Cockscomb Jaguar Reserve

19 oktober 2018 - Placencia, Belize

Na een slecht nachtje, omdat we geen airco hebben en lawaaierige buren zijn we om 06.30 uur op om onze spulletjes te pakken. Klokslag 07.00 uur staan we bij een ontbijttentje en daar moesten we nog ver voor lopen. Acht uur is de gids er, mooi op tijd, dat wel maar hij is chagrijnig. Nog een uur rijden, naar het natuurpark Cockscomb Jaguar Reserve, waar je volgens de folder van alles “zou kunnen zien”: jaguars, tapirs, reeën, slangen en allerlei ander kruipend spul. Ze zeiden al meteen dat je zelf waarschijnlijk geen jaguar zal zien, maar de jaguar 🐆 jou wel! Bij de ingang van de jungle kun je nog even in een krakkemikkig toiletje. Dan blijkt dat Karen ook heel snel naar het toilet kan. Terwijl ze zit komt er eerst een pootje te voorschijn, dan nog een, dan nog een. (Zie foto 1: aan de linkerkant dat zwarte stipje) Dan komt het hele beest te voorschijn. (Zie foto 2 ) Nu is dit niet de eerste keer dat dit ons overkomt dat er een spin in de wc of badkamer zit. (Suriname Vogelspin, Cuba tarantula ) 🕷Dat maakt dat ze niet met de broek op de knieën naar buiten sprint, maar beheerst opstaat en naar buiten snelt. Ook dit is weer een tarantula zegt de gids en hij verteld natuurlijk dat ze niet gevaarlijk zijn en banger voor jou, Karen denkt ondertussen bla, bla, bla. Ze maakt er zelfs een foto van 😱.

Hierna wandelen we met de gids een paar kilometer door de jungle waarbij hij af en toe iets onverstaanbaars mompelt. Veel wijzer worden we er niet van. Wel wijst hij ons op verse Jaguarsporen op het pad, zie foto.

‘s Middags lunchen we met een glaasje drinken en een wrap. Daarna gaan we “tuben” op de rivier. Eerst een paar kilometer lopen en dan met zijn drieën ieder op een band de rivier op. Dat is heel mooi en lekker rustgevend voor een half uur. Omdat we de telefoons niet mee kunnen nemen maken we een paar shots met de gopro. Weer aan wal en een half uur wandelen, komen we bij een watervalletje. Best aardig en het water is lekker fris. Dan weer driekwartier lopen en omkleden. Al met al was het best een tegenvaller, niet alleen dat we weinig levende dieren gezien hebben, maar het was een beetje een sneue bedoeling. We hadden bedacht dat de gids een hekel aan toeristen heeft, niet zo fijn als tour guide je beroep is😬. Op de terugweg zien we nog een grote zwarte slang over de weg kruipen, ik spurt de auto uit om een foto te maken en zie nog net zijn staart.

Dan wordt het nog even grappig. De hoofdweg naar Placencia loopt een stukje over de startbaan van het mini vliegveldje. Een keer of tien per dag doen ze de slagboom over de weg dicht en dan kan er een klein vliegtuigje opstijgen of landen. Mmmm..... dat biedt perspectieven.

Eenmaal thuis rond 15.00 uur, eens kijken of we de goprofoto’s en filmpjes op de telefoon kunnen krijgen.

‘s Avonds eten we wat bij de “Barefootbar” waar een livebandje optreedt en het een gezellige boel is. Morgen hebben we niets gepland en daar verheugen we ons nu al op 😎.

1. Vivian ackers:
    20 oktober 2018
    Jee wat een gave reis weer. Toilet viel mee hoor, schoner dan de gemiddelde in Frankrijk ( waar wij nu naar in t vliegtuig zitten) wel eng spinnetje. Ik ren voor minder hard weg. Liefs en take care.