3 mei

4 mei 2016 - Malanda, Australië

3 mei
Na ons vroege ontbijtje afscheid genomen van Jude onze stoere eigenzinnige gastvrouw. Wat een leuk mens, we hebben ons echt thuis gevoeld hier. Het beloofde weer een mooie dag te worden, met een strak blauwe hemel en zo'n 30 graden.
Om 8.30 uur moesten we bij de boat ramp verzamelen, waar we opgehaald zouden worden voor ons zeiltocht naar het Great Barrier Reef met de Big Mama Sailing. Een 18 meter lang zeiljacht, waar Lisa en Stu op woonden samen met hun 11 jarige zoon Fletcher. We werden warm onthaald met verse scones met jam, thee en koffie. Je kon zien dat ze op het schip woonden, het was echt gezellig ingericht, zie foto. Onze groep bestond maar uit 5 mensen, 2 stellen en een dame uit Mission Beach zelf.
De zeilen werden bijgezet, zoonlief hielp ook mee, zie foto. Verder hadden ze ook een schattig schippershondje, een klein zwart mormeltje, die Frans bijna van boord duwde toen hij op zijn zitzak ging zitten, zie foto. Je kon heerlijk overal aan boord gaan liggen met of zonder zitzak. We zetten koers richting Adelaide Reef, ruim 2 uur varen. Daar gingen we voor anker en hadden 1 uur de tijd om te snorkelen. We zaten nu echt midden op de oceaan, geen land of boot in zicht. Heel mooi helder blauw water. Je kon op een surfplank achter de rubberboot hangen en zo in het water kijken met je snorkel of zelf gaan zwemmen. Karen koos even voor het eerste, omdat je zo op ondiepe plaatsen over het koraal kon glijden. Daarna met Frans samen zelf verder gesnorkeld. Wauw dat koraal is niet te beschrijven, weer heel anders dan bij de Whitsunday Islands. We zagen o.a. gigantische clamshells (mosselschelpen) van meer dan 1 meter doorsnede! Gewoon bijna eng zo groot. Verder hele grote zeekomkommers, korenbloem blauwe grote zeesterren en als klapper op de vuurpijl een haai! Karen is boven water bang voor spinnen en onder water bang voor haaien, haha. De haai zwom onder Frans door en Karen zag in haar ooghoek iets groots. Het was een Whitetip Reef Shark van zo'n 1,5 meter. Karen was zo onder de indruk dat ze vergat bang te zijn. Daarna kwam zijn kleine broer van ongeveer 1 meter een beetje om ons heen zwemmen, het werd nog bijna gezellig. De Australische dame wist veel van de onderwaterwereld en zij liet ons het zachte koraal voelen en wees ons op allerlei interessante koraalsoorten en hun bewoners. Daarna was het tijd voor onze lunch, allerlei heerlijke salades, stokbrood, vlees spiesjes en makreel pakketjes, jammie.
Na amper 15 minuten varen waren op onze volgende stek aangekomen, weer heel anders. Frans vond het een beetje lijken op een bos van koraal onder water. Een soort paddestoelen van meer dan 1 meter hoog met daarop een platte waaier van hard koraal omgeven door duizenden kleine en grote vissen in alle kleuren die je maar kunt bedenken. Jammer dat we geen foto's konden nemen.
Terug aan boord stonden er nog wat lekkere versnaperingen klaar en zetten we weer koers richting Mission Beach. Onderweg nog wat dolfijnen gezien, verder heerlijk op het dek in het zonnetje gelegen, wat een relaxte dag zo op het water.
In Mission Beach aangekomen moesten we meteen door naar onze laatste bestemming the Rose Gums Wilderness Retreat in Malanda. Ruim 2 uur rijden, waarvan het laatste uur in het pikkedonker. Niet fijn, als de weg onbekend is, we hebben echt alles gehad: berg op, berg af, smalle bruggetjes, veel onbewaakte treinovergangen, mist ga maar door. Wat we in het beetje daglicht in het begin nog konden zien, waren bananen- en cacaoplantages. De laatste 12 km was op een onverharde weg, waar kwamen we in godsnaam terecht? Best wel spannend allemaal. Maar eenmaal aangekomen bij de receptie werden we hartelijk ontvangen en kregen we meteen veel informatie over ons heen. Er is heel veel te doen en te zien en we hebben maar 1 dag, dus dat wordt keuzes maken. Eerst even ingecheckt voor onze vlucht naar huis op donderdag, alleen bij de receptie is er namelijk wifi. Toen wederom in het pikkedonker op zoek naar onze boomhut. Op een terrein van  93 hectare tropisch regenwoud staan 9 boomhutten. Eenmaal binnen viel onze mond open van verbazing. Echt alles is aanwezig, van spabad, tot volledig uitgeruste keuken, barbecue, grote veranda, 2 slaapkamers waarvan 1 met een kingsize bed, gigantische woonkamer met alleen maar raam, dus we zijn benieuwd naar het uitzicht morgen. Nu lekker slapen en morgen bij daglicht zullen we eens kijken waar we terecht zijn gekomen en foto's van de boomhut maken.

1. Wim:
    waanzinnig
  2. Rob:
    4 mei 2016
    Geniet nog maar even lekker van al die luxe!
  3. Annemieke:
    4 mei 2016
    Wat een top vakantie. Net weer even alle foto's zitten bekijken...Wauww....
  4. Hannie:
    5 mei 2016
    O wat klinkt het mooi het snorkelen en die boottrip, geweldig