Jan-van-gentenvogelkolonie op Cape Kidnapper

27 maart 2023 - Te Awanga, Nieuw-Zeeland

27 maart 2023

Goedemorgen, nou dat voorverwarmde bed en die hele zware dikke donsdeken was wel nodig, brrrr wat was het koud (een graad of 5) buiten. En als ik het koud heb, moet ik er veel uit en aangezien er kakkerlakken en weet ik wat nog meer rondliepen, was de 1e nacht ietwat onrustig 🤣. Maar als je dan ‘s morgens buiten komt ben je alles weer zo vergeten. We worden gewekt door heel veel vogels, geen idee wat het allemaal zijn. Je hoort ze wel, maar ziet ze niet.

We staan redelijk op tijd op, om rustig te kunnen ontbijten, want we hebben vandaag een excursie gepland waar ik al heel lang naar uitkijk. Annemieke heeft deze ook gedaan en zei toen, is echt een aanrader. We gaan met Gannet Safaris een tour doen, ze brengen bezoekers over land naar de jan-van- gentenvogelkolonie op Cape Kidnappers. Dit is de enige manier om de grootste en meest toegankelijke jan-van-gentenkolonie ter wereld te bereiken. Eerst even lekker kopje thee en koffie, al het water wat we hier gebruiken komt uit het beekje hieronder. Met douchen en in de keuken, is er zelfs warm en koud water. Na een heerlijk ontbijtje, rijden we zo’n 3 minuten naar waar het verzamelpunt is, echt om de hoek dus. Onze chauffeur en gids heet Wayne, hij begon al uit zichzelf, “als ik te snel praat moet je het zeggen”. Om vervolgens 3 uur aan 1 stuk teveel, te snel, onverstaanbaar en te hard te praten. Wij sloten ons er vanaf, omdat de weg naar de kolonie toe zo ontzettend mooi was. De tour is al een avontuur op zich, zo doorkruis je rivierbeddingen, rij je door weidevelden en langs steile ravijnen. We genieten onderweg van adembenemende uitzichten op Hawke's Bay. Zonder te hoeven wandelen bereik je Nieuw-Zeelands grootste natuurreservaat in privé bezit. We waren verbaasd dat we er zo dichtbij mochten komen, mooie vogels zijn het met hun blauwe ogen! Ze maken flink kabaal en rare dansjes, het mooiste vonden we als ze een poging deden om te landen! Ze laten zich gewoon vallen en storten neer, zie filmpje.

Na de tour gingen we naar een dichtbijgelegen stadje om een wasje te draaien in zo’n wasserette, die vind je in Nederland bijna niet meer. Ondertussen geluncht en Frans naar de kapper, want die wil er weer netjes uit zien. Terug naar de tent om onze was op te hangen, ons laatste wasje, hier redden we het wel mee. Je wilt gewoon niet meer weg als je eenmaal hier bij de tent bent, dus we twijfelde heel erg, of we nog weg zouden gaan.

We hadden Napier nog op de planning om te bezoeken en een hapje te gaan eten, ze noemen het de Art-decostad. We hadden de pech dat het regende, we er na sluitingstijd van de winkels waren en bijna alles restaurants gesloten waren op maandag. We hebben een paar foto’s genomen van art-decogebouwen,  mooie street-art en snel een hapje gegeten bij een Indiaas restaurant. We konden niet meer terug via de weg zoals we heen gekomen waren, omdat men de komende nachten de brug gaat repareren, die veel geleden heeft onder de cycloon. Zie ook foto van een spoorbrug die helemaal weggeslagen is. We moesten helemaal omrijden, blij toen we weer terug bij onze tent waren en het hier droog was gebleven.

Nu lekker naar ons voorverwarmde bed. Morgen huren we een fiets, maar hebben verder niet echt iets gepland, vooral lekker genieten hier van ons laatste dag Glamping 🏕️🙏

1. Yvonne:
    29 maart 2023
    Geweldig!
  2. Angeliek:
    30 maart 2023
    Wat heerlijk klinkt die rust van het glamping.
    En fantastisch om zo op afstand mee te kunnen genieten.🤗