Ushuaia excursie naar de meren

10 maart 2022 - Ushuaia, Antarctica

Donderdag 10 maart 202

Na het late diner van gisteravond hebben wij vanochtend niet echt honger maar aangezien we een hele dag onderweg zullen zijn, toch maar een paar toastjes weggewerkt. De zon schijnt, jippie! De thermometer geeft nu 6 graden aan en dat is prima voor dit toendra klimaat en aangezien we een groot gedeelte in de bus zitten is ook de thermokleding niet nodig.

Indy O heeft ons vanuit het reisbureau alvast ingecheckt voor de vlucht van morgen, dus ook daar hoeven we vandaag niet over na te denken. Laat die tour maar komen vandaag 😀.

We worden opgehaald door een iets kleiner busje dan gisteren, nu voor 11 personen en vandaag rijden we de andere kant uit, richting de meren. De provincie heet Vuurland en het gebied Patagonie ligt zowel in Argentinië als in Chili. Gedeeltes van the film “The Revenand“ met Leonardo di Caprio zijn hier opgenomen, vanwege de onherbergzaamheid van het gebied. (dus als je een keer niets te doen heb en een idee wilt krijgen hoe het hier in de winter is kun je altijd die film kijken). Er zijn hier ook ski-gebieden waar Europeanen, in juni en juli (als het zomer is in Europa) en hier hartje winter, komen skiën.

Het uitzicht en landschap is hetzelfde als gisteren. We maken een stop bij een gezellig restaurantje voor een kop koffie, daar zijn ze schaap aan het roosteren bij een open vuur. Dat duurt wel een paar uur. We krijgen wat drinken aangeboden en mogen een lokale lekkernij uitkiezen. We gaan voor zout en zoet, zie foto. Was best lekker! Op een groot bord zien we staan hoe ver we overal vandaan zitten “ Moskou 15.551 km” (Dus Poetin heeft nog een stukje te gaan voor hij hier is).

We steken de bergrug van de Andes over bij Mirador paso Garibaldi. Dus de Garibaldi-pas, vanwaaruit je een mooi zicht naar beneden hebt op het Escondido en Fagnano meer en je de four-wheel drives naar het meer ziet rijden via de oude “National Route N3”.

We rijden door naar het Lago Fagnano, waar je een mooi uitzicht hebt over het meer en we zien zelfs nog een paar vosjes lopen, zie video. Dit meer is 100 km lang en 7 kilometer breed, dus echt immens. Onze gids Iliana blijft maar praten. Non stop ratelt ze in het Spaans en Engels. We hebben het geklokt, 3 uur en 40 minuten. Erg vermoeiend (voor ons), maar ze is zo aardig en doet haar uiterste best, dat wij geen detail zullen missen. Wij proberen ons hoofd er bij te houden maar eerlijk gezegd mis ik af en toe een stukje🥴. Als we terug gaan rijden is ze stil en zet ze mooie instrumentale muziek op. Karen en ik kunnen ons niet herinneren ooit zo blij te zijn geweest met een muziekje!
We maken weer een stop bij een soort van museum, het Moto Café. Veel oude motoren, waarmee mensen van Alaska hier naar toe gereden zijn, lang geleden. De eigenaar, (van wie ik de naam vergeten ben, maar ik noem hem in gedachten maar “Jesus” en je ziet op de foto wel waarom) verteld enthousiast hierover en hij blijkt ook Gin te stoken die we natuurlijk moeten proeven, zie video’s! Smaakt niet eens zo gek🥃😋.

Dan door naar de lunch locatie. Mooi uitzicht over de toendra, doet Karen erg aan Schotland denken. Ik eet schapenvlees en Karen heeft witvis. Smaakt prima. We besluiten buiten nog even in de zon te gaan zitten en het lijkt wel wintersport zonder sneeuw.
Terug in Ushuaia wil de gids ons in het centrum hebben zodat we hun “Fifth Avenue” oftewel de Amsterdamse Kalverstraat kunnen bewonderen. Die hebben wij gisteren al gezien! Wel mooi dat ze er zo trots op is. Uiteindelijk worden wij bij ons hotel afgezet rond de klok van 16.00 uur. Karen gaat nog een stukje wandelen en ik schrijven.

Om 20.30 uur pas weer diner time hier, dus nog tijd voor siësta en boekje lezen 🙏.

Ik had mij helemaal verheugd op een bepaald gerecht voor vanavond en het eerste wat de ober zei, voordat ik het überhaupt besteld had, was dat ze het niet hadden vanavond 😢. Dan maar pasta en Frans taaie schnitzel. Zo lekker als het gisteren nog was, zo viel het vandaag tegen. Maar na zo’n fijne dag als vandaag, maken we er ons niet zo druk om.

Morgen vliegen we naar El Calafate, hoogtepunt van de reis voor Karen! Ben heel benieuwd en we hebben allebei zin in weer nieuwe ervaringen en avonturen.

1. Annemieke:
    Prachtig 😍
  2. Hannie:
    11 maart 2022
    Wat leuk om alle verhalen te lezen en de foto's te zien en zo met jullie mee te reizen!
  3. L4a:
    11 maart 2022
    Wat heerlijk en fantastisch om weer met jullie mee te mogen reizen en dan die foto's, prachtig!
    Heel veel plezier in El Calafate en geniet. xx
  4. Josephine:
    11 maart 2022
    Wat een fantastische reis en prachtige foto's!!
    En dan heb je ook Jezus nog gezien🤭.
    Ik ben benieuwd naar de komende verhalen. En welke gerechten jullie nog gaan smikkelen. Enjoy💋
  5. Josephine:
    11 maart 2022
    oh ja, Karen; hoe lopen jouw schoenen? Mooie plek om ze in te wijden😘
  6. Karen Esser:
    11 maart 2022
    Hé Jo, ze lopen heerlijk! Al heel wat Argentijnse kilometers mee gelopen, dankzij mijn lieve vriendinnetjes ❤️
  7. Erna:
    Wederom prachtig
  8. Ton en Nellie:
    12 maart 2022
    Het ene reisverslag overtreft de andere. Ik zit telkens aan het beeldschrem gekluisterd. Super foto's verwerkt na een mooi en warm verslag, en nou niet die Europeanen verleiden om in de zomer te gaan skien in Patagonie, voordat zij er naartoe zijn gevlogen is de sneeuw gesmolten als gevolg van de verwarming van onze aardbol, ga lekker naar Winterberg of de Udense skiberg op de voormalige vuilnisbelt. Pas als de laatste vis is gevangen zul je merken dat geld niet eetbaar is.
    Het is jullie niet minder gegund, geniet er maar lekker van. Ton en Nellie.