1e dag Moskou

24 augustus 2019 - Moskou, Rusland

Zaterdag 24 augustus.

Na een zeer korte nacht, worden we al vroeg wakker. We hebben om 08.30 uur bij het ontbijt afgesproken met Indy en Jake, want die slapen op een kamer aan de andere kant van het hotel en dit is echt een heel groot hotel. (2500 kamers) Dat ontbijt is een buffet en dat ziet er heel goed uit. Behalve allerlei Russisch voedsel kun je ook gewoon een eitje, fruit en vleeswaren en zelfs toetjes scoren. We zien de rest van het “Kras gezelschap” ook rond het eten schuifelen met volgeladen bordjes. Om tien uur staan we klaar in de hal en onze gids is er ook weer, gelukkig krijgen we onze paspoorten weer terug. Ook krijgen we zendertjes en oortjes in zodat we niet alleen straks in de bus maar ook als we aan het lopen zijn, haar toch kunnen verstaan. (Hoe toeristisch kun je eruit zien!) De navolgende bezienswaardigheden moet je er zelf maar even bij “googelen” anders wordt het een lang en saai verhaal.

De eerste stop is bij de “Christus-verlosserkathedraal”, groot en heel erg mooi, maar wel een nieuw gebouw omdat de oude kerk door Lenin opgeblazen is. Je mag er geen foto’s nemen, haha je kent ons😅. Indy en Karen hebben nog een kaarsje opgestoken. Wel tering druk. Vooral heel veel Chinezen. Ook lopen we nog naar de achterzijde waar je op een brug, een vergezicht van het Kremlin kunt zien. Hup weer de bus in en na een kwartier staan we bij het nieuwe Maagdenklooster. (Voor alle duidelijkheid, het betreft dus een nieuw klooster, toch nog 300 jaar oud en niet “nieuwe maagden”). Scheiden mocht toen nog niet, dus wat doe je dan, je plaatst je vrouw in een klooster 😱 en gaat gewoon verder met je maîtresses. Dat gebouw staat al tien jaar in de renovatie en dat is wel jammer.

Weer door langs de universiteit (50.000 studenten) gehuisvest in een van de “Seven Sisters”. De Zeven Zusters zijn zeven wolkenkrabbers in Moskou die als machtssymbolen gebouwd werden door Jozef Stalin na de Tweede Wereldoorlog: het ging om appartementsblokken, regeringsgebouwen, een universiteit en een ministerie. Daarna naar de Muzenberg. Dat is een hooggelegen punt waar je een mooi uitzicht hebt over Moskou en o.a. het stadion, wat speciaal gebouwd is voor het WK voetbal van vorig jaar. We krijgen iedere keer een kwartiertje om de bus uit, lopen en foto’s te maken. Moskou is een overvolle stad wat het verkeer betreft. Het is vandaag zaterdag en we zien ook veel stelletjes die gaan trouwen. Politie en militairen zie je ook overal. Je weet wel van die Russische met die veel te grote petten op.

Rond 13.00 uurstoppen we bij een “food court” waar je voor ieder wat wils kunt scoren. Indy en Karen natuurlijk pizza en Jake en Frans een soepie en rijst.

Bij het Kremlin worden we naar binnen geloodst door de gids. Het Kremlin is een groot gebied wat ommuurt is en waarbinnen de overheidsgebouwen, maar ook historische kathedralen liggen. We lopen heel wat af deze middag. De bolvormige gouden koepels en de fresco’s in de kerken zijn werkelIjk fantastisch om te zien. Onze gids verteld volluit de hele tijd, maar legt in de woorden als ook in de zinnen heel vaak de klemtoon verkeerd, waardoor je erg goed moet luisteren en concentreren op waar het nu over gaat. We gaan nog naar binnen bij 2 kerken op het Kathedralenplein, de Kathedraal van de Ontslapenis van de Moeder Gods en de Kathedraal van de Aartsengel Michaël.

We lopen langs de residentie van Poetin maar zien hem niet (waarschijnlijk heeft hij ons wel gezien😳, net als de tijgers begin dit jaar in India). We zien de wapenverzamelingen en het bekende Tsaarkanon en een stuk verder staat de Tsarenklok die stuk is.

