Reisdag Hanoi naar Mai Chau en Pu Luong

5 maart 2024 - Pu Luong, Vietnam

Vroeg ons bed uit, want we worden al om 07.00 uur opgehaald. Maar eerst even rustig ontbijten. We stappen als eerste in ons busje en kunnen mooi voorin zitten. Er moeten nog 14 mensen opgehaald worden, dus gratis sightseeing Hanoi. Hier en daar zien we groepen mensen bij het meer tai chi doen, heerlijk begin van de dag.

Ik dacht dat ik het fijn vond om voorin te zitten, maar onze chauffeur reed de hele tijd scooters ondersteboven, BIJNA dan 😬. We hebben 4 uur te gaan, dus ik doe af en toe een dutje. We stoppen 2 x waarvan 1 plek met een mooi uitzicht op de rijstvelden, alleen voor ons nog teveel bebouwing. Als het goed is zitten we vanavond midden tussen de rijstvelden in the middle of nowhere. We worden als 1 van de eersten gedropt bij de Ecolodge Mai Chau. Daar hebben we lunch en vanuit hier gaan we wederom een fietstour doen. Het is even schakelen met de warmte. We komen van 16 graden en stappen uit bij 32 graden. Na de lunch, zie foto’s, die prima was, gaan we nog even relaxen bij het zwembad, tot we opgehaald worden voor de tour. We doen snel onze korte broek aan. Nou dat was een onverwachts cadeautje, lekker even in de schaduw op zo’n ligbed. We smeren ons goed in, maar ben er bang voor met deze zon.

Nou we stappen op onze weer te kleine fietsen en ook deze keer geen elektrische 😭. Onze 1e stop is bij een oudere dame die ons het weven laat zien en hoopt dat we wat kopen bij haar. Daar hebben we nou net geen zin in, zo’n soort verkoop tour. We kijken uit beleefdheid, maar kopen niets. Het is wel leuk om te zien hoe ze in zo’n community samen leven. Ze heeft zwarte tanden, dat is in hun cultuur bij vrouwen een teken van schoonheid. Nou beoordeel zelf maar wat jullie ervan vinden, zie foto. Mannen hebben een tattoo op hun enkel daarentegen, die komen er beter vanaf! De jongere generatie doet dit niet meer, die cultuur is aan het stoppen. Ze gaat vol trots met mij op de foto.

Volgende stop is bij een oudere man, 69 jaar oud, hij vraagt ook onze leeftijd en vind dat we er nog jong uitzagen 🤣. Hij kneep zelfs even in Frans zijn armen 💪🏻. Er wonen 63.000 inwoners in Mai Chau en 37.000 zijn Thai, hier zijn ze dus niet in de minderheid. In de rest van Vietnam wel. We waren dus op bezoek bij een Thaise familie. Ze wonen met zijn vijven daar, met zijn jongste zoon, die getrouwd is en 2 kleinkinderen, 2 jongens. We krijgen thee aangeboden, kruidenthee, die niet bitter smaakt, zoals groene thee. Deze thee is erg goed om te kunnen slapen. Ik vroeg meteen waar kun je die kopen, bij de apotheek dus. Hij bleef maar bijschenken, dus dat moet goed komen vanavond 💤

Familie helpt mee om het huis te bouwen, dit huis is 40 jaar geleden gebouwd, in 1983 en in 1996 kregen ze pas elektriciteit. We mogen ook binnen gaan kijken. Er hangt een cactus boven bij de deur, die houdt het kwaad buiten, bijvoorbeeld als baby’s ’s nachts onverklaarbaar huilen. Als men op 1e bezoek in het huis komt, neemt men een kussen mee, daarom liggen er ook zoveel kussens. Hij slaapt tegenwoordig in de voormalige keuken, waar een ouderwetse destilleer ketel staat. Hij maakt daar “Happy water” of terwijl  rijstwijn, half glaasje samen met de slaap thee doet wonderen voor je slaap en pijnlijke knieën. Doe mij een hele emmer 🪣! Zijn zoon en familie slapen beneden. We nemen afscheid van deze ontzettend lieve zachtaardige man.

We fietsen door de rijstvelden, waar ze een mooi irrigatie systeem hebben om de velden nat te houden. Frans en ik zijn bekaf na 2 uur fietsen en we vragen om de kortste weg terug 😅. Onze gids heette Vuong, 34 jaar oud (niet in te schatten!) getrouwd en heeft een dochter van 4 jaar oud. De school waar we langs reden, was de school waar zijn dochter naar toe gaat. We nemen afscheid, we zijn kapot, maar het was een leuke en interessante middag!

Onze chauffeuse voor het laatste stuk van de rit, staat al te wachten op ons. Via Google translate vragen we haar om cola te mogen gaan kopen. Lekker rustig de komende 1,5 uur omdat ze geen Engels spreekt! Na cola en wat chips, voel ik (Karen) mij al een stuk beter. Het was erg zwaar, op zo’n smurfen fiets, met de hitte erbij pff. Onderweg naar Phu Luong wordt het landschap steeds mooier en meer onbebouwd, precies waar wij van houden. Hier op het platteland zien we gelukkig veel honden! Veel kinderen die op straat spelen, iedereen loopt bij elkaar binnen, het ziet er heel gezellig en gemoedelijk uit.

De rijstvelden veranderen naar rijstterrassen, zo prachtig 😍. En daar verblijven we ook de komende 2 nachten. Na 1,5 uur slingeren in de bergen komen we aan bij onze eindbestemming. Tree house in Pu Luong. We worden hartelijk ontvangen en onze mond valt open, zo ontzettend mooi allemaal en onze hut op palen met uitzicht over de vallei, is een droom die uitkomt. Een schommelbank op ons privé terras met een heerlijk welkomstdrankje en Frans roept meteen, schrijf maar dat we niet meer naar huis komen!

Het was even uitzoeken hoe de douche hier werkt, zie foto Frans onder de douche. Ik zei hou je buik een beetje in en Frans zei, “buik”? Ik ben Bourgondisch gespierd 🤣🤣. We genieten nog even van de jungle geluiden op ons terras en worden om 19.00 uur verwacht voor vlees en vis op de bbq. Wat ziet het er allemaal uitnodigend en gezellig uit! Vooraf hadden we een zucchini soep met garnalen, ontzettend lekker 😋. Als hoofdgerecht, heerlijke kip en vis, met salade en rijst, zie foto. En ik krijg eindelijk mijn 1e cocktail op deze vakantie en dan nog wel mij favoriet, een Margarita 🍸. We spreken door welke route we morgenvroeg gaan hiken en bestellen ons ontbijt alvast. Ik kon niet kiezen tussen omelet of pancakes, dus krijg lekker allebei. Zo nog even douchen in de wastobbe en lekker in bed nog wat lezen. Het fijne van onze reisorganisatie is dat ze zoveel mogelijk van de toeristische trekpleisters wegblijven en dan kom je dus op zo’n idyllisch plekje terecht. We hopen met de kikkers als achtergrond muziek lekker te kunnen slapen vannacht 🙏. Hopelijk niet teveel ongedierte 😬, vertel het je morgen!