Reisdag en Hanoi Street Food Walking & Tasting Tour

3 maart 2024 - Hanoi, Vietnam

Onze eerste vlucht was zo’n 6 uur naar Doha. We hadden een rijtje van 3 achterin met een stoel in het midden open, in de hoop dat 🙏. Maar helaas de vlucht zat helemaal vol, dus we kregen een medereiziger tussen ons in. Gelukkig geen dikke …. maar een dun spinnetje van 25 jaar oud uit Utrecht. Nou Indy O, je hoort mij niet meer roepen, niet aan een Australiër of Nieuw Zeelander blijven hangen! René is een super leuke jonge dame, net afgestudeerd medische biologie aan de universiteit van Utrecht, op1 mei gaat ze beginnen met haar droombaan en is nu onderweg naar haar vriend. Die ze vorig jaar heeft leren kennen toen ze samen met haar broer en ouders (die hun 25-jarig huwelijksjubileum vierden) een reis door Tanzania maakten. Op 1 van de safari’s valt ze voor de gids, liefde op het 1e gezicht. Hij is daarna al in NL geweest en nu ging ze voor de 2e keer daarheen om haar schoonouders te ontmoeten. Lem heet hij, een Masai 😱 waarvan de ouders in een lemen hutje 🛖wonen en er een geit 🐐 geslacht gaat worden voor haar komst. Kwestie van loslaten als ouders 😬🤣. We wensen haar heel veel plezier en zien haar misschien nog wel eens op TV bij All you need is love op kerstavond!

Aangekomen in Doha verbazen we ons over de grootte van het vliegveld, we hebben 2 uur de tijd om over te stappen. Die vullen we voornamelijk met in de bus zitten om naar de andere terminal en uiteindelijk vliegtuig te komen. Pffff maar wel indrukwekkend, je valt van de ene in de andere verbazing, van de mooiste auto’s, langs bijzondere kunstwerken, door een jungle lopen we naar onze nieuwe gate. De volgende vlucht zitten we lekker luxe bij de nooduitgang met veel ruimte en niemand naast ons. We slapen af en toe en komen na een rustige vlucht van 6,5 uur aan in Hanoi.

Frans had zijn koffer getagd en we zagen dat die op het vliegveld was 🥳. De mijne stond er gelukkig ook, dus meteen door naar buiten, waar we al opgewacht werden door onze chauffeur. Zo’n 20 minuten later stonden we bij ons hotel middenin het hart van Hanoi. Yes we zijn weer in Azië met al die drukte, toeterende scooters en auto’s, heerlijke geuren en kleuren 😍. We mogen meteen inchecken en gaan lekker 3 uurtjes slapen voordat onze Street Food Walking & Tasting Tour begint! Na een heerlijke lange siësta, zijn we klaar voor onze 1e kennismaking met Hanoi.

Onze gids Mingh komt ons om stipt 18.00 uur ophalen bij ons hotel. Een jongen die studeert in Singapore, goed Engels spreekt en als hij thuis in Vietnam is, deze street food tours doet.

We kijken onze ogen uit, wat een drukte en gezelligheid. We bevinden ons in de Old Quarter van Hanoi. De straten zijn genoemd naar wat er vroeger verhandeld werd, zoals “Jewelry” street, “Van” street (waaier). Er is ook een straat en die noemen de lokalen “Beer” street, een lange straat waar de mensen vooral buiten op straat lekker hun drankje doen, zie foto met de gele en blauwe stoeltjes. Waarom zijn de krukjes van het formaat voor een driejarige? Zie foto’s. Nou dat komt omdat al die eettentjes op straat illegaal zijn! En als de politie verschijnt kunnen ze alles in een minuutje opruimen!

De trottoirs zijn ook allemaal bezet door terrasjes van die eettentjes, straatverkopers van vanalles en nog wat. En heeeeel veel geparkeerde scooters. Daarom kun je eigenlijk alleen op de straat lopen, waar het nogal druk is. De mensen zijn vriendelijk en niet opdringerig. Ze verkopen allerlei foodsnacks zoals kippenpoten en dan bedoel ik echt de poten. Zie foto.

Bestek hebben ze niet dus Karen zal toch echt met stokjes moeten leren eten! Zie foto. (Gelukkig heb ik dat als 14 jarige al geleerd toen ik “afwasser “ was bij de Chinees in Uden.)

