Akaroa

6 maart 2023 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

6 maart 2023

We hebben gelukkig een goed bed en ook belangrijk, heerlijke kussens! Ik heb redelijk geslapen, Karen een stuk minder. De zon schijnt voorzichtig als we rond 07.00 uur op staan, YES! Het is een fijn appartement en het is ook heerlijk rustig. We maken plannen voor vandaag en zetten een kop thee en koffie. Karen was erg blij met mijn lastminute aankoop afgelopen week, WANDELSCHOENEN! Dus die doen we aan en we gaan lopen naar het dorp. We genieten er zo van dat de zon schijnt en voelen ons erg dankbaar. We denken dat het slechte weer van gisteren misschien een teken “van boven” was om niet zomaar alles vanzelfsprekend te vinden wat het weer betreft. We waren ook al gewaarschuwd dat het weer erg veranderlijk kan zijn hier. Een half uurtje later nemen we een lekker ontbijt bij Bully Hayes in Akaroa. Zie foto’ s. De calorieën die we er net afgelopen hebben zitten er nu weer aan denk ik. Heerlijke 80’s muziek, Dire Straits enzo. We lopen weer terug, waar we het Britomart Monument bezoeken. Het stenen monument op Green's Point (bij de Maori bekend als Tahunatorea) werd opgericht in 1898. Het monument markeert de plek waar de Britten op 9 augustus 1840 hun vlag hesen om de Fransen te laten zien dat Nieuw-Zeeland al Brits was.

Daarna pakken we de auto en gaan een mooie toeristische route rijden naar 1 van de vele baaien die hier zijn, Long Bay.

Als eerste naar Takapuneke reserve hier om de hoek, een monument met de totempaal. Een prachtige plek op de top van een berg met uitzicht op zee. We zijn daar alleen met zijn tweetjes. Het is daar zo vredig en stil dat we eigenlijk geen zin hebben om verder te gaan. Het is overal trouwens erg rustig wat toeristen betreft. Paar Duitsers, Fransen en helemaal geen Chinezen. De navolgende drie kwartier rijden we slingerend door de mooiste bergen en groene weiden. Een genot om hier te rijden zeker met dit bakbeest. Geen mens en nauwelijks bebouwing te zien. We komen zelfs geen tegenliggers tegen. Echt geweldige foto’s gemaakt onderweg. Langs de weg zien we telkens een soort rattenvallen staan. Zie foto’s. We maken een wandeling op het strand bij Long Bay, waar we ook alleen zijn. Het is inmiddels middag maar honger hebben wij nog niet, na dat flinke ontbijt van vanmorgen 😳. Daarna weer terug richting Akaroa, waar we onderweg nog een stop maken bij “Akaroa Winery”. Mooi tussen de druivenvelden, waar we uitleg krijgen en een vijftal witte en 1 rode wijn proeven. We proeven wat van iedere soort. We vinden er 1 redelijk lekker en de rest is niet ons ding 😕. Verder door naar Akaroa waar we op een terrasje gaan zitten heerlijk in de zon, bij “The Common” een bijzonder cafeetje. Karen was op zoek naar een toilet, die ze niet kon vinden. Tot ze in de rij stond om iets te bestellen en mensen in en uit een boekenkast zag komen 🤣🤣. Het toilet bevond zich namelijk achter een verborgen boekenkast, we kregen een beetje zo’n Harry Potter gevoel. Zie foto’s. Op het terras zitten we in een t-shirt in de zon en hebben het zelfs warm 😅. We nemen wat te drinken en ik krijg een “ karma-cola”, dat is Fairtrade cola en Karen dacht dat ze een sorbet kreeg, maar dat bleken 2 bolletje door hun zelf gemaakte frambozen ijs te zijn, wel erg lekker! Zie foto. Door naar het museum van Akaroa over de tijd van de Pioneers die allemaal uit Frankrijk kwamen en de oorspronkelijke bewoners van Nieuw Zeeland. Ook de rechtbank uit die tijd is nog als museum ingericht. Het wordt steeds warmer en we zetten zelfs de airco aan in de auto. Wat een verschil met gisteren toen we met de jas aan voor de verwarming zaten. We zijn erg moe en hebben nog last van de jetlag. In ons bioritme is het nu 02.00 uur nachts terwijl het hier 14.00 uur is. Maar toch willen we een uurtje gaan liggen want het is tenslotte vakantie. 2,5 uur later worden we pas weer wakker 😱. Wekker niet gehoord of zo. Op deze manier komen we nooit van die jetlag af. Rond 17.00 uur LOPEN we (Karen blij) weer naar het dorp. Om 18.00 uur hadden we namelijk gereserveerd bij Bully Hayes, maar door het uitgebreide ontbijt van vanochtend, hebben we allebei nog steeds niet echt honger. Ik neem een kop lekkere vissoep (Fish Chowder) en Karen een heerlijke Margarita pizza met dunne bodem 😋. Terug naar het appartement gelopen met een mooie ondergaande zon over het water. We zijn ook ergens een dag kwijtgeraakt tijdens het reizen, we missen 3 maart in onze blog, komt door al die verschillende tijdzones. “Lost in Space and time in the universe” zullen we maar zeggen. De stappenteller geeft aan dat we ruim 10500 stappen gezet hebben, goed bezig op onze 1e dag hier! Een mooi begin van onze vakantie, om even te acclimatiseren en bij te komen van de lange reisdagen. Akaroa is een aanrader om even aan te doen, of als een dagtrip vanuit Christchurch, alleen de rit er al naar toe is zeer de moeite waard! Morgen mogen we hem nog een keer rijden op weg naar Lake Tekapo, met zoals het er nu naar uitziet mooi weer🌞. Dus daar verheugen wij ons enorm op!

1. Erna:
    6 maart 2023
    😍wat mooi allemaal. Eten ziet er ook heerlijk uit. Enjoy.
  2. L4a:
    6 maart 2023
    Wat een genot om getuigen te zijn van jullie avontuur!
    Geniet van het prachtige land. xx
  3. Annemieke:
    6 maart 2023
    Mooie foto's en lekker relaxt allemaal xxx
  4. Marja:
    Mooi daar! Geniet ervan.
  5. Kim:
    6 maart 2023
    Flinke reis hebben jullie achter de rug! Nou weer in t ritme komen en genieten van al t moois.
    Na regen komt zonneschijn ☀️☀️
  6. Yvonne:
    Mooi! 🤩
  7. Vivian ackers:
    7 maart 2023
    Ik ken NZ alleen van Lord of the Rings en ja ik herken het! Wat een machtige landschappen. Genieten zeg. Over een paar dagen ga je vanzelf beter slapen Karen, door de energie van die natuur ! ( dat had ik in Colombia althans, ben ook een vreselijke slechte slaper) 😀 veel plezier xxx
  8. Hannie:
    7 maart 2023
    Mooiiii, klinkt allemaal goed daar. Ruim 10500 stappen gezet Frans! vanant dat je bijna nooit wandelt, goed man!
  9. Michele Buhlert:
    11 maart 2023
    I finally figured out how to translate your travel blog into English! Duh..... Anyway, looks like you both are having a wonderful time, and it's a joy to travel along with you vicariously. I had to laugh at the bathroom hidden behind the bookshelf :)