Gibbston Valley Winery

13 maart 2023 - Cromwell, Nieuw-Zeeland

13 maart 2023

Vannacht waaide en stortregende het de hele nacht. We horen de wind om het huis gieren. Vanochtend slapen we uit, tenslotte hadden we een rustdag gepland en daar gingen we ons ook aan houden. We maken een ontbijtje voor op bed. Het is koud, 12 graden en het wordt vandaag niet warmer zo te zien. Karen bekijkt een paar winery’s maar de meeste zijn op maandag gesloten. Gisteren waren ze wel open, maar wij zijn blij dat we gisteren in de zon op de fiets zaten en bij die wijnproeverijen zit je binnen, dan is het niet zo erg als het regent. Onze kleding is droog. (wij blij dat we die binnen hadden neergehangen ipv buiten op de waslijn.) Waar we nu verblijven is een groot wijngebied dus wijnproeverijen zijn er veel, maar wij zoeken iets waar je een combinatie hebt met wijn en eten. Uiteindelijk vinden we iets wat open is vandaag en waar nog plek is en maken een reservering. Rond 12.00 uur rijden we pas weg van ons huisje en gaan we eerst nog even naar Arrowtown, waar we binnen een kwartiertje zijn. Inmiddels schijnt de zon weer. Erg toeristisch maar wel gezellig, een oud mijnstadje. Ik drink een cappuccino en Karen gaat voor een “cinnamon roll”. Na een half uurtje hebben we het wel gezien en rijden we richting Gibson waar we om 14.00 uur de wijnproeverij hebben.

Uiteindelijk belanden we dus bij de Gibbston Valley Winery. Deze wijnmaker is niet alleen de beroemdste wijnmakerij in de regio, maar het was ook de allereerste! Ze produceren bekroonde wijnen en herbergen ook de grootste wijngrot van Nieuw-Zeeland. Hier kunt je een rondleiding krijgen en enkele wijnen in de grot proeven, terwijl je leert over de geschiedenis van de wijnmakerij. In de wijnmakerij is ook een kaasmakerij gevestigd en in combinatie met de wijnproeverij is dat een geweldige manier om kennis te maken met de lokale producten. We zijn dus gegaan voor een wijn & kaas tour😋🥂. Samen met nog 4 Australiërs doen we de tour onder begeleiding van Abby. Mooi om de kelder zo te zien en de “bibliotheek” waar ze van iedere geproduceerde wijn 1 exemplaar bewaren. We proeven een pinot noir, 2 x een pinot gris en 1x een rosé. Verrassend lekker in combinatie met de 4 bijbehorende kazen. Het is er zo gezellig en relaxed dat we op aanraden van Abby haar favoriete Pinot Gris bestellen en delen Karen en ik samen 1 pizza, die daar ovenvers gebakken worden. Na een slokje heb ik genoeg en gooi mijn wijn bij Karen in haar glas. Na de winetasting zegt Karen “laaiewegab” of zoiets en ik denk dat het betekent, laten we gaan 🤣🤣. Ja zo in het zonnetje komt zo’n stevig wijntje wel binnen.

We rijden terug naar Queenstown in 20 minuten en parkeren onze auto en wandelen in een kwartiertje bergop naar de gondels 🚠. Teringduur voor een ritje naar boven, waar je in een gondeltje binnen een paar minuten bent. Maar boven kunnen we wel genieten van een mooi uitzicht over Queenstown. We zien ook crossfietsen mee naar boven gaan. Veel jongelui die met de crossfiets de afdaling naar beneden maken. Wij gaan gewoon met de gondel weer naar beneden en lopen terug naar onze auto. Onderweg nog wat boodschappen doen voor vanavond en morgenochtend, want we gaan weer vroeg op pad, omdat we 5 uur te rijden hebben en een aantal stops gepland.

Nog even dit stukje schrijven met op de achtergrond een liedje van Alain Parsons Project genaamd “old and Wise” een liedje uit de tijd dat we nog jong waren. Nu ik er zo over nadenk: als je nu “old and wise” bent, ben je dan vroeger “young and stupid” geweest? Ikke wel! 😉

1. Ton en Thea:
    13 maart 2023
    Haha Frans, dat vraagt om een reactie.
    Dat stupid viel wel mee, hoewel er zich onmiddellijk een aantal herinneringen aan me opdringen…..iets met een stenofuut bijvoorbeeld 😀
  2. Indy O:
    13 maart 2023
    Moest nog even 3 verhaaltjes inhalen maar wat zien jullie er gelukkig uit en wat is het mooi allemaal!!! Geniet ervan xx
  3. Ton en Nellie:
    13 maart 2023
    Weer een mooi reisverslag, maar we zouden graag de laatste zinsnede "young and stupid" toegelicht zien door "ikke wel". Hoeft niet en plain public, maar mag ook na de reis in een een tweetje.
  4. Jacqueline V:
    13 maart 2023
    Tip: Mocht je langs Wanaka komen op jullie tocht naar de volgende locatie dan vind je daar een giga 3D doolhof (Puzzling World). Moet je wel wat tijd over hebben...
  5. Jacqueline:
    14 maart 2023
    Prachtig land, geweldige natuur, mooie mensen en lekkere wijntjes. Wat wil je nog meer?
  6. Vivian ackers:
    14 maart 2023
    Wat heerlijk allemaal, wijn proeven, zonnetje en die schitterende natuur ! En ja Old and wise was my favorite song 🎶 toen in 1980 ofzo?👍🏼😀
  7. Annemieke:
    16 maart 2023
    Een vrije dag wel besteed 😉 Klinkt goed..
  8. Hannie:
    16 maart 2023
    Heerlijk verhaal., laaiewegab😂😂Kaatje aan de wijn, gezellie!
    Goeie vraag old and wise- young en stupid🤔