3e dag Sint-Petersburg

28 augustus 2019 - Sint-Petersburg, Rusland

Woensdag 28 augustus.

Lekker een dagje vrij zodat we zelf kunnen doen wat we willen. We beginnen bij de vlak bij ons hotel gelegen, Nicolaas kerk. Erg mooi blauw met goud, Karen is nog even naar binnen gegaan om een kaarsje op te steken. (Vervolgens hadden we een tip van een kennis van Jake, die bij vrienden in Sint Petersburg op bezoek was) om naar het “ New Holland Eiland” te gaan. Lang verhaal waar ik jullie niet mee zal vermoeien. Lekker wat gedronken en een replica van een VOC schip in aanbouw bekeken. We slenteren over lokale marktjes en ruiken lekkere keukenluchtjes. In zowel Moskou als Sint Petersburg zien we nauwelijks Europese toeristen. Zelfs Duitsers(die je normaliter overal tegen komt) Engelse en Fransen zijn heel sporadisch. 95 % van de toeristen komt namelijk uit Rusland zelf. Veel gebouwen zijn ze aan het restaureren. Jammer voor nu maar over een paar jaar zal alles er mooi uitzien en niet alleen de hoofdattracties.

De grote blauwe Trinity cathedraal hadden we vanuit de top van de Sint Izaäkkathedraal al gezien en bleek bij het hotel in de buurt te zijn. Het leek op een moskee maar bleek een kerk te zijn. Erg mooi ook weer! Daarna terug naar het hotel, even de voetjes omhoog want we hebben ruim 7 km door de stad geslenterd en het is inmiddels 13.30 uur.

Na een half uurtje rust vertrekken we weer. Dit keer met de tram. Die heeft geen vaste vertrektijd dus je moet gewoon veel geduld hebben. Nog even een taxi geprobeerd maar die reed boos weg toen ik mijn openingsbod deed voor het ritje! Hij ging niet eens onderhandelen😇. Dus met de hobbeltram (lijn 3) naar de halte Constantin castle. Daar even iets kleins gegeten en door naar het Fabergé museum. Dat was de hofleverancier van juwelen vooral bekend om zijn dure paaseieren van goud en edelstenen. Feitelijk maakte hij allerlei gebruiksvoorwerpen van dure materialen en miniatuurschilderijen. Alles is binnen erg goed beveiligd en dat snappen we want er ligt natuurlijk een vermogen daar. Dus we volstaan maar met het maken van foto’s. 🤓

Buiten nog even rondgelopen op de nabijgelegen Anichkov brug met de 4 paarden die we eerder al een keer vanuit de bus gezien hebben. We wandelen verder over de grote winkelstraat Nevski Prospect waar van alles te doen is, bandjes die spelen op straat, kunstenaars, erg gezellig.

We drinken nog wat en spelen “30 seconds” om de tijd te doden want het is nog te vroeg om te gaan eten. We gaan daarna een lekker stukje vlees eten bij Chucks restaurant, aanbevolen door het hotel en 1 van onze medereizigers. Zij hebben als slogan “ in meat we trust”. Bij het bestellen van onze gerechten zei Karen dat ze vegetariër is en we zagen de ober van schrik een stuk omhoog springen. 😳 Maar inderdaad een errug lekker stukje vlees gegeten en Karen aardappelen met bloemkool 😂.

Inmiddels was het ruim 20.30 uur dus met de tram weer terug naar het hotel. Vanavond ingecheckt voor de vlucht van morgen en Karen, Indy en Jake gingen nog even beneden spelletjes spelen.

1. Hannie:
    29 augustus 2019
    Het lijkt me heel bijzonder om daar rond te lopen, zoveel te zien! leuk.
  2. Betty:
    29 augustus 2019
    Jullie hebben weer een mooie reis gemaakt. Geniet nog even van de laatste avond! Fijne reis terug en groetjes uit Zwitserland!
  3. Enneth:
    29 augustus 2019
    Wát een mooie reis, én gezelli !
    ( Babette was vorige week met het schip in Sint Petersburg, maar ze had safety- drill aan boord, dus kon de stad niet bezoeken, volgende keer beter!)