Reisdag Napier naar Rotorua

29 maart 2023 - Hamurana, Nieuw-Zeeland

29 maart 2023

We hebben ondanks de storm goed geslapen, de wind ging liggen en de regen hield aan. Rond 07.00 uur ‘s morgens lijkt het weer rustig buiten. Het is alleen zooo ontzettend koud, dat we de verwarming van ons bed nog naar even aangezet hebben. We willen op tijd vertrekken vandaag, dus we moeten er uit 🥶. Klappertandend ontbeten en koffers ingepakt. Wat was het een bijzondere plek! Het zonnetje begint alweer te schijnen. We rijden vandaag naar onze volgende bestemming, Rotorua. Mama zei dat we daar aan haar moesten denken, omdat zij hier ook is geweest en de geur nooit meer is vergeten 🤭.

Highway 5 is weer open sinds maandag 20 maart. Thermal Explorer Highway is de naam. We rijden de 1e kilometers met open mond van ontzetting door het totaal verwoeste gebied. Huizen compleet weg, auto’s in de boom, complete wijngaarden plat. Wat een natuurgeweld kan water teweeg brengen. Ze zijn met man en macht bezig de wegen en alles eromheen te herstellen. Omdat deze weg weer open is, wat ook onze oorspronkelijke route was, doen we er 3,5 uur over naar Rotorua i.p.v. 7,5 uur.

We maken een tussenstop bij Lake Taupo, waar we de “Craters of the Moon Walk” willen gaan doen.  In de jaren 1950 begon een groot gebied ten noorden van Taupō plotseling heet te worden en stoom af te geven. Er ontstonden kraters van kokende modder en andere geothermische verschijnselen. En zo werden de Maankraters geboren. Er zijn houten loopbruggen aangelegd om bezoekers te beschermen tegen de hitte van de bodem en deze worden regelmatig verplaatst als er nieuwe openingen ontstaan. Was toch echt wel een bezienswaardigheid en voorbereiding op wat er in Rotorua op ons ligt te wachten.

Om 14.30 uur arriveren we bij onze studio, Blossom Cottage & Orchard Studio, zo’n 15 minuten van Rotorua en weer in de middle of nowhere en daar houden wij van! We worden ontvangen door onze gastvrouw Marianne, die hier geboren is met Nederlandse ouders. Ze ging op vakantie naar Nederland en is 22 jaar gebleven. Daar heeft ze haar man leren kennen en is uiteindelijk hier terecht gekomen. Ze heeft een groot stuk land, met 3 huisjes, dieren en veel gras te maaien. Haar man is 4 jaar geleden overleden en runt nu alles in haar uppie! De koelkast is goed gevuld voor een volledig ontbijt met eitjes van de eigen kippen. Diezelfde proberen iedere keer hier naar binnen te sluipen. We krijgen allemaal leuke tips wat te doen en waar te eten. En moeten weer keuzes maken.

We maken een wandeling door Government Gardens, erg mooi zo middenin de stad. Lekker geurtje overal, we zien en ruiken de dampen. We hebben gekozen voor een Mexicaans restaurant, omdat het zo lekker authentiek eten was en de eigenaresse zou erg gezellig zou zijn 😅, het heet El Mexicano Zapata. Nou het klopte allemaal, heerlijk gegeten en ontzettend gelachen met de eigenaresse, die met iedereen een praatje maakt. Nu weer lekker in ons bedje. Morgen leuke dingen op de planning 🤩

1. Annemieke:
    30 maart 2023
    Ja, indrukwekkend hè? En stinkie stinkie....
  2. Jacqueline V:
    30 maart 2023
    Lekker hè..die geur.. maar een mooi gebied daar! En al dat geborrel en geblub.. Dat komt zomaar uit de grond, bizar toch?
  3. Cock en Marja van Roon:
    30 maart 2023
    Beste Karen en Frans, wij volgen jullie reislog al een aantal dagen, omdat wij volgend jaar ook een reis van ruim 6 weken naar Nieuw-Zeeland maken. De reis die jullie nu maken komt in hoofdlijnen overeen met onze reis. We pakken heel wat tips op uit jullie verslagen. Volgend jaar verblijven wij ook een aantal dagen in Blossom Cottage & Orchard Studio. Geniet nog verder van de reis.