Abel Tasman met de Watertaxi

22 maart 2023 - Marahau, Nieuw-Zeeland

22 maart 2023

Ik neem even het stokje over van Frans. We schrijven het soms samen, maar vandaag ben ik aan de beurt. We werden wakker met weer een mooie zonsopkomst en het beloofde een heerlijke dag te worden🌞

Na ons lekkere ontbijt, overleggen we met onze gastvrouw waar we het beste naar toe kunnen rijden en dan ergens wandelen. Toen kregen we te horen, je kunt hier niet rondrijden in het park. Oké dan toch een rondje Abel Tasman, maar met de watertaxi en onderweg een wandeling. Goed idee we willen onze knieën en ruggen vandaag wat rust geven!

Vandaag zat ik in de watertaxi naast een wel heel erg jonge stoere wereldreiziger 👶 4,5 maand oud! Een Nederlands gezin met 2 kleine kinderen, dochtertje van 4 en zoontje 2 dagen jonger dan onze Mikky. Ze hebben 3 maanden vrij genomen van werk en net Bali achter de rug, nu Nieuw Zeeland en daarna Thailand. Ze vroegen aan mij gaat de boot erg op en neer, wij vonden het wel meevallen gisteren 😬. Dus ik zei ook “valt wel mee”, oei oei. Iedereen kent wel van die lompe taxichauffeurs, nou die heb je ook op het water en dan x 10. Van links en naar rechts en van boven naar beneden, zo hard als het kon en bij hoge golven zeker geen gas terug nemen😱. Dachten wij het vandaag rustig aan te doen na het kajakken gisteren voor onze ruggen, nou het tegenovergestelde gebeurde dus! Ik heb geprobeerd die kleine te filmen tijdens het varen, hij gaf geen kik en viel zelfs in slaap op een gegeven moment. Ondertussen had hij mijn vinger stevig vast, voelde ik mij toch nog een beetje oma vandaag. Toen het gezin uitgestapt was, hield de schipper helemaal nergens rekening meer mee. Er zat een heel stevige twintiger met zijn ouders aan boord en toen de meeste mensen uitstapten en wij met dat gezin overbleven, hing de boot helemaal scheef. Toen moest hij van zijn vader en de schipper aan de andere kant gaan zitten en toen hingen we weer recht. Hij bleef alleen volhouden dat het niets met hem te maken had 😅. Bij de zwaarste butsen in het water en dat waren er een heleboel, slaakte hij steeds van die ijselijke kreten. Waarop de schipper vroeg: “which God are you praying to”. Het was ook echt een eikel van een schipper! Wij hebben notabene een roundtrip geboekt vandaag 🤪. De hele kust van Abel Tasman, eerst 2,5 uur varen, dan 3 uur pauze (kunnen we onze wandeling doen) en nog half uur terug naar de startplaats van vanmorgen. Erg mooi onderweg, hij stopte eerst bij Split Apple Rock, zie foto. Daarna alle mooie baaien en stranden langs, af en toe stoppen voor zeehonden of mooie rotsformaties. Ondanks dat de vaart verschrikkelijk was (voor mensen met een slechte rug), toch een perfecte manier om in 1 dag zoveel mogelijk te zien van het park.

We werden gedropt op Anchorage Beach. Nog mooier dan dat we tot nu toe gezien hebben. We hadden vandaag ook echt mazzel met het weer, strak blauwe lucht en zo’n graad of 25. Na de lunch hebben we een mooie wandeling gemaakt met mooi vogelgezang om ons heen en daarna heerlijk gerelaxt op het strand. Veel backpackers die hier gaan wandelen en overnachten. Het is net een sprookje zo mooi. Ook zo schoon overal, er zijn geen prullenbakken, iedereen neemt zijn eigen afval mee naar huis.

We hadden ons erg verheugd op het laatste stukje terug, gelukkig nu een andere schipper, die in ieder geval probeerde het rustig aan te doen. Want nu konden we het grote verschil, wel 5 meter, tussen eb en vloed filmen! Zo bijzonder hoe dit eraan toegaat, bijna niet uit te leggen. Zie video en foto’s, wel gefilmd door een natte en vieze voorruit van de boot.

We wandelen moe maar voldaan terug naar onze chalet, het was weer een prachtige dag! Vanavond zelf koken en op tijd naar bed. Morgen willen we om 05.30 uur vertrekken en hopen dan om 09.00 uur in Picton te zijn. De auto inleveren en dan met de boot naar Wellington.