Cafayate naar Salta

21 maart 2022 - Salta, Argentinië

Maandag 21 maart 2022

Vanmorgen ontbeten en nog even het stadje ingelopen, wat kennelijk nog wakker moet worden. Daarna de koffers weer gepakt en worden we opgehaald door onze gids Augustinus. Deze keer geen privé tour, maar wel als eerste de bus in, dus we kunnen het beste plekje voorin uitzoeken.

De wijntour is trouwens wel privé omdat de rest van de groep pas later opgehaald wordt. We gaan naar 1 van de oudste bodega’s van Cafayate, Vasija Secreta. Deze tour gaat vooral over hoe ze de wijn maken. Het hout is van Amerikaans of Frans eikenhout, de vaten worden wel zelf gemaakt hier. Nu is het oogsttijd, dus het proces is gaande. De druiven worden na het plukken fijn gemaakt (machinaal), dus niet meer met de voetjes. Dan 5 dagen in grote metalen vaten van 10.000 liter. Na die 5 dagen wordt het overgepompt en begint het fermentatie proces. Daarna filteren en op vat gezet, dit kan tussen een half jaar en drie jaar zijn. En daarna in de fles, kurk erin met de machine, zie foto. Wel bijzonder dat ze de flessen daarna met de hand schoonwrijven en met de hand de etiketten erop plakken. We proeven aan het einde van de rondleiding nog een erg lekkere witte wijn, Torrontes Gata Flora van vorig jaar. Kost hier omgerekend € 5,50. We zouden wel een doosje mee willen nemen maar dat gaat natuurlijk niet. Daarna gaan we een rode mix van Malbec met diverse andere druivensoorten proeven. In de foto van het glas voor de muur, zie je de mooie doorschijnende robijnrode kleur. Buiten lopen we nog even door de wijngaarden en proeven de druiven. Wat ons opvalt is dat er voor iedere rij druiven een rozenstruik staat. De gids legt uit dat dit is om ziektes te onderkennen. Kennelijk zijn de rozen bevattelijk voor dezelfde ziektes en schimmels.

Hierna terug om de rest van de groep op te halen, allemaal Argentijnen, veelal gepensioneerden. Ze zijn erg uitgelaten en wij denken dat ze al een paar wijnproeverijen gedaan hebben. 🥴 Overal in Argentinië willen ze weten uit welk land je komt. Zodra je “Ollanda” zegt, is het antwoordt “ahh Maxima”.

De eerste stop is na 20 kilometer en daar zien we een mooie rode rotsformatie, waar we ook een kleine wandeling doen. De weg waar we vandaag op rijden is gelukkig gewoon verhard. De 2e stop is bij de drie kruizen, die staan voor de 3 originele bewoners groepen, die wonen nog in San Carlos, Santa Barbara en Cafayate. Dit stamt uit de tijd van de Spanjaarden en stonden toen voor een vrije doorgang. We hadden een 360 graden view nadat we de berg opgelopen zijn. Een hele groep motorrijders stond op het punt van vertrekken. Lijkt ons fantastisch om deze route met de motor te doen.

De volgende stop is, het “amphi theater” dit is een hele grote in de rots door de natuur uitgesleten plek, waar zo’n goede akoestiek is dat het nationale Philharmonisch orkest er twee keer per jaar een concert geeft. Nu staat er iemand panfluit en gitaar te spelen. Klinkt echt geweldig, gewoon kippenvel, zie filmpje.

Tot hier toe hebben we door een kloof gereden, die is 50 km lang en heet Quebrada de las Conchas. Hierna gaat het over in de “Lerma Valley” een groene vallei, blijft apart die overgang van dat landschap.

De volgende stop is een lokaal restaurant, eindelijk! Iedereen had honger en wilde graag naar de wc. Kennelijk wilde de gids hier perse naar toe want het is inmiddels 16.00 uur wanneer we kunnen gaan “lunchen”. De maaltijd stelt niet zo veel voor wat betreft smaak en om 17.30 uur kunnen we pas weer verder. Dat is wel het nadeel als je in een groep reist, dat je moet wachten op elkaar.

Nog 101 km te gaan, met onderweg kleine dorpjes waar o.a. de school uit gaat. Dit is pas om 18.30 uur dus en alle kinderen zijn in uniform. Weer een stuk of 5 politiecontroles, die gelukkig nauwelijks op busjes gericht zijn, meer op auto’s en bromfietsen. Om 19.00 uur komen we voor de 3e keer weer aan bij ons hotel in Salta. Koffers uit de bus laden en inchecken. Eens kijken of we vanavond nog iets van Salta kunnen zien, want dat is ons nog niet gelukt.

We doen een poging om de wat drukkere winkelstraten te vinden, die blijken maar een paar blokken bij ons vandaan te zijn. Iedere grote staat is in blokken verdeeld en overal is eenrichtingsverkeer, lekker overzichtelijk. We struinen wat rond om een indruk van de stad te krijgen. Best gezellig en veel bedrijvigheid! Uiteindelijk besluiten we toch voor de rust te gaan en eten we lekker in ons hotel. Het was weer een fantastische dag, echt de moeite waard het Noorden van Argentinië!! Morgen worden we rond de middag opgehaald voor onze 6e binnenlandse vlucht ✈️.