23 april

23 april 2016 - Cairns, Australië

23 april
Vanmorgen werden we om 8.00 uur voor het ontbijt verwacht. We hadden gisteravond onze bestelling al doorgegeven. Margaret en Alf hadden een heerlijk ontbijtje klaargemaakt, met alles erop en eraan.
Even de dag met hun doorgenomen. We hadden namelijk niet zoveel tijd vandaag omdat we rond 17.30 uur moesten gaan vliegen. We wilde zoveel mogelijk zien vandaag, nu we toch hier waren. We besloten naar de "school of the air" te gaan. Ook wel genoemd: het grootste klaslokaal van de wereld! In Alice Springs zat namelijk de 1e school waar ze de mogelijkheid boden aan kinderen die te ver van de bewoonde wereld woonden, the Outback dus, om toch lessen te kunnen volgen. Voorheen ging dit via de radio en tegenwoordig via internet. De leraren zitten dan in Alice Springs en de kinderen thuis in hun woonkamer of camper. De leerling die het verste weg woonde, daarvan was de afstand 1600 km. Ze hebben zo'n 142 leerlingen. Zie foto's. Hadden Frans zijn broers en zussen kunnen zijn.
Daarna bracht Margaret ons naar " the flying doctors" met nog een tussenstop op ANZAC Hill, waar over 2 dagen hun nationale herdenking plaats vindt. Vanuit deze plek had je een mooi uitzicht over de stad en zag je precies de kloof tussen East en West MacDonell Ranges, zie foto.
Op naar "the flying doctors" 1 van mijn favoriete tv programma's vroeger.
We waren net op tijd voor de rondleiding van 12.00 uur. Na een film over hoe de flying doctors ontstaan zijn en wat ze allemaal doen en gedaan hebben, waren we flink onder de indruk. Tegenwoordig hebben ze 61 vliegtuigen en 160 piloten. Er kwamen mensen aan het woord, die hun leven aan de flying doctors te danken hebben. Tegenwoordig vliegen ze niet alleen meer voor de Outback mensen, maar verzorgen ze ook andere medische transporten (bijvoorbeeld donor- en bloedtransporten). Je kon zelf in het museum zo'n vliegtuig van binnen bewonderen en Karen kon het niet laten om even voor patiënt te spelen, zie foto. Goed werk doen ze daar.
Nog snel even een lunch in onze stamkroeg.
We zagen in Alice Springs voor het eerst sinds onze trip veel Aboriginals. Die staan hier in niet zo'n best daglicht, wij hebben er verder geen last van gehad.
Terug naar onze B&B waar we onze laatste spullen in moesten pakken, omdat we om 17.40 uur onze vlucht naar Cairns hadden. We vertrokken zelfs 20 minuten eerder, met een half gevuld vliegtuig. Rustige vlucht gehad, we waren lekker op tijd in Cairns. Zodat we nog naar de Night Market konden gaan, waar we onze souvenirs hebben gekocht. Morgen gaat om 6.00 uur weer de wekker voor onze volgende vlucht naar Hamilton Island.

1. Tineke en Ad:
    24 april 2016
    wij zijn ooit van Adelaide naar Ayers Rock gevlogen en hadden daar een unit met eigen voorzieningen. Met anderen hebben we ontbeten op een plek waar we zowel Ayers Rock als de Olgas konden zien. Het was op 1 Oktober, de dag dat personeel van winter naar zomer uniform wisselt, korte broek en overhemd. Normaal is dat geen bezwaar maar toen was het koud, zwaar bewolkt en er dreigde regen. De gids van onze groep had het knap koud.
    We hebben ook eens een camper in Darwin gehuurd, die waren toen nog primitief, geen douche en toilet, je gaat toch naar een camping.
    We zijn op een kampeergelegenheid gekomen zonder elektriciteit, alleen voor het huis van de beheerster, een bleek oud vrouwtje, en de pomp van de watertank voor de douche. Het water kwam van de billabong naast de camping. Het toilet was een heel diep gat met een betonnen deksel met daarop een WC po, geen spoeling. De douche was gewoon buiten, geen hok, zwemkleding aanhouden als je verlegen bent. Tineke vond het prachtig, vooral omdat we er alleen waren.
  2. Tineke en Ad:
    24 april 2016
    Er was ons ook nog verteld dat er nog wilde karbouwen op het terrein konden komen omdat het gras daar beter was dan in de omgeving. als ze te dichtbij kwamen even tegen het tentzeil kloppen. De Aussies hadden er karbouwen uitgezet omdat die er zich wel thuis zouden voelen in het wat moerassig terrein. Dat klopte ook het aantal was flink toegenomen, maar omdat later bleek dat ze een ziekte bij de gewone runderen konden overbrengen zijn se toch maar afgeschoten, er waren er nog wel een paar over. We hebben een paar die nacht horen grazen.
  3. Jacqueline V:
    25 april 2016
    Elke ochtend even genieten van jullie gezellige verhalen! Leuk begin van de dag! (Alleen nu even niet. Heb nu een aantal verslagen achter elkaar zitten lezen.) Maar blijf genieten (en schrijven)!!