Can Tho - Rach Gia - Phu Quoc

19 maart 2024 - Phu Quoc, Duong Dong, San Bay Airport, Vietnam

Nou vroeg op inderdaad, onze gids Nick was er al. Het blijkt de broer te zijn van onze gids gisteren, gelukkig spreekt hij beter Engels. We stappen bij het resort in een bootje, samen met de gids en de schipper. Dan varen we naar de drijvende markt. Dit was anders dan wat wij verwacht hadden. Dit is niet voor particuliere verkoop maar voor de detailhandel. Alles wordt per 50 kg verkocht. Aan de Bamboe stok voor op de boot, kun je zien wat ze verkopen. Het is wel allemaal groenten en fruit. Als ze uitverkocht zijn varen ze weer naar de boeren voor weer een nieuwe lading. Ze wonen op de boot zo’n 20-30 jaar. Ze hebben ook een huis op het land, iedere 2-3 maanden gaan ze op bezoek bij familie. Kinderen blijven van 1-6 jaar op de boot, daarna bij opa en oma op het land om naar school te gaan.

In de reisbeschrijving stond ontbijt inbegrepen, wij dachten dat we naar een restaurant gingen, maar onderweg stopten we iedere keer bij een bootje voor weer een gang ontbijt. Eerste boot werd vers een broodje Bánh mì klaargemaakt. Daarna rijst noodlesoep bij de volgende boot, fruit en thee weer bij een ander. We zaten aardig vol ondertussen. Wel grappig om al die rondvarende bootjes te zien, die voor iedereen eten maken. Iedereen kent elkaar, het was een gezellige boel!

Volgende stop was een rijst noedel fabriek, waar we konden zien hoe de rijstnoedels gemaakt werden en konden we het ook zelf proberen. Ze lagen er in verschillende kleuren, dit doen ze met behulp van planten, groenten en fruit.

Volgende stop waren de kanalen waar we doorvaarden, vanwege laag water was het maar een vieze bende. Ook veel armoede zichtbaar aan de gammele huisjes. We namen afscheid van de schipper, die ondertussen een heel mooie bloem voor mij had gevlochten 😍.

Laatste stop de cacao plantage en fabriek. Er staan 2.000 cacao bomen, 3x per jaar wordt er geoogst en veel wordt geëxporteerd naar de USA. Ze leggen het hele proces uit. Met de hand 1 uur draaien in de oven worden de bonen geroosterd. Daarna worden de schillen gescheiden van de boon, dit komt allemaal in hetzelfde vat en met een elektrische ventilator wordt de schil weggeblazen. Het is dan vloeibaar en na 1 nacht is het hard (gestold) dan is het 100% cacao. We mogen dit proeven, is erg bitter. In de bonen zit 40% cacao boter, dit wordt gescheiden en met melk en suiker wordt dit witte chocolade of zo puur gebruikt voor de huid en lippenstift. We proeven nog chocolade water (ipv melk) en dan zit de tour erop!

We zijn blij met het vooruitzicht dat we in een koele auto een paar uur kunnen zitten tot we bij de boot zijn, die ons naar Phu Quoc brengt. Een niet Engels sprekende chauffeur (lekker rustig) brengt ons in 2,5 uur bij de haven, waar we de snelboot naar Phu Quoc nemen. Het is een drukte van jewelste, we gaan maar gauw in de rij staan, niet in de gaten hebbende dat we een aangewezen stoel hebben. Een rij van 4 en nu maar hopen dat er niemand of maar 1 iemand naast ons komt zitten. Een meisje met heel haar hebben en houden, eten, tassen etc neemt bijna de 2 plaatsen naast ons in. Gelukkig blijft het daarbij! Het is een gekakel om ons heen, geuren van eten, zweetlucht, gerochel, gesnurk, telefoons die vol openstaan zodat iedereen mee mag luisteren naar spelshows en game geluidjes, echt iets voor ons! Pfff nog 2,5 uur te gaan, dit is wel even andere koek dan de snelboot naar Terschelling 😭. We proberen de tijd maar te doden, door te lezen en af en toe wat weg te dommelen. Ik zeg tegen Frans, nou als we ergens corona oplopen, zal het hier zijn. Zegt Frans: “nou als dat alles is” 🤣🤣

Op Phu Quoc aangekomen worden we opgewacht door een busje van ons resort. We zijn heel erg benieuwd, durven ons er bijna niet teveel op te verheugen. Onderweg was het niet anders dan op het vasteland van Vietnam, maar toen we de oprijlaan van ons resort inreden, werden we toch wel heel blij. We hoorden de zee al ruizen. Na een welkomstdrankje en frambozen sorbet werden we naar ons “hutje” begeleid. Wauw uitzicht op zee, privé bungalow met porch en 2 ligbedden, mooie ruime slaapkamer, buitendouche en toilet, soort cooling system voor je bed met klamboe. Er zitten hier heel veel muggen en is ook een rode zone voor malaria. Dus veel muggenspray spuiten en lange kleding ‘s avonds. We zien de zon in de zee zakken en hebben om 19.00 uur gereserveerd op het buitendek van het restaurant. Mooie tafel aan de buitenkant en ook heerlijk gegeten! We zien overal groene lichtjes op het water, dat zijn vissersboten. Ziet er sprookjesachtig uit.

Terug in ons hutje, heerlijk onder de klamboe boekje lezen. Zo fijn dat we niets meer hoeven en moeten, 3 dagen lekker luieren en bijkomen van de mooie, maar soms ook intensieve reis.

1. Ton en Thea:
    19 maart 2024
    We moeten een beetje lachen om de omschrijving ‘soms ook intensieve reis’ .
    Jullie reistempo ligt zo enorm hoog, dat is hard werken ipv vakantie. Nu lekker uitrusten en even helemaal niks.
  2. Jake:
    19 maart 2024
    “nou als dat alles is” 😂😂😂
  3. Carla:
    19 maart 2024
    Nou dat is pas mooi de dag afsluiten😊🥂
  4. Thea:
    20 maart 2024
    Kan me er iets bij denken, corona 🙀 maar verder hadden jullie dit niet willen missen, toch.

Jouw reactie