Buenos Aires dag 2

6 maart 2022 - Buenos Aires, Argentinië

Zondag 6 maart 2022

Na een redelijke nachtrust en een heerlijk ontbijtbuffetje plannen gemaakt voor vandaag. Deze ochtend gaan we naar één van de bekendste begraafplaatsen ter wereld, Recoleta Cemetery. Wat is daar nu aan zul je denken? Maar volgens mij wordt dat wel duidelijk als je de foto’s ziet. Het weer is zonnig en 25 graden. We nemen een Uber daar naar toe (Kost weinig, je weet precies op de minuut af hoe laat ie voor je hotel staat en je hoeft niet uit te leggen waar naar toe en niet te onderhandelen over de prijs). Een kwartiertje later zijn we er. We zijn lekker vroeg, dus het is nog niet druk. We worden meteen aangesproken door een aardige man in verstaanbaar Engels of we een gids willen. Normaal gesproken doen we het liever zelf, maar nu misschien toch wel handig. Hij verteld enthousiast over wie er allemaal ligt. Wij zijn wel geïmponeerd door de gebouwtjes en alle pracht en praal. Het is een soort dorpje met straten en hoofdwegen en mini- gebouwen. Hij verteld alsof hij de doden allemaal zelf gekend heeft (de begraafplaats dateert uit 1810 of zo😉)  Mooie bomen en het straalt allemaal “rust” uit. Sommige wel een beetje patserig. Onder andere Evita Perón ligt hier, iedere avond ruimen ze de vele bloemen op die die dag bij haar graf gelegd worden. Na ruim 1,5 uur weten we wie waar ligt, hoeveel kinderen erbij liggen  en hoe duur het mausoleum was. Maar vooral de kleine details zijn interessant die hij verteld.

We nemen afscheid en drinken wat bij Starbucks en Karen neemt een overheerlijke Banana-bread daar (even Indy O jaloers maken). Een Uber terug naar ons hotel en dan tijd voor siësta.

Rond 15.00 uur lopen we naar het centrum. Bij het Playa de Mayo is iets van carnaval bezig wat ze hier kennelijk later vieren dan in Nederland. Wel erg druk, dus we kijken even met gepaste afstand (in deze Corona-Covid tijden). Zowel gisteren als vandaag valt op dat er nauwelijks toeristen zijn. En dan bedoelen we echt nagenoeg geen. Wel Argentijnse toeristen, maar voor hun is het dan ook zomervakantie. We hebben vandaag 1 keer mensen Engels horen praten en 1 keer Frans en helemaal geen Duits. Ook de onvermijdelijke Chinezen zijn nergens te bekennen.

Op zondag is er in de wijk San Telmo markt, straatblokken lang staan er kraampjes met van alles te koop. We lopen nog even de Mercado in en strijken om 16.30 uur moe neer bij een lokaal tentje aan het Dorrego plein. Daar zou rond 18.00 uur Tango-dansen op straat te zien zijn. Dus dan hebben we nog 2 uur stuk te slaan met een paar frozen Margarita’s en biertjes en ondertussen lekker mensen kijken 🍻🍸. Uiteindelijk begint het pas om 19.30 uur, Karen is ondertussen aardig aangeschoten zonder goede voedingsbodem 🤪. Maar het was het wachten waard, het bijzondere hiervan is dat het allemaal lokale oude en jonge mensen zijn die daar een dansje komen doen met elkaar. (Dit is iedere zondagavond en de leeftijd varieert tussen 20 en 85 jaar oud). Zie ook video! Karen kon zich bijna niet beheersen om niet mee te doen 💃🏻. Het is dat je de tango niet in je uppie kunt doen, maar anders …. En aan mij heeft ze in deze dus niets, want ik krijg altijd accuut pijn aan mijn knie in zo’n situatie.

Daarna kwamen we in het Carnavals feestgedruis terecht. Lekker ritmische drumbands met opzwepende geluiden. (Zie video) En ondertussen swingden we op weg naar 1 van mijn highlights. Een steak eten bij restaurant La Brigada, dit op aanraden van Sander. Een heel bekend en gezellig steakrestaurant. Gaat pas om 20.00 uur open. Er hangen over voetbal en autorace attributen. Karen offert zich op, want er valt hier op vegetarisch gebied weinig te halen. Maar ik scoor een T-bone steak, volgens de chef “900 gram without the bone”! Als hij zegt dat dit de meest malse steak 🥩wordt die ik ooit heb gegeten, zeg ik: bewijs het maar, waarna hij met een LEPEL mijn vlees begint te snijden! Zie video. Ik eet hem helemaal op maar het laatste stukje met moeite. En inderdaad de lekkerste en sappigste steak die ik ooit gegeten heb. 😁Een Uber naar huis terwijl het avond- en nachtleven in deze zwoele zomer avond tot leven begint te komen. Naar bed, stukje schrijven en “uitbuiken” pfff … denk niet dat ik morgen trek heb bij ontbijt.

1. Ton en thea:
    7 maart 2022
    Jij weet hoe je je broers jaloers kunt maken. Ton krijgt er meteen trek van.
  2. Erna:
    7 maart 2022
    Indrukwekkend. Het kerkhof en de steak
  3. Ton en Nellie:
    7 maart 2022
    Dag lieve wereldreizigers Karen en Frans. Fijn dat het na een kort oponthoud van 2 jaar weer kan. We zullen jullie reisverslag nauwgezet lezen. De manier waarop jullie enthousiast verslag doen van indrukken en ervaringen aangevuld met prachtige foto's zorgt ervoor dat we er zelf in feite bij aanwezig zijn. Trouwens fijn dat jullie nog zo jong en sportief zijn, want er liggen nog tal van te bezoeken landen in het verschiet. Afrika is bijvoorbeeld nog bijna een blinde vlek. Bon courage en veel liefs van Nellie en Ton.
  4. Hannie:
    7 maart 2022
    Frans!!!!!! Nou had ik toch echt gedacht (maar nou ok weer nie helemaal echt) dat je deze keer een uitzondering zou maken en met de voetjes van de vloer zou gaan, sund!
    Dank voor jullie mooie verhalen fotos en filmpjes, we kijken lekker mee. Groetjes x
  5. Carla:
    8 maart 2022
    Mooi verhaal en mooie foto's Frans en Karen, inderdaad indrukwekkend op het kerkhof zeg .