We willen aan de achterkant het Kremlin verlaten om naar het beroemde “rode plein” te gaan, maar vanwege de aanstaande militaire parade hebben ze die afgesloten 😢. Dat is echt balen want daar hadden we ons zo op verheugd!! Met de bus terug naar het hotel en op eigen gelegenheid een “Subway” broodje gescoord. Tijd om dit stukje te schijven hebben we nauwelijks want om 19.45uur moeten we weer paraat staan voor de “Moskou by nighttour” oftewel de lichtjestocht. Inderdaad zijn de diverse gebouwen zoals het Bolstojtheather in de kleuren van de Russische vlag, fantastisch verlicht. Het lijkt hier wel kerstmis! Maar... de teleurstelling van vanmiddag, het rode plein, blijkt nog door te werken want het rode plein is voor een muziekfestival dicht van 23 augustus tot 1 september! (Dit horen we nu pas en is toch echt een ander verhaal als vanmiddag, toen we bij onze gids besloten deze tour te boeken😭😤) We zien nog wel de Bolsjoj Moskvoretskibrug waar twee jaar de tegenstander van Poetin genaamd Boris Nemtsov is doodgeschoten. (Ooit zijn vice adviseur) De mensen leggen daar overdag en ‘s avonds bloemen en kaarsen neer, die de politie ‘s nachts weer weghaalt.

Het grote winkelcentrum GUM is echt bijzonder en luxe en niet te vergelijken met een andere Mall of zo. Het rode plein heeft links naast zich het Gum winkelcentrum en rechts naast zich het mausoleum van Lenin. Dus kapitalisme en communisme dicht bij elkaar. Door de gebouwen en kleurschakeringen lijkt het een beetje of je in de Efteling bent s’ avonds. Zie foto’s en video van de mooie lichtjes straat daar😍. We lopen nog door het Gum winkelcentrum naar een andere ingang van het rode plein, maar ook daar mogen we niet naar binnen. Maar we kunnen wel een glimp opvangen van de Sint Basiliuskathedraal, waar het eigenlijk allemaal om te doen is, als je op het rode plein staat. Normaal gesproken is deze mooi verlicht, maar nu vanwege het festival niet. De foto is gelukkig toch niet onaardig 😊.

We kijken nog bij de “zwevende brug” en hebben een mooi uitzicht over de rivier. Daarna nog een korte stop bij het Overwinningspark Moskou. In het donker is alles mooi verlicht, met o.a. rode fonteinen, zie foto’s en video. Dit is weer ter ere van een of andere overwinning, want ja dit volkje houdt wel van oorlogsvoeren, eerst de tsaren, toen Napoleon Bonaparte, de Duitsers in de eerste en tweede wereld oorlog, overwinning op de Amerikanen, toen hebben ze het communisme overwonnen, en voor dit alles hebben ze feestdagen en monumenten, reken maar uit. Rond 23.30 uur weer in het hotel en morgen gaat zo mogelijk nog een langere dag worden.

Na deze eerste dag en vele stops hebben we ons gezelschap al een beetje in de peiling: wie komt er altijd te laat, wie verdwaalt er, wie zijn de grappenmakers (of denken dat te zijn) en de chagrijnige types halen we er ook zo uit. We overleggen vast wie we morgen tijdens de nachttrein naar het vergelegen Sint Petersburg stiekem (van die lastige types) uit de trein zullen flik....

1. Sofia:
    25 augustus 2019
    Geniet ervan heel veel plezier! !
  2. Erna:
    25 augustus 2019
    Ziet er mooi uit. Veel nieuwe indrukken, behalve de "Subway" :)
  3. Yvonne:
    25 augustus 2019
    Geweldig verslag weer om te lezen! Geniet ervan samen!
  4. Winny:
    26 augustus 2019
    Geweldig om jullie weer te volgen! Weer n mooie reis. Have fun!
  5. L4a:
    26 augustus 2019
    Geniet ervan met zijn 4tjes ( en de Krasreizigers ;) )
    Sint-Petersburg staat ook op mijn lijstje dus ben erg benieuwd naar jullie ervaring !
  6. Ton en Thea:
    26 augustus 2019
    We lezen jullie verslag op een bankje in Invergordon. Vanavond verder naar Seydisfjordur. Veel pleziet daar😘
  7. Ingrid:
    Leuk verslag Kaat!
  8. Betty:
    26 augustus 2019
    Mooie belevenissen weer! Veel plezier met elkaar!