Christchurch

5 maart 2023 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

5 maart 2023

Alles vertrekt op tijd en rond 20.00 uur vertrekken we uit Singapore. Dit keer is de vlucht “maar 9,5 uur”. Beetje hetzelfde verhaal als gisteren. Goede stoelen, filmpje kijken, goed eten en ook weer niet slapen. Rond 08.00 uur zien we vanuit het vliegtuig de zon opkomen en om 10.30 uur de voetjes op de grond in Christchurch. Yippie, onze bagage is er echt, want die was doorgelabeld, waardoor we die al een paar dagen niet gezien hadden. Douane en immigratie gaan soepeltjes, nee we hebben geen fruit, of vlees of etenswaren bij en “ja” onze wandelschoenen zijn goed schoon. Ze zijn hier namelijk bang dat je onder je schoenzolen zaden van uitheemse plantensoorten mee naar binnen brengt. We sjezen gelijk door naar de autoverhuur, want daar moet je vaak een tijd wachten. En na een half uur wachten zijn we aan de beurt als blijkt dat onze huurauto er nog niet is. Of we over een uurtje terug willen komen. “Niet leuk “😡. Want we zijn moe en willen op pad. Maar ok na een uurtje gaan we weer geduldig in de rij staan waarna blijkt dat ie er nog steeds niet is 🤬. Maar ze lossen het goed op door ons een upgrade te geven en we krijgen een dikke Mitsubishi Pajero 4 x 4 mee. “Dat is dan weer wel leuk”😀. Het weer is hier hetzelfde als in Singapore, namelijk zware regenval. Ik dacht slim te zijn door buiten op het parkeerterrein de auto alvast op te halen, zodat we niet met onze koffers een heel eind door de stromende regen zouden moeten. Ik trek een sprintje naar de auto, snel de deur open voordat ik helemaal doorweekt ben en spring erin. Hé dat is raar …. er zit geen stuur in? 😳 Oh ja toch wel maar aan de andere kant. Door het weinige (geen) slapen en mijn verbazing duurt het echt wel een paar seconden voor ik me realiseer dat ze ook hier links rijden en dus ook het stuur rechts zit. Ik moest zelf in mijn eentje ontzettend hard lachen en Karen baalde dat ze het niet gefilmd had! We hebben al in een tiental landen links gereden, dus dat komt wel goed. Alleen het eerste uur is altijd even “met samengeknepen billetjes” rijden en nu ook met deze hevige regenval. De auto is echt een heerlijke grote hoge bak. We rijden 1,5 uur door hele mooie schilderachtige landelijke bergen en weiden. Karen blijft maar oeh en ah roepen 🤩. Veel schapen en koeien onderweg op de berghellingen. Ook zagen we een kippenfarm met ongeveer 30 kippen op drieduizend vierkante meter! Dat is nog een “ vrije uitloop” ! Ongetwijfeld een fantastisch uitzicht hier tussen de bergen, maar door de regen en bewolking is dat toch een beetje de zon erbij fantaseren. Echt foto’s maken van het mooie uitzicht lukt dus ook niet, wel een video poging gedaan. Uiteindelijk komen we in Akaroa aan, een dorpje met een een Franse uitstraling aan de baai. Wij komen bij ons appartement, welke aan het water ligt.

Het regent zo hard dat we snel de auto uit willen. Bij het uitstappen blijkt nog even hoe hoe groot en hoog de auto is, want je hebt eerst een halve meter “vrije val “ voor je voeten de grond raken. Nu eerst een uurtje slapen, want het is nu 14.00 uur op zondag hier. Dan moet het in Nederland 02.00 uur zijn. Mijn horloge staat nog op Singapore tijd en daar is het weer 5 uur vroeger dan hier. Ja, verder dan dit kun je niet bij Nederland vandaan zijn. We zijn in het land van onze “tegenvoeters”. Karen heeft contact met haar nichtje Charlotte in Auckland, (iedereen in Nederland ligt nog te slapen) die heel blij appte dat de zomer daar eindelijk begonnen is, terwijl wij hier in de kou en regen zitten met de kachel aan. Om 15.00 uur gaat de wekker en we sleuren onszelf uit bed, want we moeten een jetlag met een tijdsverschil van 12 uur, zo snel mogelijk goed maken.
We gaan naar het centrum van Akaroa en wandelen er doorheen. Het is warempel gestopt met regenen. We hebben een prima maaltijd bij AIHE restaurant met uitzicht op de baai. Zelfs daar wordt de kachel nog even speciaal voor ons aangezet, we houden wel onze jassen aan 🤣🤣. Terug in ons appartement, proberen we zo lang mogelijk wakker te blijven. Om 21.30 uur lukt dat niet meer. Welterusten en hopelijk als we morgen wakker worden is het droog buiten🤞😴

1. Annemieke:
    5 maart 2023
    LOL, zo herkenbaar dat autohuur gedeelte... dikke upgrade en stuur aan de andere kant. Met een dikke, vette smile de rit beginnen.... te grappig!!
  2. Yvonne:
    5 maart 2023
    Lachen! Had idd gezicht van Frans willen zien ha, ha! En laat nu die zon maar komen! Bij iedere bocht een wauw moment 🤩
  3. Indy O:
    5 maart 2023
    Klinkt allemaal super en mazzel met de auto upgrade, runs in the family I guess :P
  4. Thea:
    5 maart 2023
    Blij voor jullie dat er stoelen in zaten, dat lukte mij🤫
  5. Vivian ackers:
    5 maart 2023
    Ziet er nu al fantastisch uit, dank voor de mooie en leuke foto’s en verhalen al tot nu! Fijne schitterende reis gewenst jullie beiden, zal jullie met grote belangstelling volgen want wie weet gaan wij volgend jaar😃
  6. Ton en Thea:
    5 maart 2023
    Volgens het weerbericht krijgen jullie vandaag zon 🌞.
    Geniet ervan !
  7. Hannie:
    5 maart 2023
    Ha, ha, heerlijk om de verhalen te lezen, nu al. Sund dat de actie van Frans niet op film staat!! hi, hi. Geniet van jullie reis, de prachtige natuur en van elkaar.
  8. Charlotte Esser:
    6 maart 2023
    Dat ziet er bekend uit. NZ is vooral een land van veel modder en regen. Ik hou er wel van eigenlijk (zolang als het m'n huis niet binnen komt drijven zoals hiernaast)
  9. Erna:
    6 maart 2023
    Jammer van het weer. Niettemin ziet het er geweldig uit.