20 april

22 april 2016 - Kings Creek, Australië

20 april
Afzien vannacht, geen oog dicht gedaan. Herrie van jeugd bij andere kampen, het waaide heel hard (tent klapperde aan alle kanten) en ik wilde er niet uit natuurlijk. Dus genoeg reden voor mij om niet in slaap te kunnen vallen. Ach ja wat zeggen ze ook weer, kamperen is creperen, snik snik.
Ik hoefde er uiteindelijk niet uit vannacht, een teken dat ik veel te weinig had gedronken (water dus, voor de duidelijkheid). Je moet hier zo'n 4 liter water drinken per dag.
Het ontbijt is sober, hoort erbij zullen we maar zeggen. Op naar de zonsopkomst vanuit het uitkijkpunt, heel erg mooi en indrukwekkend. Je zag de Ayers Rock en de Olga's (andere rotsformatie) van kleur veranderen.
Nadat we het kamp ontruimd hadden, gingen we richting de Olga's. Daar een hike van 1 uur gedaan, het was gelukkig nog niet zo warm. Het landschap is verder veel groener dan we dachten, dit komt omdat er veel regen is gevallen, heel ongewoon voor hier.
Terug naar Ayers Rock om te kijken of er geklommen mag worden, nee dus. Er wordt regen voorspeld, maar de aboriginals willen het sowieso niet. Dus het zit er aan te komen, dat het binnenkort helemaal niet meer mag. Nog wel wat foto's genomen, om een indruk te krijgen van de klim, 340 meter hoog! Een klim van 2-3 uur.
Tussen de middag voor lunch een bbq, die we gemeenschappelijk verzorgen, zie foto.
Onze volgende stop is een Cattle Station en een uitzichtpunt op Mount Connor, een afgeplatte rots (tafelberg). Veel kilometers met links en rechts hetzelfde uitzicht, of wel tijd om wat slaap in te halen.
Het jongste stel van de groep, Duits allebei 20 jaar oud, gingen er in de middle of nowhere op het heetst van de dag uit, met heel veel flessen water om te proberen een lift te krijgen naar Alice Springs. Ik vond het maar niks Indy en Jake, dan weet je het alvast, ik had er helemaal buikpijn van. Hopen dat ze snel een lift krijgen. We zijn tot de conclusie gekomen dat we nu samen met een andere Duitser, de nog enige werkenden van deze groep zijn.
Ineens stopte Mark de truck, ik dacht nog hij ziet een dier of zo? Nee, iedereen eruit en hout verzamelen voor het kampvuur en koken vanavond. Hij zei nog even tussen neus en lippen door, als het beweegt laten liggen, grapjas. Echte outback taferelen leverde dit op, zie foto's.
Door naar King Creek Station, dit is een nog steeds werkend veestation. Ze hebben hier ezels, kamelen, koeien en paarden. Hier kamperen we vannacht. Verder in de outback dan dit krijgen we niet! We zijn 3 km landinwaarts gegaan vanaf het punt dat er nog leven in de brouwerij was. We hebben een privé kampeerplek voor alleen onze groep, met dezelfde tenten als gisteren. Dus geen herrie muziek vannacht, maar dierengeluiden, moet goed komen! Met een werkende douche en wc, die doortrekt. Allebei zonder deur, echt lachen. De douche werkte op een hout gestookte ketel, waarmee je het water verwarmt. We kregen instructie voor wat betreft douche en wc ritueel. Toiletpapier met kleine zaklamp voor de toilet en grote zaklamp voor de douche. Als 1 van de twee er niet was, dan wist je dat het bezet was.
Gauw als 1 van de eersten douchen, zodat we nog daglicht hadden, de zon was al aan het ondergaan.
Het is tijdens deze trip trouwens ook BYO, dus we hadden onze eigen booze mee moeten nemen, wisten we niet. Dus bij het cafe van het Cattle Station, lekker wat bier en wijn gehaald, voor een belachelijke prijs. Maar iedereen betaald het hier, want er is niets anders in de buurt binnen 200 km.
Onze kok had heerlijk gekookt vanavond op een houtvuurtje, zie foto. Nasi met Aziatische kip en tofu voor de vegetariërs.
We beginnen er nu in te komen, op deze manier kamperen, het gevoel is overgegaan in genieten.

1. Kees:
    24 april 2016
    dus Frans jij bent vast ingewerkt jij wordt de kok tijdens onze trip