Tam Coc

8 maart 2024 - Ninh Binh, Vietnam

Om 07.00 uur gaat de wekker en om 07.30 uur zitten we aan het ontbijt. Op zijn Vietnamees dus: nasi, eieren, koude friet 🤨 en soep. Karen gaat voor toast met kaas, ei en natuurlijk haar eigen Calvé pindakaas, jus d’orange en thee en ik neem een kippensoepje met noedels, glaasje melk en fruit. (De koffie is niet te …)

Vandaag wordt een drukke dag met fietsen, bootje varen en trappen klimmen. Het is best frisjes, 18 graden en bewolkt. Bij de receptie staat onze gids van vandaag te wachten genaamd Tuân. Maar we zien geen busje of iets dergelijks. Blijkt dat we ieder achter op een scooter gaan zitten. Een “Willempie” helm op. Het is 10 kilometer over de snelweg naar Tam Coc (letterlijk betekent dit: drie grotten).

Daar krijgen we ieder een fiets, gelukkig deze keer een goede fiets op normale grootte. Met onze gids fietsen we als eerste in 5 kilometer naar Hang Mua (Mua Cave Mountain). Daar was in de Vietnam oorlog (hier noemen ze dat vanwege de vele bombardementen “days of thunder “) een ziekenhuis wat in de grotten was gevestigd. Daar is niet veel bijzonders te zien maar daarnaast ligt de uitdaging.

De “500 treden” dat is een hele mooie berg in dit berggebied waar 500 treden in gemetseld zijn. (Ik telde er ongeveer 545, maar 500 klinkt natuurlijk veel beter). Nu is dat aantal niet echt de uitdaging, maar ze zijn allemaal verschillend van hoogte en breedte. We moeten ongeveer 250 meter omhoog. Dan weet je dus hoe hoog 1 trede gemiddeld is. Omdat we vroeg zijn is het nog niet echt druk en gelukkig niet warm. Onderweg naar boven worden we begeleid door vele communistische vlaggen. Eenmaal boven inderdaad een spectaculair uitzicht over de omgeving en rijstvelden. Beneden zien we de rivier met bootjes waar we straks ook gaan varen. Op de top staat een kleine tempel en helemaal op de punt een gemetselde draak. Ze noemen dit ook wel de ”Rooftop of Ninh Binh”. Ook fijn is dat we ondanks de bewolking goed zicht hebben. Naar beneden gaat het weer een stuk makkelijker. Wel zien we op veel gemetselde treden namen ingekrast staan. Toeristen kennelijk (of misschien namen van mensen die het niet gehaald hebben 😳).

Daarna op de fiets terug naar “Van Lam Village”, waar we een boottochtje hebben. Blijkt een roeiboot te zijn waar we met zijn tweeën in kunnen. Het bijzondere hier is dat ze allemaal roeien met hun voeten! Lastig om uit te leggen, bekijk de filmpjes maar. We worden nog even achtervolgt door een vrouwelijk waterfotografe. (Raar woord, ik weet het) Ze roeit ook met haar voeten, terwijl ze vanuit haar bootje foto’s van ons maakt. Zie video. We varen onder de berg door die we daarvoor beklommen hebben. De rivier loopt hier door 3 grotten, waar we dus ook onderdoor varen. Heel bijzonder om door de afgesloten valleien heen te varen. Ze noemen dit ook wel “Ha Long Bay Inland”). Tegen de rotswanden zien we van die witte klimgeiten, maar die rotsen zijn zo steil dat wij geen idee hebben hoe die beesten daarop gekomen zijn. (Of er weer af moeten komen) Na 2 uur zijn we terug, petje af voor de roeiers, ze doen dit dan ook maar 1x per dag.

We stappen weer op de fiets en rijden naar het buitengebied om daar een pagode te gaan bekijken. Onderweg legt de gids uit over de rijstvelden. De communistische politie heeft al het land verdeeld onder de families. Ieder gezin krijgt gedurende 50 jaar een stuk grond van 700 m2 om rijst voor zichzelf te verbouwen. Na die 50 jaar gaat het terug naar de overheid, voor de volgende generatie. We zien dat ze korrels strooien om het gras doden en ze rapen slakken. Deze slakken werden meegenomen door de Fransen, maar werden hier niet gegeten, men vond ze namelijk niet lekker. Ze worden nu in de rivier gegooid en je ziet ze overal zitten, rood van kleur. Aangezien het inmiddels al in de middag is gaan we eerst eten op een plek die de gids aanraadt. (Zoals altijd denken wij dat het dan wel familie van hem zal zijn en toen enkele lokale kleine kinderen zo ongeveer bij hem op schoot mee kwamen eten wisten we het zeker.) Maar inderdaad hebben we hier echt heerlijk gegeten😋. Maar Frans hoe zit dat dan met je dieet zul je denken. Tsja ik zal eerst mijn Vietnamees moeten verbeteren denk ik, want ik bestel iedere keer een rijstwafel maar ik krijg telkens een rijsttafel! 😉

