Reisdag Queenstown naar Franz Josef Glacier

14 maart 2023 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

14 maart 2023

Vandaag staan we vroeg op, omdat we een aantal stops willen maken tussen Queenstown en onze eindbestemming Franz Josef Glacier. Na een heerlijk zelfgemaakt ontbijtje, nemen we met pijn in ons hart afscheid van onze Wellswood Cottage, mooier dan dit kan het niet worden. We besluiten de Scenic route te nemen. Via de Crown Range & Cardrona, deze rit schijnt spectaculair te zijn. Je gaat omhoog naar het Arrow Junction Lookout Point, voordat je kilometers lang door een prachtig alpenlandschap rijdt. Dit is de hoogste alpenpas, op 1.076 meter boven de zeespiegel.

Onze 1e stop is de Cardrona Bra fence. Het beruchte hek werd in 2015 omgedoopt tot "Bradrona" om geld in te zamelen voor borstkanker en er is 30.000 dollar opgehaald door mensen die donaties achterlieten in een doos op de plek. Er hangen dus honderden bh’s aan dit hek! Karen had er toevallig over gelezen en het lag op de route 😅.

Volgende stop, dankzij Jacqueline Puzzling World, kwamen we ook langs en we wilde toch iets in Wanaka doen. Jake, Maartje en vrienden zouden dit helemaal fantastisch vinden! Karen en ik ook hoor, het was erg leuk en interessant, vooral die schuine kamer. Karen deed bijna in haar broek van het lachen toen ze mij filmde dat ik daar binnen liep. We hadden mazzel dat het nog niet druk was. Hologrammen, illusie kamers, echt je kunt het niet verzinnen, heel bijzonder allemaal. Zie foto’s en video’s. Als laatste gingen we het 3D doolhof in buiten, de bedoeling is dat je in willekeurige volgorde de 4 gekleurde torens bereikt. Excuus is dat we niet zoveel tijd hadden 😜, maar ik stopte als 1e na 15 minuten en Karen bleef het nog even proberen, maar moest het op een gegeven moment ook opgeven. Alles is bijzonder hier, zelfs de toiletten. Karen was alleen vergeten dat haar telefoon in haar broekzak zat en wat gebeurt er dan Indy O? Telefoon in het toilet, snel eruit gehaald onder de föhn en ze lijkt er goed mee weg te komen 😳. Nog even wat geluncht en door naar de volgende stop. Was een goede tip Jacq! Check dus vooral de foto’s en video’s!

Waar maak je een foto van als je in Wanaka bent? Juist die ene boom in het water “de Wanaka Tree”  heel apart en erg in trek bij de toeristen. Moet toegeven dat de foto’s toch wel mooi zijn geworden met het Wanaka Lake en het Alpen landschap op de achtergrond 🤩.

Op een gegeven moment kwamen we nog langs een organische supermarkt. We dachten laten we eens kijken of ze daar misschien eieren hebben? Niet te geloven er stonden een paar dozen, per klant mocht je 1 doos. 12 stuks Organic Farm eggs voor $ 14,49 (€ 8,50). Meteen meenemen die handel. De kassière vroeg verbaasd hoe ik aan die eieren kwam, ze ging ze zelf ook gauw pakken 🤣🤣.

Volgende op ons to do lijstje waren de Blue Pools! Had ik vorig jaar al een printscreen van gemaakt en lag weer op onze route, wat een mazzel toch 🤗. Route er naar toe was ook weer fantastisch, het wisselende landschap, de rust en ruimte, vergezichten. Op goed geluk maar auto geparkeerd in de buurt bij de Blue Pools, meteen waar de 1e auto’s stonden. Bleken we nog ver van de officiële parkeerplaats verwijderd. Maar we kwamen iemand tegen en die wist een Shortcut, daar houden we van! Bleek bij onze auto naar beneden te zijn. Geluk is met de dommen 🤣, i.p.v. een uur deden we er nu 30 minuten over. Korte hike er naar toe was mooi, over een aantal hanging bridges, kwamen we aan bij de Blue Pools. Het was er redelijk druk en veel mensen namen er lekker een duik in. Wat foto’s gemaakt en door naar onze eindbestemming.

Dat is nog bijna drie uur rijden, slingerende wegen stonden ons te wachten. We reden door tropische regenwouden, met van die mooie varens en palmbomen, we zagen hoge bergen met sneeuw op de toppen en reden langs de zee met een redelijk wit strand erbij op weg naar een gletsjer 🤓. Nog even teruggereden voor een waarschuwingsbord voor kiwi’s, de vogel wel te verstaan. Hopelijk zien we die nog🤞. Rond 17.30 uur komen we bij ons verblijf aan. Dit keer een soort “villa’s” een beetje oubollige Centerparcs, get the picture 😔? Na onze vorige accommodatie wisten we dat deze altijd tegen zou vallen, maar om te slapen en de locatie is prima! Morgen toch de hele dag op pad. Voor de tigste keer de koffers uitgeladen. We maken een portie spaghetti, die wonderwel nog goed smaakt ook. Volgens onze Reislogger hebben 20.750 kilometer afgelegd en nog ruim 26.000 kilometer te gaan. Nu even rust, niks moet en “niksen mag”.

1. Ramoh Philippo:
    14 maart 2023
    leuk hoor! Karen's telefoon kan minstens 30 minuten onder water hoor; dus dat komt wel goed :) have fun & groeten uit Nederland
  2. Brenny:
    14 maart 2023
    mooie foto's Kaatje! Geniet!
  3. Enneth:
    14 maart 2023
    Wat een spectaculaire foto's en filmpjes!
    Zo'n mooi tropisch bos en bovenal erg leuk om jullie zo vrolijk dronken te zien lopen in de Puzzling World!
    De Bradrona is ook een echte bezienswaardigheid, mooi vastgelegd door Karen.
  4. Jacqueline V:
    Wat een mooie foto's!
    En fijn dat de Puzzling World goed bevallen is. Was er een beetje bang voor. Is natuurlijk nog al heel wat jaartjes geleden dat wij er geweest zijn...
  5. Erna:
    Wederom prachtige foto's.