Reisdag Hue naar Hoi An op de motor

13 maart 2024 - An Bang, Vietnam

Na ons laatste heerlijke ontbijtje hier, worden we om 08.30 uur opgehaald door 2 heren op een motor van “Le Family Riders Tours”. De naam zegt het al, ze zijn allemaal familie van elkaar. We rijden door de stad naar hun kantoor, waar onze koffers met de auto richting Hoi An zouden gaan. Maar die gaan voor nu met gemak achterop 😂. Bij het kantoor aangekomen ontmoeten we onze gids voor vandaag Lui, die gelukkig goed Engels spreekt! En tot onze verbazing zitten Lieselot en Richard, het stel uit Den Haag, van de tour gisteren ook daar. We blijken samen deze tour te gaan doen. Super gezellig! En het fijnste van alles is, dat het mooi weer is 🌞. We hebben er zin in en ondertussen zien we dat onze 4 grote koffers toch achterop stevig ingepakt en vastgebonden worden. I.p.v. de koffers met de auto, doen we het de “Vietnamees way” werd ons verteld. Zie foto!

1e stop mooie familietempel.

2e stop vissersdorpje, er wonen zo’n 300 families, ze vissen ‘s nachts met lampen. De vissen en inktvis komen op het licht af. In de ochtend wordt de vangst dan vers naar de markt gebracht. Vroeger woonden ze op de boot, nu niet meer. Boten zijn gemaakt uit materiaal van de oorlog, je kunt de nummers er nog in zien staan. De overheid heeft geregeld dat ze op land kunnen wonen. Hun kinderen gaan niet naar school, dat kunnen ze namelijk niet betalen. 1 jaar school kost 150 euro. Het is alleen gratis voor de minderheidsgroepen (om Vietnamees te leren), slachtoffers van Agent Orange en monniken.

3e stop oesterfarm. Je ziet op de foto’s de banden waarop ze de oesters kweken, aan iedere paal in het water hangt zo’n band. Oesters zijn in Nederland heel erg duur en hier spotgoedkoop.

4e stop “Mo” waterval, we rijden over zandpaadjes er naar toe, omringd door begraafplaatsen. Echt zo’n verborgen pareltje, er was helemaal niemand! We kleden ons snel om en nemen een plonsje en Frans een sprong vanaf een rots, zie video. Het was heerlijk verfrissend en na 1 uur gingen we weer verder.

5e stop lunch bij een idyllisch restaurantje aan het strand, Bien Ngoc Restaurant. Ze hebben bakken staan met vers seafood. ‘s Morgens gevangen, ‘s middags op je bord. We eten natuurlijk verse oesters, garnalen, inktvis, zeebaars en allerlei heerlijke bijgerechten. We hebben goed ons best gedaan, zie foto 😋

Dan is het zover en gaan we de bergpas over, de Hai Van Pass, totaal 21 kilometer lang, o.a. bekend van Topgear. Zie foto’s en video’s, niet te omschrijven zo mooi. We stoppen regelmatig voor het uitzicht onderweg.

6e stop koffie met geweldig uitzicht op de zee en Da Nang. We nemen wat foto’s met de motorboys op een rots daar.

7e stop rijden we overheen, de Dragonbridge in Da Nang. Gelukkig stoppen we nog om er een overzichtsfoto van te maken. Lengte is 666 meter en ze hebben er 4 jaar over gebouwd. ‘s Nachts is de brug verlicht en in het weekend komt er vuur en water uit.

8e stop is Marble Mountains in Da Nang. We komen steeds moeilijker en ook kreunend de motoren af. De gids vertelde dat er een lift was en wij dachten, eerst zien dan geloven! Maar oh wat fijn, het was echt zo! Wat hij vergat te vertellen dat we boven nog gewoon 34 verdiepingen op moesten en via de trap i.p.v. de lift weer naar beneden. Maar het was de moeite waard, zie foto’s 😍.

Vanuit daar door naar onze eindbestemming van vandaag Hoi An. We hebben in totaal 140 km afgelegd op de motor, we zijn 9 uur onderweg geweest en het was in 1 woord fantastisch! Van voor naar achteren was de hele dag ontzettend goed geregeld, het waren 4 goede bestuurders en ook gezellige en behulpzame jonge mannen! Ik heb mij in ieder geval geen moment onveilig gevoeld, ondanks de drukte en hectiek soms op de weg. Bij Frans begint het weer te kriebelen, we hebben allebei zelf vele jaren motor gereden. Heerlijk dat gevoel weer van ultieme vrijheid. We nemen afscheid van Lieselot en Richard met de belofte foto’s en video’s uit te wisselen. Zij verblijven middenin het centrum van Hoi An en wij zitten erbuiten aan het strand van An Bang Beach 🏝️. Helemaal door een achteraf straatje komen we aan bij onze accommodatie, Oceanhouse, het blijkt een homestay te zijn. Echt pal aan het strand, we horen de zee ruizen. Wat een rust, heerlijk. An Bang zelf is heel toeristisch en heeft meer dan genoeg leuke tentjes om te eten. Frans zei al, we zijn er tekort 😉. We belanden weer bij een Mexicaan, erg lekker gegeten. Op een gegeven moment vroeg ik waar de toilet was en toen wees de serveerster naar achteren, ik zag niets en liep dus maar de trap op naar boven. Oeps toen stond ik middenin de woonkamer en zag ik ook een toilet, gauw gegaan. Toen ik naar beneden kwam, kreeg ik te horen dat dat niet de bedoeling was 😬. Daarna gaan we terug naar ons paradijsje om lekker te relaxen. De komende 2 dagen gaan we geen wekker zetten, alleen maar luieren op het strand, cocktails drinken met af en toe een massage 🍹🏖️🌊☀️🙏

1. Jake:
    13 maart 2024
    Ziet er super leuk uit! En het eten super lekker
  2. Hannie:
    13 maart 2024
    Wat een prachtige dag! Fijn dat jullie na de lange motorrit nu lekker paar daagjes kunnen relaxen, veel plezier x
  3. Jacqueline:
    13 maart 2024
    Dat was een tof dagje, op de motor met koffers, gave plekjes gezien en heerlijk eren🤩
  4. Carla:
    14 maart 2024
    Mooie foto's op de motor met die koffers erop en het eten ziet er ook goed uit 👍
  5. Indy O:
    22 maart 2024