Foz do Iguaçu

23 maart 2022 - Foz do Iguaçu, Brazilië

Woensdag 23 maart 2022

De dag waar we zo naar uitgekeken hadden viel in het water, letterlijk en figuurlijk! Vannacht regende en onweerde het al flink en dit is helaas niet opgehouden. Echt dikke pech voor ons en de rest van de toeristen hier. (Vandaag ongeveer 3.000 bezoekers, normaal 7.000). We konden nu mooi onze speciaal voor Argentinië gekochte water- en winddichte nieuwe jassen uit Nederland uitproberen. Toch maar de korte broek aan en wandelschoenen. We werden rond 08.00 uur opgehaald door de gids en zaten met een kleine groep in de bus, ondertussen kwam het echt met bakken uit de hemel. De chauffeur had zelfs moeite met rijden. Bij het park aangekomen zagen we dat iedereen van die witte regenjasjes kocht, wij waagden de gok met onze nieuwe jassen 😬

We hadden vandaag dubbel pech, niet alleen vanwege het weer maar ook dat het waterniveau laag was. Dus minder waterval en ook geen boottocht. De gids vertelde dat grote waterkrachtcentrales in Brazilië en Paraguay het niveau van de waterval hier bepalen. De komende dagen is het bijvoorbeeld een lang weekend in Brazilië en dan hebben ze extra stroom nodig daar en dat gaat ten koste van het waterniveau. Je hebt bij de watervallen 3 niveaus, bovenste heet de “Devil’s Throat” of het “upper level”, de “second level” en de “lower level”. Met mooi aangelegde en goed te lopen wandelpaden. Je gaat eerst met een ecologisch jungle treintje naar het bovenste niveau, ook meteen de speculairste. Wat wij dus echt bij hadden moeten hebben, waren een paraplu en plastic hoesje voor onze telefoons. Het is anders bijna niet te doen foto’s maken. Gelukkig zijn we bij de “Devil’s Throat” nog niet door en door nat en staat er een ervaren professionele fotograaf om foto’s te maken. Meteen 2 laten maken en als het goed is worden die vandaag naar ons hotel gebracht 🙏. Ondertussen proberen we zelf toch ook wat foto’s en filmpjes te maken, schuilend onder de paraplu van de gids of andere toeristen 😅.

Frans is hier 7 jaar geleden al eens geweest, met droog weer en een hoger waterniveau. Ik vind het al super indrukwekkend, maar hij zei dat er toch wel duidelijk een verschil is met nu en toen, nog indrukwekkender was het toen. We moeten het ermee doen en besluiten het 2e niveau ook nog te doen met de groep en de gids. Inmiddels zijn wij en alles wat we bij ons hebben helemaal doorweekt. Zelfs onze “100% nieuwe waterdichte jassen” zijn hier niet tegen bestand. Op dit 2e niveau zie je echt hoe het had kunnen zijn met meer water, een aantal watervallen zijn namelijk minimaal nu. Maar al met al dus mooi aangelegde wandelpaden en indrukwekkend om zo dichtbij langs al die watervallen te lopen. Na niveau 2 besluiten wij om de 1e/lower niet meer te doen. We zijn zo door en door nat dat we terug naar hotel gaan, zou jammer zijn als we ziek worden op het einde van de reis. Want ondanks dat het buiten 20 graden is, rillen we doorweekt van de kou. De bustoer waar we deel van uitmaken gaat pas over drie uur terug, dus we besluiten ergens een taxi te laten bestellen. Heel gedoe want iedereen komt met bussen en gaat met de bussen. De taxi wilde ons eerst niet meenemen omdat we zo nat waren😬, gelukkig had Frans een grote plastic zak bij zich en daar zijn we op gaan zitten. Na een rit van 28 km terug zijn we weer bij ons hotel. We hebben allebei wel een half uur in ons hotel, onder een zeer hete douche gestaan om weer warm te worden, brrr.

Zo fijn, dan weer droge kleren aan. We zijn erg blij met de paar filmpjes en foto’s die we toch nog hebben kunnen maken! Aangezien alles zo nat is alsof we in een zwembad zijn gesprongen en we morgen weer verder reizen, moeten we zoveel mogelijk spullen, kleding, jassen, schoenen en onze rugzakken droog zien te krijgen, anders is het over drie dagen in NL beschimmeld. Dus eerst uitwringen, dan met een handdoek uitwringen en met de hotel föhn aan de gang en dat neemt wel flink wat tijd in beslag. (Af en toe springt de stop eruit 😬) Tussendoor nog even hapje eten in het hotel hier, dat is wel fijn dat we niet weer door de regen naar buiten hoeven 😅. Rond 16.00 uur begint het droog te worden en komt er een waterig zonnetje door. We hadden nog aan onze gids gevraagd of we nu echt pech hebben met deze dag of dat dit vaker voor komt. In hun zomertijd 1 dag in de 15 dagen en nu 1-2 dagen per week. Echte regentijd hebben ze hier niet, het hele jaar is namelijk regentijd. Dus je hebt wel wat mazzel nodig om, en een droge dag, een hoog waterniveau en een strak blauwe lucht te hebben. Wij konden geen kant op omdat alles geboekt was en wij maar 1 dag hier waren. Maar mocht er iemand plannen hebben, want het is echt zo de moeite waard, probeer het dan zo last minute mogelijk te boeken, dat je nog ietwat invloed hebt op wanneer je kan gaan. Je kunt zelfs op een Argentijnse website zien wat het niveau van het water de komende dagen is. Wij hebben zo verschrikkelijk mazzel gehad met het weer tot nu toe, dat we deze dag op de koop toe moeten nemen. Vanavond nog het stadje in om wat eten te scoren en morgen worden we al om 06.00 uur opgehaald, om onze 7e en laatste binnenlandse vlucht naar Buenos Aires te maken.

We wilden gaan lopen om uit eten te gaan, maar het regende weer 😩. Onze laatste setje droge en schone kleren willen graag nog even zo houden. Dus kortste taxirit ooit, 500 meter, 1 minuut met de auto. We gingen naar het jungle restaurant, jammer genoeg zagen we niets van de de jungle om het restaurant heen, omdat het al vroeg donker is. Heerlijk gegeten, Frans nog even een lekker stuk vlees 🥩 en ik vis. Mooi restaurant en hele goede service. Gemiddeld eet je hier in Argentinië voor max. 30 euro met zijn tweetjes, goede fles wijn en/of biertje erbij en dan heb je echt top kwaliteit eten 😋. Gelukkig droog terug kunnen lopen naar het hotel! Last minute komt de fotograaf nog binnen rennen met onze foto’s 🥳

1. Erna:
    24 maart 2022
    Jammer van de regen maar evengoed mooi
  2. Winny:
    24 maart 2022
    Wat n prachtige reis maken jullie weer zeg! Elke dag weer leuk om te lezen. Idd jammer van de regen maar dat mag de pret niet drukken. Geniet nog n paar dagen en tot snel X
  3. Paula Goossens:
    24 maart 2022
    Jammer idd, maar beter 1 dag dan een hele vakantie verregend he. Het is ondanks de regen toch goed gelukt om ons een mooie impressie te geven! Dankje. Het is elke dag weer zo leuk om jullie belevenissen te lezen/zien/horen! Nog een paar dagen genieten samen! Lieve groet! X
  4. Enneth:
    24 maart 2022
    Het lijkt me zo dat jullie in goede conditie zijn gezien het intensieve reisprogramma! En dan bij weer en geen weer telkens stralend op de foto staan😊
    Heel fijn en leuk jullie zo te zien genieten. 🤗