City Tour Hue

12 maart 2024 - Hue, Vietnam

Gelukkig goed geslapen, ondanks de herrie. Na weer een heerlijk ontbijtje worden we om 08.00 uur opgehaald door onze vrouwelijk gids genaamd, Ngoc. Ze spreekt gelukkig goed Engels😅. Onze indruk van Hue is tot nu toe niet zo best, maar als het goed is komt daar vandaag verandering in.

We zijn met een kleine groep, heel fijn. Een Amerikaan, die eerder afhaakt vanwege buikproblemen, waarschijnlijk iets verkeerd gegeten, kan helaas gebeuren als je reist! Verder nog een gezellig Nederlands koppel uit Den Haag, in de 50 en op huwelijksreis.

We starten de dag door met een Dragon Boat over de Perfume River te varen, onderweg naar de “Thien Mu Pagoda”. Het gaat hier om het boeddhisme, er wonen ook praktiserende monniken. De jongste van de monniken die hier wonen is 10 jaar oud. Als ze 18-20 jaar oud zijn, mogen ze kiezen of ze blijven of naar het gewone leven terug gaan. Gids vertelde zo mooi, omdat we regelmatig een gong horen daar, dat de gong is om je terug naar het heden te brengen. Zodra je gaat denken is dat aan het verleden of de toekomst. Mooi en waar!
Toen de gids vroeg zijn er nog dieetwensen? Zei Frans wat hij altijd zegt: “Alles, zolang het maar dood is”. Waarop de gids zei: “We eat everything that moves” 🤣🤣

Volgende stop is de Imperial Citadel. Deze bestaat uit 3 lagen. 1e is de buitenmuur van 10 km lang. Volgende 2e laag is 2,4 km lang, een vierkant van iedere zijde 600 meter. De laatste en binnenste laag is de verboden stad, waar de koning en familie woont. Verboden voor alle andere mannen behalve koning of je moet een Eunuch zijn. Frans zegt: “ik hou het liever zo”. Op bepaalde afbeeldingen zie je de transformatie van een karper naar een draak, is de overgangsfase naar een beter leven. Er staan ook 9 ketels (zie foto), 9 is het cijfer van geluk. Lucky me met mijn geboortedag 09-09🙏. Dit was de residentie van de laatste koning en was voor een groot deel tot op de grond vernietigd tijdens de oorlog en nu wordt het dus weer opgebouwd. Je ziet overal als symbool een ronde cirkel (staat voor eeuwig leven) met daaromheen vaak een vleermuis (een Bat), deze laatste staat voor “happiness” omdat de uitspraak van vleermuis in het Vietnamees klinkt als het woord voor happiness. We hadden niet verwacht dat de oppervlakte zo groot zou zijn, echt gigantisch!

Daarna bezoeken we een lokale markt, de Dong Ba Market, waar ze echt van alles hebben, zie foto’s en video voor wat sfeerimpressies.

Tijd voor de lunch! Waren we wel aan toe, even relaxen na al die indrukken en al die meters en trappen die we hebben gelopen.

Na de lunch gaan we naar een local Incense Stick (Wierook) en Conical Hat (strooien hoed die je hier overal ziet) village. Waar we zien hoe de wierook gemaakt wordt en ik mag het zelf ook een keer proberen. Natuurlijk even op de foto tussen de wierook en met zo’n hoedje op 😅. Ik kocht er wat wierook en houdertjes en vergat totaal om af te dingen omdat ze zo aardig waren. Dacht nog: “het valt wel mee,” maar ik had de koers verkeerd in mijn hoofd zitten! Nu snap ik waarom ze zo blij was en nog een souveniertje in de tas extra erbij stopte 🤓. Slimme truc en ik trapte erin, maar het is ze gegund!

Volgende stop is het mausoleum van de koning “Tu Duc”, de begraafplaats van Koning nummer 4, zijn moeder en koning nummer 7 (zijn neef). De koning kon zelf geen kinderen krijgen ondanks zijn 102 concubines. Hij blijkt vroeger de waterpokken te hebben gehad toen hij klein was, waardoor hij onvruchtbaar was. Vandaar dat zijn neef koning werd. Hij heeft, bij leven, de thombe voor zichzelf, zijn moeder en neef gebouwd.

Het 2e mausoleum is van Koning nummer 12, die had een tijdje in Parijs gewoond, daarom ook hele andere architectuur. Men heeft er 11 jaar over gedaan om te bouwen, hij had niet genoeg geld om af te bouwen, daarom heeft hij de belasting maar met 30% omhoog gegooid. Was dus niet zo geliefd 😬.

Bij ieder mausoleum zijn 3 dingen altijd aanwezig en gelijk:
De bewakers
De kandelaren
Zijn Autobiografie

Het was mooi weer, een leuke en gezellige dag, met inderdaad een goede indruk nu van Hue en omgeving ❤️

We relaxen nog wat op de hotelkamer en gaan op zoek naar een rooftop bar. Die vinden we niet ver hier vandaan, de Zenith Sky Bar bovenin het Melia Vinpearl Hotel. Heerlijk een cocktail gedronken op de 34e verdieping met een mooi uitzicht op Hue. Zie foto’s.

Voor ons avondeten besluiten we naar hetzelfde restaurant als gisteren te gaan, “Why not?” was zo goed bevallen. We zijn niet al te laat terug op onze hotelkamer, nog even blog bijwerken en tas inpakken. Morgen zakken we af verder naar het Zuiden en hebben we een dag vol avonturen, we zijn heel erg zijn benieuwd 🏍️⛰️👙🩴🎒🌞

1. Enneth:
    12 maart 2024
    Wat een diversiteit en wat een mooie foto's en filmpjes wederom. 🏯🏞️ Grote mooie bonzai's ook. 😍
  2. Carla:
    12 maart 2024
    Wat een mooie foto's weer en met dat hoedje😊prachtig ook die kleuren!

Jouw reactie