Doubtful Sound cruise

10 maart 2023 - Doubtful Sound, Nieuw-Zeeland

10 maart 2023

De wekker staat op 07.00 uur maar we zijn rond 05.30 uur al wakker. Karen haar enkel is nog steeds dik maar doet gelukkig minder pijn. Als eerste moeten we een kleine rugzak klaarmaken waar we twee dagen mee moeten doen. Dus er moet van alles verhuizen uit de koffer. Daarna ontbijten met een heel mooi uitzicht met twee regenbogen. We krijgen een ontbijt en als we het op hebben noemt Karen het “minst lekkere ontbijt ever” 🤢 wat ze een uur daarna nog omhoog voelt komen. We rijden een half uur naar Pearl Harbour in Manapouri. Daar parkeren we de auto en plaatsen onze koffers in de opslag. Daarna op een grote boot een uur varen en komen we aan op een onbewoond eiland. Daar staat een bus op ons te wachten die ons in drie kwartier over een 760 meter hoge bergpas brengt. Onze boot de “Southern Secret“ ligt daar op ons te wachten waarmee we het fjord de “Doubtful sound” gaan bevaren. We krijgen eerst een veiligheidsinstructie (voor als de boot zinkt). We hebben een dubbele cabine met eigen douche en toilet. Bovendeks is een grote huiskamer/keuken. En we zijn met tien gasten. Dan nog Adam de kapitein en James de kok. (koks moet je altijd te vriend houden). We varen uit en zien veel watervallen. De lunch wordt geserveerd met verse kreeft met lekkere citroenmayo. Er is ook pizza, pasta en salade. Na een uurtje varen, leggen ze aan in een mooie baai waar we gaan kayaken. Onderweg regent het afwisselend met zonnestralen. Dit geheel is een 1.2 miljoen hectare groot natuurgebied. We kleden ons om en gaan kayaken. We roeien naar een watervalletje. Valt best mee met de kou en het is gelukkig droog. Na weer een uurtje varen gaan we vissen 🎣 iedereen vangt tenminste 1 vis, sommige 5 en ik 3 scorpion fish. Na een uurtje gaan we de kreeftfuiken die ze gisteren uitgezet hebben, omhoog halen. Er zitten er 15 in, zie foto’s en video’s. Echt flinke kreeften 🦞 Ze worden gemeten en als ze te klein zijn of eitjes bij zich hebben moeten ze terug. Er blijven er 14 over van ongeveer een kilo per stuk. Ze slaan heel hard met hun staarten en ik kan ze dan ook nauwelijks vasthouden en hou er een paar wondjes aan over. Echt gaaf om te doen. Deze kreeften zijn weer de lunch voor morgen. Maar nu in de namiddag heeft de kok lekkere worstjes, kaasjes, vijgen en toastjes gemaakt. Nee we komen niets te kort. In een ander stuk van het fjord wordt de kreeftenfuik met aas weer uitgezet. We varen verder richting zee en het dek wordt schoongemaakt van het (vissen) bloed. We vermaken ons prima in de huiskamer en sprinten af en toe naar buiten als iemand iets speciaals denkt te zien. Het avondeten bestaat uit de vandaag zelf gevangen vis, spareribs, beef en salade en gebakken aardappeltjes en daarna een toetje. Tot 20.30 uur zitten we met een Duits- en een Engels stel, de wereld problemen (en oplossingen) te bespreken. Aangezien we hier in “the middle of nowhere “ zitten is er ook geen telefoonontvangst en aan boord is geen WiFi. Dus iedereen zit gezellig te kletsen in plaats van op de telefoon te kijken. Helaas vandaag geen dolfijnen en pinguïns gezien. Nog even lezen in bed, morgen vroeg op, tussen 07.00 en 08.00 uur ontbijt. We willen uiterlijk 06.30 uur boven aan dek staan om het fjord te zien ontwaken. De kapitein gaat op zoek naar dolfijnen morgenochtend 🤞

1. Annemieke:
    Mooi hoor 🤩
  2. Wilma:
    11 maart 2023
    Wow. Wat is het toch een heerlijk land. Geniet!!
  3. Erna:
    Geweldig
  4. Yvonne:
    Geweldig weer! 🤩
  5. Corry Min:
    11 maart 2023
    Ik geniet elke dag van de leuke verhalen en mooie foto’s van jullie prachtige reis !
    Wat een schitterend land (tot nu toe!).
  6. Thea:
    15 maart 2023
    Alleen de kreeft met citroen mayo is genoeg meer hoef ik er niet bij😋