Fox Glacier en Franz Josef Glacier 🚁

15 maart 2023 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

15 maart 2023

Karen heeft erg slecht geslapen in het kleine bedje en het bijbehorende opgesloten gevoel, dat ze vannacht maar de reisblog heeft bijgewerkt. Internet is erg traag en vannacht lukte het haar zowaar om foto’s en video’s te uploaden. Lekker thuis ontbeten met een EITJE!!!! Voordat ik in de gaten had hoe de toaster werkte, was de toast verbrand, ging het rook alarm af, moesten wij als een gek wapperen om ervoor te zorgen dat het alarm weer uitging. Dit 2x achter elkaar, hoe gaat dat verhaal van de ezel ook alweer …….

Zou het zo’n dag gaan worden? We hadden het er samen gisteren al over, doen we het wel of doen we het niet. Last minute beslissing tijdens het ontbijt om toch een helikopter vlucht te gaan doen. Ervaring van Wilma bleef door ons hoofd spoken, dat dit echt de moeite waard was!! Dus we gaan op goed geluk naar de helikopter maatschappij waar we gisteren een folder van kregen bij het inchecken. We hadden weer mazzel en kregen een dikke upgrade. We gingen en betaalden voor optie 1, maar er was over 30 minuten plek op een vlucht met toeristen die optie 3 hadden geboekt. Optie 1 is of de Franz Josef of de Fox en optie 3 is allebei de gletsjers met een landing op 1 van de 2. Hebben wij weer 😅. We mochten dit vooral tegen niemand vertellen, maar bij jullie is dit geheim wel veilig, haha. Bonus voor ons. Het weer ging veranderen, dus ze wilde ook niet langer wachten met latere vluchten. Voor de komende 2 dagen is er namelijk regen voorspeld. Eerst moest er even gewogen worden, pffff we waren het niet eens met weegschaal 😬. Maar we mochten toch mee gelukkig! Samen met een Australiër en 2 Duitse meiden gingen we de lucht in. Onze piloot heet “geen idee”. Hij kwam aangevlogen en dat was al indrukwekkend, zie video. Karen mocht aan het raam zitten gelukkig, die had nog nooit in een helikopter gezeten. Nou wat zal ik zeggen het was in 1 woord geweldig. Zie foto’s en video’s. We zijn 45 minuten in de lucht gebleven.

We waren zo onder de indruk van alles dat we vergeten zijn sneeuwballen te gooien 🤣 voor de foto. Maar in plaats daarvan hebben we na wat fotomomentjes vooral genoten. Wilma het was inderdaad de moeite waard, een onvergetelijke ervaring!

Na de vlucht moesten we even bijkomen van wat we allemaal zojuist beleefd hadden. We zaten echt op zo’n roze wolk. Even wat geluncht en plannen gemaakt voor de rest van de dag. De lunch bestond uit een heerlijk vegetarisch broodje voor Karen en ik dacht een soepje (Duck noodle soup) te nemen. Maar dit was gewoon voor 3 personen soep, zie foto. Volgens mij was het zeker een liter, erg lekker maar veel te veel.

We besloten toch een hike te doen naar 1 van de 2 gletsjers, de Fox. Na vanmorgen kan het alleen maar tegenvallen, we hadden het eigenlijk ook in andere volgorde moeten doen. Maar de wandeling was erg mooi, in een tropisch regenwoud🌴, maar voor de gletsjer moest je 12x voor inzoomen om er iets van te zien. Dus we waren nu extra blij met onze spontane actie van vanmorgen. We hoorden vanmorgen tijdens de vlucht dat de gletsjers ook enkele kilometers korter zijn geworden, de laatste jaren. Dus vandaar, dat je er te voet op eigen houtje ook niet dichtbij de buurt kunt komen.

Uitgeput komen we terug bij het huisje en ga ik nogmaals spaghetti maken, beviel goed gisteren. Morgen reizen we door naar een leuke B&B voorbij Greymouth. Onderweg er naartoe weer leuke stops in de planning!

Video’s volgen morgen ivm slechte WiFi!

1. Wilma:
    15 maart 2023
    Fijn dat jullie het ook zo'n mooie ervaring vonden! Als je tijd hebt zou ik ook even naar het spiegelmeer gaan. Heerlijk om met jullie mee te mogen genieten.
  2. Annemieke:
    16 maart 2023
    Woww...wat een ervaring...
  3. Yvonne:
    16 maart 2023
    Bofferds!! Onze vlucht ging niet door vanwege slecht weer 😒 reden om nog eens terug te gaan als ik jullie reisverhalen lees 😉 Geniet ervan!! 😘