Reisdag HCMC-Ben Tre-Can Tho (Mekong Delta)

18 maart 2024 - Can Tho, Vietnam

We werden niet gewekt door onze wekker maar door het plafond, wat met een oorverdovende klap naar beneden kwam😱. Pfff, gelukkig dat dit niet middenin de nacht gebeurde, maar 10 minuten voordat we op moesten staan! We worden vandaag om 08.00 uur opgehaald, om naar de Mekong Delta te gaan. We laten de drukke stad achter ons, met overal waar je kijkt auto’s en vooral veel scooters! Er worden de vreemdste dingen op die scooters vervoerd, toiletpot, grote stofzuiger. Post wordt ook per scooter vervoerd. Na een uur rijden zijn er eindelijk de stad uit.

We zijn op weg naar Ben Tre, een van de zuidelijke provincies in de delta van de Mekong River. We worden gedropt in de middle of nowhere waar onze gids op ons wacht. Ze is ontzettend aardig, praat erg zachtjes en helaas minder goed Engels. Ze gaat ons voor naar de Mango Cruise boten. Blijkt dat we zo’n hele boot voor ons alleen hebben! We gaan heerlijk liggen op de sofa bedden en krijgen vers fruit voorgeschoteld. Heerlijk met deze warmte om zo een briesje te voelen op de boot. We maken vervolgens een heleboel stops, zie foto’s en video’s. Zal er kort wat over vertellen.

1e stop een kokosnoot plantage, waar we al liggend in de hangmat een kokosnoot leeg drinken en het vruchtvlees proeven. Ze hebben 130 kokosnoot bomen op de plantage.

2e stop is waar de bast van de kokosnoten verwijderd wordt. Het ziet eruit als heel hard werken en dat in deze hitte 🥵.

3e stop we stappen op de fiets en fietsen door de plantages naar een steenfabriek. Waar nog op een ouderwetse manier met de hand stenen gemaakt worden. In grote ovens worden ze 3 weken gebakken en dan een week afkoelen.

4e stop gaan we met een “rowing sampan” een kleine houten boot door alle smalle kanalen in de delta, waar we afgezet worden bij het huis van Mrs. Huong. Zij leven van vissen op garnalen en landbouw. Ze heeft lekkere snoepjes en honingthee klaar staan. Frans krijgt een tik op zijn vingers omdat hij een papiertje van zijn snoepje af wil halen, blijkt het snoeppapier te zijn 🤣. De hanen zitten daar onder manden, omdat ze gefokt worden voor hanengevechten. Ze had trouwens wel een hele mooie theepot, zie foto! We zitten dan in “Phong Nam Village”.

5e stop stappen we op een soort motorische Tuktuk. Even draadjes aan elkaar knopen en gaan met die banaan. We worden afgezet in het “Mango Home” restaurant, waar we aan het water zitten voor een heerlijke 5-gangen lunch. We zitten dan in “My Long Village”.

6e stop weer op de fiets naar iemand die rijst- en bananenwijn maakt. Hij produceert op een heel primitieve manier zo’n 10 liter per dag, sterkte is 40 %. Hij verkoopt het op de lokale markten. Ik vond het niet …… 😝 en Frans ook niet, maar uit beleefdheid heeft hij er wel wat van gedronken.

7e en laatste stop is bij het huis van Mr. Sau Tuong, een voormalige Vietcong soldaat die in Cambodja gevochten heeft. Hij en zijn vrouw maken rijstpapier. We mochten het zelf ook even proberen, ging ons best goed af.

Daarna einde van de tour en stappen we in bij onze chauffeur van vanmorgen om ons naar onze eindbestemming van vandaag, Can Tho in de Mekong Delta te brengen. Nog wel een lange rit van zeker 2,5 uur. Maar dan krijg je wel wat! We reden via een of ander achteraf weggetje en toen kwamen we toch bij een mooi resort terecht, de “Can Tho Ecolodge”. Met golfkarretjes werden we naar de receptie gebracht en daarna naar onze kamer. Nog nooit zo’n grote kamer, zo’n groot bed en zo’n grote badkamer gehad 🤣. Jammer dat we maar 1 nachtje blijven en zo vroeg op moeten! Dus we gaan er maar optimaal van genieten, eerst een plonsje in het mooie zwembad, cocktail tijdens happy hour, voetmassage (hadden we wel verdiend vonden we) en daarna buiten gegeten bij het restaurant hier. We zitten echt in de jungle, al die vertrouwde geluiden, gekko’s die over die muur kruipen en wie weet wat er allemaal nog meer zit 😬. Morgen heel vroeg op, want dan gaan we naar de drijvende markt.

1. Ton en Nellie:
    18 maart 2024
    Wat een mooie indrukken, ik haal er een paar na boven.
    Bijna het plafond op je hoofd; een tik op je vingers; een banaan in de vorm van wijn in je mond; met je achterste op een Tuk Tuk of een fiets; op je rug in een mooie boot; tenslotte een massage voor je voet ... bijna het hele lijf gehad en dat voor die prijs!
  2. Yvonne:
    18 maart 2024
    Druk programma, maar wel leuke indrukken! En dan weer eindigen op een heerlijke relax plek 😇
  3. Maartje:
    19 maart 2024
    Pfoe dat plafond, dan ben je wel direct goed wakker. Wat een drukke maar super interessante dag!
  4. Carla:
    19 maart 2024
    Zo dat was weer een volle dag, veel gezien en gedaan, mooie foto's, jullie genieten er heerlijk van😊

Jouw reactie