Fietstocht Otago Central railtrail

12 maart 2023 - Frankton, Nieuw-Zeeland

12 maart 2023

We slapen hier 3 nachten en het is dus een beetje een rustmoment voor ons want op de meeste locaties verblijven we maar 2 nachten. De wekker gaat om 07.00 uur en we maken zelf een ontbijtje en ondanks dat het 11 graden is trekken we een korte broek en een T-shirt aan, sweaters nemen we wel mee en wat water. Want vandaag gaat we fietsen 🚴🏻. Eerst een uurtje rijden met de auto naar het plaatsje Clyde. Tot grote vreugde van Karen blijken we dichtbij het gebied met de winery’s te zitten! We komen weer langs het bungeejumpen waar we toen gestopt zijn. Morgen niets op de planning, dus gaan we zeker ergens lekker een wijnproeverij doen! Bij de bike-shop in Clyde worden we voorzien van fietsen en helmen, want die zijn hier verplicht. Er is nog een Nederlander die vandaag dezelfde rit gaat maken, een plaatsgenoot van jou Yvonne! Een rasechte Amsterdammer die in Maastricht is neergestreken. De fietsen worden op een trailer geplaatst. Die hangt achter een busje en dat busje brengt ons naar het vertrekpunt. Ook deze busrit de bergen in, duurt een uurtje. De chauffeur wijst diverse landschappen aan waar films zijn opgenomen. We komen nog door een klein plaatsje genaamd Ophir, deze staat bekend om de vele originele gebouwen die nog bewaard zijn gebleven, waaronder het gerestaureerde post- en telegraafkantoor, het gerechtsgebouw uit 1895 en het politiebureau uit 1870. Er zijn maar 50 inwoners, dus ik weet niet wie er dan nog overblijft om op te sluiten. Uiteindelijk komen we aan bij onze startplaats Auripo, waar onze fiets tocht gaat beginnen. Deze gaat over een voormalige treinrail route, de “Otago Central railtrail”. We gaan 60 kilometer fietsen van Auripo naar Clyde. In Chatto Creek (halverwege) moeten we bellen en doorgeven of we heel de rit gaan fietsen of daar stoppen en dan worden we opgehaald. Wat het lastig maakt is dat het helemaal grindpad is en dat is iets heeeeel anders dan over een geasfalteerde weg rijden, want je hobbelt en bobbelt en het geeft veel meer weerstand. En het gaat natuurlijk door de bergen heen. Dus omhoog en omlaag. We krijgen voordat we opstappen nog de laatste tips: in de tunnels afstappen, lopen en de verlichting aan doen, want je wilt niet in het donker met een snelheid van 20 km per uur op een tegenligger knallen. (Die ook 20 fietst) De tocht zal een uur of 5 fietsen zijn. Het weer is inmiddels prachtig, 24 graden🌞. Ook het advies om ons vooral goed met zonnebrand in te smeren volgen we op. Het is niet alleen de directe zon waardoor je snel verbrand. Nieuw Zeeland is 1 van de landen die door zijn ligging net onder een heel dunne ozonlaag ligt. Daardoor kun je zelfs bij bewolking snel verbranden en ze geven dan ook op diverse borden onderweg de UV straling van dat moment aan. Het wordt een heerlijke rit, meestal geen wegen dus geen verkeer en weinig huizen te zien. Af en toe komen we een afgebroken treinstationnetje tegen waar dan alleen nog maar een oud perron ligt. De stilte is heerlijk. We zien veel vee en afgelegen boerderijen en inderdaad een filmachtige ongerepte natuur die aan de film Lord of the RINGS doet denken. Onderweg passeren we niet alleen tunnels, maar ook hele oude gammele bruggen. We maken na 1,5 uur een stop bij een klein cafeetje, waar ik een cappuccino neem en Karen (what’s new) een stukje Carrotcake. Na weer anderhalf uur maken we een stop om te lunchen, alleen moeten we dan 45 minuten wachten om iets warms te krijgen en daar hebben we geen zin in dus volstaan we met een colaatje. Dat eten halen we vanavond wel in 😅. Teveel om op te schrijven en te omschrijven wat we allemaal zien dus kijk de foto’s en filmpjes maar. Nog even proberen in de afdaling hoe hard het kan, maar door de stenen en het grind stuiterde je stuur alle kanten op. Na zo’n 50 kilometer beginnen we toch kramp in de kuitjes te krijgen en zere billen. Nog 10 km op de tanden bijten en dan komen we bij de fietsenverhuur uit. Fiets en helm ingeleverd en het is inmiddels 15.00 uur. Uurtje met de auto weer naar Queenstown en als we de daar uit de auto stappen merken we pas hoe stijf we zijn. Na een lekkere douche en wat drinken voelen we ons weer beter. Maar de was moet ook gebeuren na 10 dagen reizen, dus de wasmachine laten we draaien en hangt het hele spul na een uurtje in de huiskamer te drogen want inmiddels regent het hier weer. Het hele huis hangt vol met sokken, onderbroeken, shirts en sweaters. De huiskamer ziet er dan ook uit alsof er een koffer met kleding ontploft is. (Of gewoon als een tienerkamer 😉) Daarna weer op weg met de auto om 20 minuten te rijden naar Queenstown, waar we op aanraden van onze kapitein Adam van de Doubtful Sound, gereserveerd hebben bij restaurant Flame. We parkeren vlak bij de stadstuinen in Queenstown en wandelen naar het restaurant. We zijn aangenaam verrast door de gezellige haven, boulevard, cafeetjes en restaurants in het oude centrum met een geweldig uitzicht op het meer en de bergen! Restaurant Flame heeft het volgende motto: Hier bij Flame hebben we de ingrediënten van de Zuid-Afrikaanse Braai - goed eten, goede vrienden en goede tijden - naar uw tafel hier in Queenstown gebracht! Dus Miekie zo voel je toch een beetje dichtbij 🍷🇿🇦 . Zie video en foto’s. Karen eindigt met een toetje “de flaming bomb Alaska” heerlijke Ijstaart overgoten met cointreau, die ze aan je tafel in de fik steken🔥. We wandelen terug naar de auto en rijden naar huis. We strompelen naar binnen en ploffen op bed neer om dit stukje te schrijven. Er doen allerlei spieren zeer waarvan we niet wisten dat we ze hadden. Buiten regent het flink, maar wij liggen lekker in ons warme bedje. Pffff… het is maar net wat wij eerder een “rustmoment“ noemde 😂😂. We hebben wel echt ontzettend mazzel met het weer gehad vandaag. Het was een vermoeiende, maar fantastische en bijzondere dag. Het was ook erg leuk om iets actiefs te doen en op deze manier de omgeving te verkennen. Morgen niet echt iets gepland, dus lekker relaxed opstarten, met sowieso een wijn proeverij hier in de buurt, maar dat is geen straf 🙏🍷😋

