8 april

10 april 2016 - Wilsons Promontory National Park, Australië

8 april.
Het heeft heel de nacht flink geregend en het is 13 graden. Buiten ontbeten met een vestje aan. We gaan vandaag naar Wilsons Promontory National Park. Een uurtje rijden voor ons. Onderweg klaart het weer op. Lange slingerweggetjes met grote weiden, veel met Black Angus vee. Een dode koe in een grote wei, waaraan de roofvogels zich tegoed doen, levert een macaber beeld (maar wel een mooie foto) op. Eenmaal in het natuurpark zien we al redelijk snel een groepje Emoes (soort struisvogel) en daarbij treffen we ook een groepje slapende kangoeroes die kennelijk liggen op te warmen in de zon na een koude nacht. Van alle viewpoints kiezen we als eerste "Squeaky Bleach" uit. Het maakt inderdaad een piepend geluid als je over het witte strand loopt, wat komt door de kleine vulkanische korrels die er tussen liggen. Mooie uitzichten over de zee en de rode rotsen, die zeer dicht bij elkaar liggen. Toch pas ik er nog wel tussen (zie foto). Door naar het Visitors Centre in Tidal River, waar we een kopje koffie en hot chocolate drinken. Vervolgens naar Frans zijn favoriete viewpoint "Whisky Bay" in de hoop zijn zakflacon daar bij te kunnen vullen, maar dat bleek helaas ook gewoon zoutwater te zijn. Boodschappen gedaan in het plaatsje Forest, waar een zeer vriendelijke caissière, alsof ze ons al jaren kende, erg moest lachen toen we vroegen of er in de buurt free wifi was. Daar moest je toch echt 30 km voor rijden, pfff. Dat vonden ze wel komisch die Australiërs, dat heb je hier eigenlijk nergens. Eenmaal thuis in ons huisje nog even lekker met een lokaal rood wijntje genoten van de avondzon, want ook hier is het s' avonds vroeg (18.30 uur) donker. Daarna wel de kachel aan, want het koelt hier flink af. Karen heeft dooie vliegen in een groot spinnenweb gezien recht boven ons bed en is al een tijdje op zoek naar de bijbehorende spin. Die is gelukkig niet te vinden. Morgen gaan we nogmaals naar het natuurpark om een bushwalk te maken in de ochtend en s' middags naar een vineyard voor een wijnproeverij en bijbehorende lunch, want ook Australische wijn is uitstekend. Je hebt hier een heuse wijnroute: the Southern Gippsland Wine Trail!