15 maart Jaipur

16 maart 2019 - Jaipur, India

Om 8.30 uur worden we opgehaald door onze chauffeur voor ruim een halve dag sightseeing in Jaipur. Eerst gaan naar het Paleis der Winden (Hawa Mahal paleis) waar we onze gids voor vandaag ontmoeten. We snappen onderweg trouwens ook waarom Jaipur de roze stad wordt genoemd 😂. Bijna alle gebouwen zijn roze (kleur van gastvrijheid) geschilderd, dat is toentertijd gedaan om de Prins van Wales die op bezoek kwam, te verwelkomen. Het Paleis der Winden is schitterend, met zijn roze zandsteen. Het blijkt geen echt paleis, maar meer een gevel met 953 ramen, balkons en nissen verspreid over 5 verdiepingen, waar de vrouwen van de Maharadja achter konden zitten zonder zelf gezien te worden. Onze gids spreekt gelukkig beter Engels dan onze chauffeur. Vanaf daar gingen we naar het Amber Fort, per jeep klommen we de steile rotsen op, die het kasteel vroeger beschermden tegen de vijanden. Je kunt ook te voet naar boven (pfff..moet er niet aan denken) of per olifant 🐘. Ziet er heel sprookjesachtig uit al die olifanten, mooi uitgedost die zo het slingerende pad op naar boven klimmen! Ook wel zielig besloten we 😔.

Boven aangekomen met de jeep, was het een schitterend gezicht de diverse paleizen die je daar aantrof! Je ziet in de verte om je heen een soort “Chinese Muur” over de bergen lopen, in totaal zo’n 18 km lang. Dit was om het paleis te beschermen. Het fort bestaat uit 3 gedeeltes, verdeeld in een nieuw en oud gedeelte. De koning woonde hier met 12 vrouwen en 35 concubines. Voor iedere vrouw was er een kamer met een geheime ingang 🤫. In dit gedeelte van het paleis woonden alleen maar vrouwen, de bedienden waren Eunuch. Allemaal erg indrukwekkend, zoveel pracht en praal, zie foto’s.

Hierna gingen we naar het Waterpaleis, welke goldt als het zomerpaleis van de koning. Dit i.v.m. de hitte, het ligt in een kunstmatig aangelegd meer, wat koelte gaf in de zomer. Gisteren waren we er al even langs gereden, maar nu stopte we er om een betere foto te kunnen maken.

Hierna brachten we een bezoek aan het Stadspaleis, heel erg jammer dat we binnen geen foto’s mochten nemen 🤬. De koning woont daar nog steeds, hij is pas 19 jaar oud. Zijn opa was de vorige koning, maar omdat die maar 1 dochter had en zij geen koning mag worden, werd zijn kleinkind koning, zie foto van het gezin.

Er was een indrukwekkende wapenverzameling te zien en een textielmuseum waar de kleding van de Maharadja’s en hun vrouwen te zien waren. We hebben een foto gemaakt van twee gigantische zilveren vazen (345 kg puur zilver), die ieder 900 gallon heilig water konden bevatten, want een van de gelovige Maharadja’s wilde die en o.a. een koe (ook heilig) persé meenemen toen hij op bezoek ging naar Engeland. Geen idee hoe ze dat toen gedaan hebben 🤔.

Onze laatste toeristische attractie was een ritje met een tuktuk door het centrum van Jaipur. Ingrid en Aida, we begrijpen dat speciale gevoel wat jullie met India hebben helemaal 🥰. We hebben al met al een goede indruk van Jaipur gekregen, maar verlangen naar een lekkere lunch en rust voor de middag. Onze chauffeur wil ons graag naar een “vriend” brengen waar we goedkoop zilver en textiel kunnen kopen. Daar bedanken we voor de 2e keer vriendelijk voor, maar heel duidelijk en laten ons afzetten bij een populair restaurant onder de toeristen. Deze keer nemen we de gok en gaan we Indiaas eten. Karen “Saag Paneer” gekruide spinaziesaus met kaasblokjes erin en “Missi Roti” een soort pannenkoek en Frans een Tandoori Chicken. Was errrug lekker 😋en er hing een gezellige atmosfeer met een vader en zoon die de muziek verzorgde, zie foto’s en video.

De rest van de dag heerlijk bij het zwembad van het hotel gelegen, genoten van de rust na al dat getoeter en geschreeuw 🙉🙏.

Heerlijk gegeten in ons hotel en vanavond op tijd naar bed. Morgen vroeg op voor onze volgende grote avontuur, op zoek naar tijgers in Ranthambore National Park. Zien we ze wel of zien we ze niet “that is the question” aldus Wiliam Shakespeare.

1. Erna:
    16 maart 2019