Kaikoura

19 maart 2023 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

19 maart 2023

Vanmorgen gezellig samen met de andere gasten ontbeten, altijd wel leuk om ervaringen uit te wisselen. Soms erg handig ivm goede tips.

Om 09.30 uur moeten we ons melden bij het vliegveld van Kaikoura, de oppervlakte van een groot weiland met een landingsstrook in het midden. Daar werden we hartelijk ontvangen door wat later bleek onze pilote Emily. Even wegen en veiligheid instructies en meteen door het vliegtuig in. Van tevoren moesten we onze zwemvesten al om gespen, zonder op te blazen en dat heeft te maken met het feit dat we laag over het water gaan vliegen. Er waren potvissen gespot en die zouden over ongeveer 20 minuten bovenkomen. Dan moet je zorgen dat je er boven hangt en aangezien we compleet waren konden we eerder gaan. We gaan namelijk een “whale watching flight” doen van 30 minuten.

Eenmaal boven het water, staan alle passagiers inclusief de pilote op scherp om die ene potvis te spotten, op zoek naar een waterfontein in de zee. Ondertussen wel wat dolfijnen gezien. Het duurde even en we begonnen hem al te knijpen dat het niet ging lukken, toen ze riep “on our left” en ja hoor daar zwom een potvis. Hij/zij kwam net naar boven, dus we konden hem mooi volgen. Veel video’s en foto’s gemaakt, maar dat blijft moeilijk op zo’n afstand. Maar wij konden het goed zien en wat vooral indrukwekkend was, dat we nu de hele omvang van zo’n potvis konden zien. Op een boot zie je vaak de rugvin of de staart. Ze kunnen wel 18 meter lang worden en 41.000 kilo wegen. De Engelse naam moet je zelf maar even opzoeken😅

Na een veilige landing nog even geposeerd bij het vliegtuig, daarna door voor een heerlijke lunch op het strand. We werden hier gisteren op gewezen dat je daar zo gezellig en heerlijk vis van de bbq kunt eten. Voor het eerst kunnen Karen en ik een “shared” lunch doen, meestal niet mogelijk als de 1 carnivoor is en de ander vegetariër. Maar hier hadden ze een heerlijke “Seafood Platter” met witte vis, mosselen, Sint Jacobs schelpen, garnalen, een omelet met rivierkreeft, rijst en salade. Zie foto. Heerlijk zo ongedwongen buiten in de zon je bordje leeg eten.

Hierna reden we door naar het einde van de boulevard, voor een wandeling langs het strand om een zeehondenkolonie te spotten. Ze lagen redelijk ver weg, maar wij konden ze goed zien en horen. Vooral de kleintje die ze “huilers” noemen. Op de terugweg zagen we er toch nog 2 heel dichtbij liggen, dus dat was leuk voor de foto’s en video’s.

Het is zo’n heerlijk weer buiten, volop zon met een strak blauwe lucht dat we besluiten nog even lekker bij onze B&B in het zonnetje te gaan liggen.

Om 19.00 uur gereserveerd bij restaurant de Strawberry Tree. Was erg lekker en gezellig, met heerlijke muziek op de achtergrond. Frans een sirloin steak en ik een veggie burger van Jackfruit. Was weer een mooie dag vandaag!

Morgen door naar onze laatste stop op het Zuidereiland, Abel Tasman Nationaal Park. Onderweg daar naar toe stoppen we natuurlijk nog even in Blenheim, bij Cloudy Bay Vineyards voor een wijnproeverij en lunch 😋

1. Indy:
    19 maart 2023
    Nou heerlijk zeg een Sharing Dinner! Die ziet er inderdaad super lekker uit.
    Dani vindt vooral het vliegtuigje interessant en heeft gezegd dat ze daar ook ooit in wilt haha! Veel plezier nog, en: vooral genieten! Dikke kus!
  2. Wilbert:
    19 maart 2023
    Prachtig wat een reis zo mooi
    Geniet er maar flik van
    Je bent er echt 👍
  3. Hannie:
    19 maart 2023
    Klinkt, goed allemaal, heerlijk zo'n lekker weertje, lekker aan zee! Een potvis zien vanuit zo'n vliegtuig is toch heel bijzonder.
    Groetjes en veul plezier😘
  4. Floor Koopmans:
    19 maart 2023
    Ik ben helemaal aan het meegenieten met jullie. Wat een geweldige reis tot nu toe!!
  5. Jacqueline:
    19 maart 2023
    Gave trip luitjes, leuk om te volgen. Ayo
  6. Carla:
    19 maart 2023
    Ziet er allemaal weer geweldig uit Karen en Frans ,wat is zo'n potvis groot he, super zo met het vliegtuig eroverheen vliegen en dan al die zeehonden genieten, groetjes
  7. Yvonne:
    20 maart 2023
    Weer een heel andere ervaring om vanuit een vliegtuig de spermwhale te spotten ipv vanaf de boot. Gaaf! Dat bordje vis ziet er idd heerlijk uit!!! Daar zouden wij ook wel raad mee weten 😋🤣