Fietstour Buenos Aires

5 maart 2022 - Buenos Aires, Argentinië

Zaterdag 5 maart 2022.

Om 07.30 uur lokale tijd komen aan (4 uur tijdverschil) in Buenos Aires met een hele papierwinkel voor de immigratie.

We hadden een vervelende dame bij de paspoortcontrole en Karen’s “Amerika dingetje” kwam meteen weer boven drijven. Karen wist zeker dat ze het goed geregeld had en alles bij zich had, uiteindelijk bleek dat ook en mochten we door. Onze koffers stonden al op de band en buiten werden we opgewacht door onze vriendelijke host Andrea met chauffeur. Snel worden we naar ons mooie hotel middenin de stad gebracht en rusten we een paar uurtjes.

We hebben een fietstour geboekt en ondanks de 25 graden is er kans dat het kan gaan regenen. Ze vragen of we het willen uitstellen naar morgen, maar wij stellen niks meer uit. Na een half uurtje wandelen ontmoeten we om 14.00 uur onze Nederlandse gids. Hij woont hier al 12 jaar en is behalve gids ook leraar op school en doet vrijwilligerswerk in de sloppenwijken. Karen en Indy O hebben in 2019 al eens een tour met hem gedaan hier. Hij heet Sander Weeda en je kent hem misschien van het TV programma “ De Bauers in Argentinië”  en “Waar is de Mol” met Ronald Koeman. Hij verklapte nu dat de voorbereidingen voor een ander spraakmakend programma gaande zijn. (wij weten het al 😅)

Gewoon een aardige jongen en heel slimme gast die je alles verteld over de historie en het bijzondere van Argentinië. We fietsen kriskras door het centrum en ik ben verbaasd over de mengeling van Franse, Italiaanse, Spaanse en Engelse bouwstijlen, maar snap nu pas hoe dat zo gekomen is. Het verkeer is een beetje chaotisch. Maar alles is redelijk georganiseerd. Deze fietstour vertrekt vanaf Plaza San Martin aan de rand van het centrum, waar we eerst stoppen bij het Falklandoorlog Monument waar continue 2 militairen op wacht staan, die iedere 2 uur afgelost worden, bij een lange muur met de namen van alle slachtoffers. Ligt heel gevoelig hier! Daarna eerst langs het moderne en nieuwe Buenos Aires, Puerto Madero. We stopten daar nog bij Plaza Reina de Holanda. Eergisteren ontdekte Sander dat het beeldje ter nagedachtenis van Anne Frank daar gejat was (zie foto en link krantenartikel) jaja koperdiefstallen hebben ze hier ook.

Daarna gaan we naar de kleurrijke volkswijk La Boca met o.a. een voor Karen nieuwe muurschildering van hun volksheld Diego Maradona, die in 2020 overleed. We eten in een lokaal klein restaurantje een heerlijke empanada. We staan uitgebreid stil bij het beroemde stadion van Boca Juniors, waar Maradona zijn grote successen heeft behaald.

Vervolgens bezoeken we San Telmo, een oude volkswijk met een rijke historie, waar de tango is ontstaan. Daar heeft Karen in 2019 haar 1e mate (soort bitterzoete thee) gedronken, dit is een oud gebruik hier, wat staat voor saamhorigheid en delen met elkaar. Als je het leegdrinkt via het pijpje wordt het weer gevuld voor de volgende in de groep en zo gaat het dan van hand tot hand, lijkt mij nu even geen goed plan vanwege Covid. Dezelfde Indiaan van toen is er nu nog steeds, dus natuurlijk even op de foto met hem. Zie foto van toen en nu. Er zijn hier veel antiekwinkeltjes, leuke restaurants, bars en tangotheaters. Zondagavond hopen we hier het tango dansen op het plein te bewonderen 💃🏼🕺🏻. Karen hoopt mij nog op de dansvloer te krijgen 🤣🤣🤣🤣.

Vervolgens fietsen we door naar het beroemdste plein van de stad; Plaza de Mayo (o.a. vanwege de 'dwaze' moeders), met het roze regeringspaleis waar Evita het volk betoverde, de kathedraal en meer bombastische bouwwerken We krijgen een goede indruk van de stad zodat we komende drie dagen onze eigen gang kunnen gaan. Een paar goede tips over lekker eten en ook waar je voor een goede “koers” op de illegale markt je euro’s krijgt als je ze tegen de Argentijnse peso’s omwisselt.

Rond 19.00 uur is de tour afgelopen en nemen we afscheid en lopen terug naar ons hotel. En het heeft niet geregend dus een goede gok! Ruim 8 kilometer gelopen en 17 km gefietst. Op zich niet zo veel maar we zijn kapot. Komt natuurlijk door de reis en jetlag, we hebben niet eens meer puf om iets te gaan eten, dineren dus met een zak M&M’s en een colaatje op de kamer en kijken of we de slaap al kunnen vatten.

1. Carla:
    8 maart 2022