aan wandelen. De route naar de Taranaki Waterval was erg mooi om te lopen. Was gelukkig ook goed te doen, af en toe even uitrusten als we omhoog moesten, maar voor de rest prima. Het was een wandeling van zo’n 6 kilometer. Mooie foto’s en filmpjes genomen bij de waterval, de zon brak zelfs door. Ze hadden grappige gecamoufleerde toiletten, wel handig zo halverwege de route. We zijn gezegend met het toch nog mooie weer vandaag, rond 16.00 uur zou het gaan regenen zegt men.

We lopen op ons gemakje naar beneden en rijden naar onze volgende stop, de gondola bij Whakapapa, een bekend en geliefd ski-oord. Alleen kun je je daar nu niets bij voorstellen, omdat er geen sneeuw ligt. Ze vroegen of we al 65 waren, toen zei ik “vandaag wel”. (Na die klim van vanmorgen voelt het wel zo). Hij moest erg lachen en we kregen mooi de senioren korting. We zaten lekker alleen in de gondel. Er staan overal gele sneeuwkanonnen op de berg, dit ivm de vulkaan eronder die de sneeuw verwarmt en alles weer gesmolten is voor het middag is, als er sneeuw gevallen is. Ze koelen de berg en worden ook gebruikt als sneeuwmachines. Op 2.300 meter is het restaurant het hoogste punt is 2.997 meter. Het is nu 7 graden boven op de berg, maar de zon schijnt, dus echt een wintersport gevoel. Warme chocomelk met marshmallows en Frans een cappuccino. Blij dat de weg open was, echt een mooie route er naar toe!

Hiernaar door naar onze laatste stop vandaag, in Okahune om de hoek bij onze B&B. Ze noemen het de Ohakune Old Coach Road, geliefd bij fietsers! Je kunt met de auto helemaal naar boven rijden tot aan de vulkaan mount Ruapehu. Super mooie route weer om te rijden, wel erg slingerde weg, maar met super uitzicht op de vulkaan😍. Onze hosts hadden ons uitlegt waar op deze weg een deel van de film de “2 Towers” van Lord of the Rings was opgenomen. Dit was waar Gollem ging vissen, toen hij zijn vis verloor, sprong hij terug in de rivier, zie video bij de Mangawhero Falls bovenaan de waterval.

We waren lekker op tijd terug bij de B&B om te relaxen. We gingen namelijk in het bubbelbad buiten. Heerlijk voor onze zere spiertjes! We gaan vanavond terug naar hetzelfde restaurant om hetzelfde te gaan eten, het was zo lekker gisteravond! Morgen gaan we naar onze volgende bestemming Hawkes Bay, daar verblijven we 3 nachten in een glamping tent in de middle of nowhere! We waren erg blij dat deze accommodatie door kon gaan vanwege de cycloon onlangs. We hebben ons hier erg op verheugd, het is namelijk een ontzettende mooie idyllische plek en luxe tent 🏕️. We hebben hier geen WiFi, dus we zijn 3 dagen offline. Lekker rustig voor ons, maar ook voor jullie 🤣🤣. Tot gauw 🌞

1. Yasmin:
    Heerlijk! En lekker sportief bezig! Veel plezier op de glamping🥰🤩
  2. Jacqueline:
    Erg gave tour , daar in New Zealand !!!! Prachtig 😍 Enjoy het offline zijn 😎
  3. Ton en Thea:
    25 maart 2023
    Geweldig om in het ‘Lord of the Rings’ decor rond te rijden en wandelen. Heb je die films echt nog nooit gezien Frans, das bijna knap want zo vaak als die uitgezonden worden.
    Veel plezier in jullie luxe tent. Hopelijk niet te koud ‘s nachts.
    Liefs van ons😘
  4. Angeliek:
    25 maart 2023
    Wat heerlijk om op afstand mee te kunnen genieten.
    Erg veel herkenbaar: vooral hoe weids en prachtig.🤗
  5. Annemieke:
    27 maart 2023
    Prachtig hoor, allemaal en geniet van de rust 😉