1. Yvonne:
    12 maart 2023
    Lekker actief bezig 💪 kan me wel voorstellen dat je zadelpijn krijgt 😬 Knap dat je na zo'n enerverende dag nog zo'n stuk kunt schrijven 😅
  2. Jacqueline:
    13 maart 2023
    Woow luitjes, het ziet er geweldig uit weer!!! Queenstown is echt ook gaaf ja, zoveel te doen ook. Weet niet of jullie de skippersroad op programma hebben staan? Hebben wij destijds gedaan, hele beleving ook vonden wij. Enjoy😍😍
  3. Ton en Nellie:
    13 maart 2023
    Dag Karen en Frans, wat een prachtig land en wat worden er weer mooie plaatjes gevoegd bij het prachtige reisverhaal. Dit geheel zorgt ervoor dat je op een haar na voelt of dat je de reis (in dit geval de fietstocht) zelf meemaakt. Maar even een opmerking over het grind op de train trial en de spierpijn. Ik zal je mijn verslag van de fietstocht van Cairo naar Kaapstad sturen, slechts 12.000 kilometer over 16 varianten wegdek, van mul woestijnzand tot lava rock paved. Desalniettemin respect oor jullie manier van genieten van dit land.
  4. Michele Buhlert:
    13 maart 2023
    What a wonderful narrative and pictures of an incredible adventure together!!
  5. Annemieke:
    16 maart 2023
    Lief Kaatje en Frans, eindelijk tijd om jullie verslagen te lezen. Echt prachtig allemaal en inderdaad is het daar vaak net zo relaxt als in SA. We komen hier geregeld op plaatsen die me weer aan Nieuw Zeeland doen denken. Goed bezig hoor, alletwee, op de fiets 😍
    Knuffel uit Drakensberg 😘😘