Reisdag naar San Ignacio Belize

16 oktober 2018 - San Ignacio, Belize

Sinds gistermiddag is het niet meer opgehouden met regenen en ook de hele nacht heeft het geregend. Dus als we opstaan om 06.15 uur regent het nog steeds. We krijgen een vervroegd ontbijtje (de keuken gaat pas 07.00 uur open). Het busje wat ons om 07.00 uur op had moeten halen was er om 07.40 uur nog niet. Aangezien er geen mobiele telefonie mogelijk is doordat er geen celmasten zijn en door het onweer en de regen ook de vaste telefoon en internet eruit liggen wordt het lastig om contact te krijgen met de organisatie die ons op zou komen halen. De ober wordt er met ons ticket op uit gestuurd of hij op het complex een busje kan vinden wat ons buiten het reservaat kan brengen en nog beter hij komt met de chauffeur aanzetten die ons de 40 kilometer wegbrengt naar buiten. Daar staat een ander propvol busje op ons te wachten omdat we veel te laat waren. Karen kan er nog bij maar dan zijn de zitplaatsen echt op. Ik eindig dus tussen de chauffeur en de passagier die er naast zit. Wel bijzonder zo’n versnellingspook tussen je benen. Ik kan iedere keer maar net mijn reflexen bedwingen als de chauffeur zijn hand uitsteekt om te schakelen! 🤛🤕

Deze rit duurt ook ruim een uur, waarna we weer aan de grens staan en ons uit Guatemala uit laten schrijven. Heel mooi dat dit geen geld kost en ook om Belize weer in te komen kost niets alleen een tijd wachten tussen de koffers, kippen en van alles.

Daarna is het nog maar een kort ritje met een taxi naar San Ignacio, waar we inchecken in hotel Cahal Pech, gelegen bovenop een berg met een mooi uitzicht over de “stad”. Daar aangekomen barst het onweer weer los. We genieten van een heerlijke lunch hier bij het zwembadje en wandelen te voet (berg af) naar het dorp, waar meer te doen is dan we verwacht hadden. Gezelligheid op straat, mensen staan te koken, maken muziek of hangen in hun hangmat. We scoren een souveniertje en wat “booze” voor op onze kamer en boeken een massage voor vanavond. Want na die wandelingen van gisteren en dat opgevouwen in een busje zitten vandaag, vinden wij dat we dit wel verdiend hebben. Een taxi, waar nauwelijks nog ramen inzitten brengt ons terug naar het hotel en kruipt met moeite de berg op. Nu we weer telefoon en internet hebben moeten er ook een aantal dingen geregeld worden. Zo gaat dat.. zelfs op vakantie gaat het leven in NL door.

Om zes uur wandelen we weer bergaf ⛰het dorpje in wat er s’avonds nog gezelliger uitziet. We genieten van een lekkere massage. En daarna eten we in een gezellig “lokaal meets toerist” uitziend restaurantje, een bijzonder slechte maaltijd. Het smaakte nergens naar en was droog en taai 🤢 een Tandoori restaurant. Ja, je kunt niet altijd boffen. Met dezelfde taxichauffeur (berg op) weer naar het hotel. Nog even lezen en de spullen klaarleggen voor de kanotocht in de grotten morgen. Tenminste als deze doorgaat want bij hevige regenval, kan het wel eens niet doorgaan! Hard tikt de regen tegen ons slaapkamer raam. Welterusten 💤

1. Erna:
    17 oktober 2018
    Wat maken jullie veel mee. Leuk om te lezen. Veel plezier
  2. Brenny:
    18 oktober 2018
    jullie moeten dadelijk weer een paar weken vakantie nemen om te rusten hihi.
    maar mooi om te zien dat de vakantie ook zeker benut wordt met wat jullie allemaal doen.Leuk! veel plezier!