Hierna gaan we door naar de Bich Dong Pagoda. Het is vandaag internationale vrouwendag en daarom staan er dames in mooie klederdracht op het bruggetje en onze gids regelt dat Karen met hen op de foto mag. Het is een Boeddhistische Chinese Pagode. Hij bestaat uit een groot aantal trappen (“what else” zou George Clooney zeggen) en op een drietal niveau’s een Boeddhistische pagode. Vooral de tweede in een grot vinden wij erg indrukwekkend. Karen steekt wierook aan en doet een wens voor Gerda❣️ Op onze terugweg naar beneden zien we een oudere mevrouw die door drie dames wordt gemasseerd. Deze dames staan op de loer naar hijgende en puffende mensen die moeilijk de trappen afkomen en voordat je het weet krijg je een massage 🤣. De mevrouw in kwestie moest zelf wel erg lachen, het was ook een grappig gezicht (zie foto).

Wij springen weer op de fiets en onderweg stoppen we bij enkele kleine tempeltjes die her en der middenin het veld staan. Men wordt hier 2x begraven, 1e keer op een algemene begraafplaats in het dorp en na 5-6 jaar wordt je opgegraven (als het vlees van je botten af is), dan worden de botten schoongemaakt en in een klein kistje gedaan en dan wordt je op een plek begraven met goede fengshui. Er zijn in het dorp vaak 2 personen die zo’n goede plek kunnen aanwijzen.

Na een kilometer of 5 via kleine paadjes, komen we bij de Thai Vi tempel. Die ligt in een grote afgeschermde vallei van kalksteen. Deze tempel is niet gebouwd maar uitgehakt in de steen. Veel Boeddabeelden, bladgoud, wierook. De tempel is gebouwd om de vier Chinese koningen van de Trandynastie te eren. We zien ook stapeltjes van honderden 100 Amerikaanse dollar biljetten liggen. De gids lacht en zegt dat die zijn om te offeren en te verbranden, maar dat het nepgeld is. De beheerder van deze tempel bespeelt een bijzonder muziekinstrument, zie foto en video.

Op de fiets gaan we terug naar Tam COC, waar we weer plaats nemen achterop een scooter en dit keer niet via de snelweg, maar via binnendoor weggetjes naar ons verblijf rijden. Het bleef frisjes deze dag dus we hadden niet alleen onze vestjes aan maar ook onze jassen er overheen.

Het eerste wat we dan ook deden toen we terug waren was een warme douche nemen. We gingen nog even hapje eten in het restaurant hier en waren een beetje klaar met de rijst, nasi en noedels, dus we bestelden spaghetti 🍝. Terug op onze kamer heb ik het bed voorverwarmd met een föhn voor Karen, omdat ze het zo ontzettend koud heeft! Als het goed is, gaan we over 2 dagen de warmte in 🌞. Zometeen koffers inpakken, want morgen worden we al om 07.00 uur opgehaald om naar onze volgende bestemming te gaan en daarvoor moeten we ook nog zien te ontbijten.

1. Erna:
    8 maart 2024
    Wat ziet het er allemaal prachtig uit. Mooi om op deze manier met jullie mee te reizen.
  2. Indy:
    8 maart 2024
    Nou die 3 massage vrouwkes mogen wel mee in de koffer denk ik :p! Haha. Flink wat beleefd vandaag! Dikke kus van ons
  3. Carla:
    8 maart 2024
    Drukke dag, veel gedaan, mooie foto's
  4. Gerda:
    9 maart 2024
    😘❤️
  5. Aida:
    10 maart 2024
    Wow wat prachtig op dat water...!!!
  6. Ton en Nellie:
    10 maart 2024
    Wat een prachtige indrukken opnieuw en een mooi verslag. Frans wijt het niet kunnen eerbiedigen van zijn dieet aan de gebrekkige beheersing van Vietnamese taalkunst. Tussen rijstwafel en een rijsttafel zitten maar 3 letters verschil, goed excuus gevonden Fransje en waarom zou je aan een dieet moeten, "gij het tog al vaste verkerring!"
  7. Jacqueline:
    Mooie reis , jullie maken vanalles mee. Lekker achterop de scooter ook 😅