De eetverkopers werken niet alleen vanaf de stoeprand, maar ook vanaf de fiets of vanuit de kinderwagen. Onze gids noemt diverse gerechten, kruiden, fruit en groenten, eetbare en niet eetbare beesten op. Nu mag je geen grappen meer maken over de uitspraak van overige wereldburgers…. Maar gelukkig maak ik dat zelf wel uit.😉 Het is in het algemeen wel bekend dat Aziaten de “r” niet uit kunnen spreken. Dus toen hij het had over “Fwaid lice” begrepen wij na een paar keer wel dat het niet over gefrituurde luizen ging maar over “fried rice” (nasi).

Zie foto’s en video’s waar we de 5 foodstops maken.

3 hoofdgerechten, 1 dessert en koffie:

*NOM du du = salade met o.a. groene mango

*Pho tron = noodles

*Bánh mì= klein stokbroodje met vulling

*Comfort dessert: sticky rice met coconut ijs en kokosnoot schaafsel bovenop

*Egg coffee: bestaande uit eidooier, honing, karamel siroop, gecondenseerde melk, Rum= happy water, heet water 70 graden (Anders kookt het ei). Zie foto’s en video. Was verrassend lekker, ik kreeg chocolade melk ipv koffie.

In bed schrapen we uit ons beide herinneringen de belevenissen van vandaag bij elkaar (Wat met onze jetlag en matige geheugens nog niet meevalt) om ons (B)logboek te schrijven. Een hersenkraker is ook nog wel het tijdverschil, niet alleen is het zes uur tijdverschil met Nederland, waar we rekening mee moeten houden, maar Indy O zit in Nieuw-Zeeland wat voor ons nog eens + 6 uur verschil is. (vanuit Nederland dus 12 uur). Maar Jake en Maartje zitten in Zuid Amerika, wat voor ons -10 uur tijdverschil is van hieruit maar vanuit Nederland maar weer 4 uur. 🤪

Nou deze dag was een mooi begin van onze vakantie, morgen een fietstour 🚲 door Hanoi, waardoor we de stad nog beter zullen gaan leren kennen. Welterusten 💤

1. Annemieke:
    3 maart 2024
    Meteen ingeburgerd, zie ik. Heel veel plezier xxx
  2. Jacqueline:
    3 maart 2024
    Zooo, de kop is eraf, lekker gegeten dus 😍
  3. Erna:
    Wat kleurrijk allemaal
    Een bijzondere 1ste dag.
  4. Ton en Thea:
    3 maart 2024
    Oh jee die stoeltjes, dat kan toch echt niet goed voor je rug en knieën zijn.
  5. Josephine:
    3 maart 2024
    Zeer goed begin van jullie avontuur!! 😘
  6. Marjan:
    3 maart 2024
    Wat een mooi begin van jullie reis!! maximaal genieten!!
  7. Hannie:
    3 maart 2024
    Leuk zo'n tour, die kippenpootjes had ik ook laten liggen!
  8. Charlotte Esser:
    3 maart 2024
    Leuk om jullie weer op reis te zien
  9. Wilma:
    3 maart 2024
    Heerlijk om weer in Azië te zijn. Leuk om juliie te volgen. Geniet ze!
  10. Yvonne:
    4 maart 2024
    Geweldig verhaal! Geniet ervan!
  11. Corinne:
    4 maart 2024
    Al zoveel gezien en meegemaakt in korte tijd!
    Veel plezier!
  12. L4a:
    4 maart 2024
    Geniet en maak weer mooie herinneringen XX
  13. Ton en Nellie:
    4 maart 2024
    Prachtige foto's en hartverwarmende verhalen. Ik heb wel vaker gezegd dat je niet perse zelf de wereld met Karen en Frans hoeft over te reizen, als je de reisverslagen leest met je ogen dicht (niet al te letterlijk nemen deze uitspraak) dan is het bijna zo dat je deel uitmaakt van deze lieve wereldreizigers.
  14. Indy O:
    5 maart 2024
    HAHAHAHA we gaan het zien :P
  15. Aida:
    5 maart 2024
    Nice!
  16. Gerry:
    9 maart 2024
    Multifunctionele buggy daar, zie ik ;)

Jouw reactie