Pu Luong Hike naar de Bat Cave

6 maart 2024 - Pu Luong, Vietnam

Nou de thee heeft geholpen. Helemaal knock-out gelegen, zonder 1x wakker te worden 🙏. Het is hier ook zo rustgevend met het geluid van de kikkers als achtergrond muziek. Onder onze klamboe, zijn we allebei in diepe slaap gevallen. Geen ongedierte gezien, er liep wel van alles op het dak en we hoorde boktor knagen in het hout 😳. We snappen nu ook waarom ons huisje Tree House heet, er staat namelijk een boom middenin onze kamer!

Om 07.30 uur zitten we aan een heerlijk ontbijt en om 08.30 uur vertrekken we met onze niet Engels sprekende gids voor een hike van 10 kilometer, met als eindpunt de grot Bat Cave. In het begin liepen we nog happy de peppie rond met al die mooie vergezichten om ons heen. Maar dat werd na een paar kilometer al gauw minder toen we een heel stijl modderig en smal paadje in de jungle omhoog moesten. Dit ging een paar kilometer zo door en dat in die ontzettende hitte en hoogte. Dan is het toch wel lastig dat de gids geen enkel woord Engels spreekt! We waren helemaal kapot en we moesten steeds meer stops inbouwen om enigszins op adem te komen. Met handgebaren 🫳🤏 had hij ondertussen al 9x aangegeven dat we om de hoek weer naar beneden zouden gaan.

Na 3 uur lopen kwamen we aan in een dorpje en met Google translate die daar wel werkte konden we beetje bij beetje met hem converseren. We stopten in het dorpje voor de lekkerste coca cola ooit!!!!!!!! Pfff wat kan dat toch lekker zijn als je zo moe bent en zo’n dorst hebt. Na even uitrusten gingen we door naar de grot. Dat was nog maar een klein stukje lopen en erg mooi, zie foto’s en video. Vanaf dat moment hadden we ook besloten dat we geen stap meer zouden zetten! Onze gastheer van de Tree House heeft 3 scooters geregeld die ons het laatste stukje omhoog naar de taxi brengen. En de taxi brengt ons weer naar waar we verblijven. We zijn doorweekt van het zweet en helemaal kapot, vooral onze knieën. Gelukkig de rest van de dag niets op de planning.

Na een heerlijke douche en schone kleding, gingen we lunchen hier. Onze gastheer had een heerlijke lunch klaargemaakt, zie foto. De hondjes lopen rondom de tafel, maar schooien niet. Ze hebben wenkbrauwen, heel apart, zie foto!

Na onze vochthuishouding op peil te hebben gebracht, Frans met 2 biertjes en ik met 2 Awa di lamunchi (limoendrank) voelen we ons weer een beetje jofel. De rest van de middag bestaat uit lekker luieren op onze schommelbank, een boek lezen en regelmatig genieten van het mooie uitzicht.

Om 19.00 uur worden we verwacht voor het diner: garnalen, gestoofd varkensvlees, rijst natuurlijk en 2 salades. Het was weer heerlijk, je moet trouwens wel van koriander houden, want dat zit overal in! We worden morgen pas na de lunch opgehaald voor onze volgende bestemming, dus voorlopig kunnen we nog genieten van deze magische plek.