Cachi naar Cafayate

20 maart 2022 - Cafayate, Argentinië

Gisteravond nog even een filmpje gemaakt van de “herrie” waar we in ons hotel mee te maken hadden. In het begin is het wel grappig, maar na een paar uur en als je wilt gaan slapen is het wat minder. Ik dacht vraag even tot hoe laat het zou duren, toen dacht ik dat ik het verkeerd verstaan had, maar het was echt 05.00 uur ‘s morgens 😭🤣. Maar het hotel was zo super, dat we het maar op de koop toe namen. Met een paar oordoppen kom je een heel eind. Al met al hebben we toch goed geslapen!

Dus we werden redelijk uitgerust wakker, heel benieuwd wat ons vandaag weer zou brengen. Het ontbijt was, zoals te verwachten, super lekker en uitgebreid. We hadden bericht gekregen dat we om 11.30 uur opgehaald zouden worden. Dus mooi nog even tijd om Cachi zelf te bezichtigen, want daar hadden we gisteren niet zoveel van gezien of terwijl er was niets te doen. Vol goede moed liepen we richting het dorpsplein, met hopelijk leuke kraampjes etc. Oh chips het is zondag, dus iedereen gaat hier naar de kerk! Ze stonden tot buiten op de stoep omdat de kerk vol was. Zie foto en video. Er waren dus weer geen marktkraampjes te zien. Maar wel een archeologisch museum, dus hebben we daar even rondgelopen, op zich wel interessant. Ondertussen was de kerk mis afgelopen, dus hebben wij alles mooi even op een afstandje zitten te bekijken. Uiteindelijk zijn we nog in de kerk geweest en hebben we een opname gemaakt dat de priester 3 auto’s zegent. Daarna terug richting hotel. Het zal hier zeker gezellig zijn op het dorpsplein, alleen wij hebben net de verkeerde middag en ochtend uitgekozen. Frans koopt nog wel even een flesje lokale pikante saus 🥵.

Op tijd terug in ons hotel om koffers te pakken en uit te checken. Om klokslag 11.30 uur kwamen ze ons ophalen. Joepie, privé tour met chauffeur Oscar en gids Nini. Dit hadden we zo gehoopt, maar niet durven dromen. We gaan vandaag via route 40 door allerlei schattige plaatsjes en prachtig mooi bergachtig landschap rijden.

1e stop was bij Canyon los cortes, waar de bergwand uitgesleten is door de tijd.

We passeren het plaatsje Seclantás, waar 360 dagen per jaar de zon schijnt en 5 dagen regent. We stoppen hier in “poncho town” waar we het weven even kunnen bezichtigen. Ze hopen dat we iets kopen, maar helaas, we vinden dat de stof prikt. Wel mooi wat ze allemaal hebben.

In Molinos stoppen we voor de lunch in een prachtige soort hoeve met mooie binnenplaats. Je kunt er kookworkshops volgen en logeren, het is dus ook een hotel met een heerlijk restaurant. Dus we hebben op de binnenplaats lekker gegeten. Nini en ik kaas empanada’s en Frans een lokaal stoofpotje (Locro).

We rijden vandaag zo’n 170 km met 30 per uur. Dus we zijn blij met de stops onderweg. Het is voor het grootste gedeelte weer onverharde weg en een flink gehobbel 😵‍💫. Af en toe vliegen er groene papegaaitjes voorbij. Het leuke van deze weg is dat je middendoor de lokale bevolking rijdt. Het echte leven komt voorbij. Krakkemikkige hutjes maar wel met satellietschotels 😳. We genieten volop. Op een gegeven moment stoppen we bij mooie rotsformaties en als we dichterbij komen, zien we dat er rijen paprika’s liggen te drogen, zie foto’s. Daar wordt straks paprika poeder van gemaakt.

Volgende stop was een bodega “El Cese” in El Carmen, waar we wijn gingen proeven. We waren de enige gasten, dus lekker privé wijnproeverijtje 🍷. Malbec natuurlijk en Torrontés droge witte voor mij en zoet voor Frans. Erg lekker 😋

Dan volgt een paar uur immens genieten van de little Grand Canyon en klein Petra (Jordanië) ineen, genaamd “Quebrada de las Flechas”. Het houdt maar niet op en onze mond blijft openvallen. Onze chauffeur weet de mooiste plekjes voor foto’s en daar maken we dankbaar gebruik van. Het is wederom niet te beschrijven, dus zie foto’s en video’s. We hebben on top of the world gestaan met een 360 graden view. Wel een eng looppad om er te komen, maar je moet er iets voor over hebben! De omgeving lijkt op een oude Western-film waar ieder moment Old Shatterhand en Winnetou om de hoek kunnen komen. Echt prachtig 😍

We zijn gaar van het gehobbel, maar het gebied is zoooo mooi, dat we niet klagen.

We stoppen nog in San Carlos, bij de kerk en het dorpsplein. Eindelijk rijden we Cafayate binnen en zien alleen maar wijnvelden om ons heen. We worden afgezet bij ons gezellige hotel middenin de stad. Ziet er allemaal weer prima uit!

Even omkleden en gauw naar het restaurant wat ons door de gids en chauffeur aanbevolen is. Gelukkig 50 meter bij ons vandaan, Bodega Nanni, welke behalve een wijnhuis ook een goed restaurant schijnt te hebben. De entourage spreekt ons alleen al erg aan. Zie foto en video. We bestellen deze keer geen Malbec, maar op aanraden van Nini een “Tannat”. Goede keus, we bestellen meteen een hele fles 😅. Vanavond zijn we eensgezind, zalm met frietjes. Heerlijk! Ja Viv weer geen groenten🤭. De wijn is biologisch en deze fles kostte maar liefst 1.150 peso’s = 5,75 euro 😂. We lopen nog even rondom het gezellige dorpsplein en daarna terug richting ons hotel. Mooie afsluiting van een fantastische dag! Morgen worden om 11.30 uur opgehaald, dus wederom lekker een rustig begin van de dag.

1. Wim:
    21 maart 2022
    elke dag een mooi begin van de dag, fijn om te lezen. Nu maar weer aan de arbeid...