17 maart 2 safari’s in Ranthambore Park

17 maart 2019 - Sawai Madhopur, India

We hebben een strak schema vandaag.
Om 05.30 uur gaat de wekker en om 06.00 uur zitten we aan een kop thee en een toast. We worden namelijk om 06.15 uur al opgehaald. Het is koud dus het hotel geeft ons een deken mee voor in de open laadbak van de truck. Om 06.45 uur is iedereen opgehaald behalve wij ( pfff... als het maar niet zo’n dag gaat worden) Dan komt onze truck, helemaal vol met Indiërs die dus in eigen land op safari gaan, wij zijn er wel blij mee (weer eens wat anders dan dikke Duitsers of verbrande Engelsen). We mogen mooi voorin bij de chauffeur zitten 🤗. Deze Indiërs hebben ook nog nooit een tijger in het wild gezien, wat niet zo raar is want hoeveel Nederlanders hebben er in Nederland wel een das in het wild gezien? We nemen een andere route dan gisteren, route 4. Het “wildlife” is hetzelfde, weer prachtig. Na 2 uur wijst de gids ons plots op pootafdrukken van de tijger. We kunnen ze een paar kilometer volgen voor ze in het bos verdwijnen en daar blijft het bij. Deze tweede safaritour zien we dus ook geen tijger, wel zijn we 1 (tijger) stap dichterbij gekomen 😉. Terug in het hotel blijken we gistermiddag en vanmorgen precies de verkeerde route te hebben genomen, want andere bofkonten hebben wel tijgers gezien! Je moet echt geluk hebben hier, om op de juiste tijd en plek te zijn.
“ 2 down and 1 te go” (safari’s bedoel ik dan he) om 10.00 uur zijn we terug bij het hotel waar we ontbijten en daarna een uurtje rusten. Om 12.00 uur staat de volgende activiteit op het programma. Na al dat hotsen en botsen achterin de vrachtauto hebben we onszelf getrakteerd op een massage van een uur 🙏💪🙌 lekkerrrr! Rond 13.00 uur de lunch en daarna weer op pad voor de 3e en laatste safari. Dus weer de camera met telelens mee 📸. We hebben dat ding tenslotte speciaal voor deze gelegenheid over de halve wereld meegezeuld. Weer een andere route, route 3 (Zo heb je 10 routes in dit park). Maar.... dit herkennen we. We hebben laatst naar een documentaire genaamd “clash of the tigers in Ranthambore park” zitten kijken met de ruïnes van de Marahadja als uitkijkposten. Dit is het territorium van de tijger genaamd “Arrowhead”. In die docu lagen de tijgers bijna voor het “oprapen” helaas zien wij ze ook deze middag niet 😔. Wel moeten we samen nog erg lachen om een aalscholver die een kikker vangt en probeert op te eten, maar.... die kikker zit met zijn kop en voorpoten al in de keel van dat beest maar hij hóudt zijn achterpoten breed uitgespreid, zodat de aalscholver hem niet kan doorslikken! Ik heb er mooie opnames van met de telelens maar ik kan die nu niet downloaden. Het slechte nieuws is dat na een minuut of drie die kikker (kennelijk) kramp krijgt in zijn pootjes en de aalscholver alsnog wint. (hier moet een leuke moraal bij te verzinnen zijn, alleen weet ik nog niet wat, dus als jullie suggesties hebben horen we het graag)😂. We verlaten enigszins teleurgesteld het park. Vaak zit het mee, (orka’s en beren in Canada, de Big Five in Afrika, de Quetzal in Costa Rica) en soms zit het een klein beetje tegen. Nog bedankt voor alle schietgebedjes en duimen van jullie 😘. Als je wilt oefenen om tijgers te spotten moet je eens kijken op Google onder: “ hoeveel tijgers zie je”. Op de volgende link: https://www.curioctopus.nl/read/7932/tijgers-kunnen-heel-goed-opgaan-in-hun-omgeving-kan-jij-zeggen-hoeveel-tijgers-je-op-het-plaatje-ziet

Daarna lekker gegeten en een boekje gelezen. Morgen worden we rond 8.30 uuropgehaald en gaan we naar onze laatste bestemming Agra, met natuurlijk als hoogtepunt van deze reis, de Taj Mahal 🥰

1. Jake:
    18 maart 2019
    Ik had verwacht dat het veel meer regenwoud achtig zou zijn!