Reisdag Iguaçu - Buenos Aires

24 maart 2022 - Buenos Aires, Argentinië

Donderdag 24 maart 2023

Pfff heel vroeg op vanmorgen! Om 6.00 uur kwamen ze ons al ophalen, voor de verandering was het droog buiten. Alles verliep soepeltjes en 4 uur later reden we alweer in de taxi in Buenos Aires op weg naar ons hotel. Helaas geen vroege incheck mogelijk, maar ze hebben gelukkig een fijne loungeruimte. Straks nog even een laatste keer de stad in. Er schijnen op 3 plekken in de stad grote demonstraties te zijn, vanwege het feit dat het zoveel jaar geleden is dat er een einde kwam aan het militaire bewind en de verdwijning van veel mensen “Día Nacional de la Memoria”. Het wordt gehouden op 24 maart, de verjaardag van de staatsgreep van 1976 die het nationale reorganisatieproces aan de macht bracht. Dus genoeg te zien vanmiddag.

Ondertussen neemt Nicole de reisfotografe contact met ons op, dat het stukje en onze foto’s voor haar website klaar zijn. Bij deze alvast de foto’s die ze gaat gebruiken. We zijn er zelf erg blij mee! Het stukje wordt een deze dagen geplaatst op haar website: nicolevanderaa.com

We besluiten eerst naar het museum MALBA te gaan op aanraden van de gids die ons vandaag ophaalde. MALBA staat voor Museum Artist Latin Buenos Aires. Het schijnt dat er ook werk van Frida Kahlo hangt. Heerlijk weer met de Uber overal naar toe 😀. Zo gaan we van natuur naar cultuur. Aangezien we nog moesten lunchen, hebben we dat maar meteen bij het museum gedaan. Heerlijk grote kop verse tomatensoep. Daarna hebben we rondgewandeld op 2 verdiepingen met allerlei soorten werken van verschillende Latijns Amerikaanse kunstenaars. 1e blikvanger was een werk van Frida Kahlo🥰. 2e verdieping was geheel gewijd aan het kunstenaars echtpaar “Yente” en “Del Prete”. Wij hadden er allebei nog nooit van gehoord, maar het was wel interessant om te zien, de ontwikkeling die ze allebei doormaakten qua bijvoorbeeld materiaalgebruik.

Rond 15.00 uur willen we op het Plaza de Mayo zijn in de hoop dat we daar om 15.30 uur de “dwaze moeders” zien lopen (iedere donderdag). Deze groepering van Argentijnse moeders komt hier al sinds 1977 samen om te protesteren tegen de verdwijning van hun kinderen onder het dictatoriale bewind van de militaire junta die van 1976 tot 1983 aan de macht was. Met hun witte hoofddoekjes om lopen zij in stilte rondom de Pirámide om aandacht te vragen voor de nog altijd nooit opgeloste verdwijning van hun kinderen. Vanwege de grote demonstraties waren ze er (denken we) niet vandaag. We maken nog wel wat foto’s en filmpjes van de demonstranten, jong en oud allemaal samen. Het is ook verschrikkelijk wat er toen allemaal gebeurd is.

We gaan ook nog binnen bij Centro Cultural Kirchner, welke aan het begin van onze vakantie gesloten was. Heel mooi gebouw van buiten en binnen was er een fototentoonstelling van ook weer “de dwaze moeders”.

Hierna gaan we richting ons hotel om nog even te rusten voordat we vanavond naar mijn favoriete Italiaanse restaurantje “Il Vero Arturito Abasto” gaan hier. Ik ben in 2019 ook met Indy O hier gaan eten. Hoop dat mijn verwachtingen niet te hoog gespannen zijn! Wordt vervolgd. Nou het was gelukkig nog steeds even speciaal! Frans snapte precies wat ik bedoelde met “hier moet je geweest zijn”. Echt ouderwets goed restaurant, geen poespas, heerlijk eten en echt Italiaans. Met dit etentje sluiten we onze fantastische vakantie goed af! Morgen weer terug naar Nederland, naar Uje en daar hebben we ook zin in 😀

1. Erna:
    25 maart 2022
    Nog een fijne dag en een veilige reis terug.
  2. Ton en Thea:
    25 maart 2022
    Goeie reis terug. Gelukkig is het prachtig weer hier, dus daarmee makkelijk om het vakantiegevoel vast te houden.
  3. Ton en Nellie:
    25 maart 2022
    Dag Karen en Frans, een berg aan indrukken en plaatjes en een mooi verhaal, alsof je zelf bent meegeweest op reis. Wij wensen jullie ook een behouden terugreis en we hebben hier in Europa en in het bijzonder in Nederland de kachel een beetje hoger gezet om de aanpassing wat gemoedelijk te laten verlopen. Intussen hebben we in Uden 148 vluchtelingen uit Oekraine gehuisvest in het oude politiebureau aan de Leeuweriksweg. Lieve groeten Nellie en Ton.