Cruise Bay Tu Long dag 1

9 maart 2024 - Halong Bay, Vietnam

Om 06.00 uur gaat de wekker. Het regent en het is 15 graden. We pakken de tassen in want ergens tijdens het ontbijt worden we opgehaald in een luxe busje. Zie video. Dat ziet er goed uit,  kunnen we wel aan wennen. Zeg tegen Karen, mis de stewardess en whiskey cola nog 😅. Nog 4 uur te gaan.
Echter na 10 kilometer moeten we overstappen in een grote “gewone” bus. Dat is nog eens “iemand blijmaken met een dooie mus”. Op zich is er met deze 2e bus ook niets mis. Het blijft regenen en het is mistig en bewolkt. Een troosteloze rit van 2 uur volgt. We lezen wat en luisteren muziek. Na 2 uur een tussenstop waar je naar het toilet kunt en we kopen wat (veel te dure) Pringels. Wisselgeld hebben ze nauwelijks dus we krijgen geld terug en 2 banaantjes. 😳🍌 Bij deze stop komen we voor de vierde keer het Spaanse stel tegen en maken een praatje en 10 minuten later rijden we verder. Na 1 uur moesten we de bus uit, andere bus in en 10 minuten later er weer uit met bagage.

Iedereen werd omgeroepen behalve wij, we stonden buiten bij de cruiseterminal en wat nu? Geappt met onze reisorganisatie in Hanoi en al gauw kwam er iemand ons halen. Wat een chaos was het daar, hier vandaan vertrokken namelijk alle “cruise” boten voor Halong Bay. We hebben een cruise geboekt met 1 overnachting en ipv Halong Bay gaan wij naar Bay Tu Long, net zo mooi, maar minder toeristisch. Onze groep wordt bij elkaar gesprokkeld, zo’n 15 mensen en we worden richting onze boot geleid. We komen aan bij de Pier en zien als 1e een hele oude boot liggen waarvan de stuurman aan zo’n grote pijp loopt te lurken. We zeiden tegen elkaar, zullen we een grapje maken en in onze blog zetten dat dit onze boot is 😂, wie het hardst lacht 😳. Wat bleek, we moesten toch echt die boot op, met hele gore reddingsvesten aan en we dachten alleen maar OMG😱.

Gelukkig bleek dit de tender te zijn die ons naar onze echte boot bracht en daar was niets mis mee. Een oude houten boot, maar met mooie grote slaapkamers met aparte douche en toilet. Na een welkomstdrankje werd de lunch geserveerd, we kregen als tafelgenoten 2 Nederlanders. Wel gezellig, wat ouder dan ons en ze waren op bezoek geweest bij hun zoon in Singapore. Hij was boer in Noord Holland en zij was professor aan de universiteit geweest en al 6 jaar met pensioen, mooie combi die twee 😀. Het eten stelde niet zoveel voor, de garnalen zagen er mooi uit en werden gelukkig voor ons gepeld, verder was het een ratjetoe van vanalles. Om 15.00 uur gaan de meesten zwemmen of kanoën, ons niet gezien, veel te koud brr. Het is wel erg mooi de hoge rotsbergen om ons heen. Qua weer zitten we in het verkeerde seizoen, dus eigenlijk zijn we al blij dat het niet hard regent, maar miezert. Het is wel heiig buiten, dus dat is jammer. Met een zonnetje erbij was het toch wel anders geweest, qua uitzicht en lekker boven op het dek liggen. Maar het is niet anders.

Dus wij blijven lekker op de boot. Rond 17.00 uur was het happy hour, 2 cocktails en 3e gratis, dus dat lieten we ons geen 2x zeggen. Ik nam 2 Amaretto Sour en Frans een Caipirinha. Ondertussen was er een demonstratie Vietnamees decoratief groenten snijden. Daarna een heerlijk diner met weer de Nederlanders als tafelgenoten. Frans heeft na het diner nog een poging inktvis vangen gedaan en warempel nog 1 gevangen. Ik heb het al gillend gefilmd 🤣🤣. Daarna op tijd naar bed, want morgenochtend om 06.30 uur Tai Chi op het dek 🙏, hopelijk werkt het weer een beetje mee!

1. Thea:
    10 maart 2024
    Kon je naar de vismarkt met je vangst🙀
  2. Jacqueline:
    10 maart 2024