2e dag Sint-Petersburg

27 augustus 2019 - Sint-Petersburg, Rusland

Dinsdag 27 augustus.

Redelijk uitgeslapen tot 08.00 uur. (Behalve dan dat ik gisteravond de airco had uitgezet i.p.v. aangezet😰) Maar de zon schijnt lekker en het is 20 graden. Na een slecht ontbijtje (ja die bestaan ook, of we zijn teveel verwend) vertrekken we met Olga de reisleidster en het gezelschap met de bus om 10.30 uur.

Rond 11.00 uur komen we aan bij de Hermitage. Het hoogtepunt van Sint-Petersburg! Camera’s in de aanslag. Voor de Hermitage ligt het Palace Square met de rode granieten zuil, de Alexander kolom. Veel bekende artiesten zoals The Rolling Stones, Andrea Bocelli en Madonna hebben op dit plein opgetreden en ook nu zijn ze weer een podium aan het opbouwen maar we weten niet voor wie. Er staat een lange rij op het plein om de Hermitage (vroeger genoemd het Winterpaleis van de Russische Tsaren) binnen te komen. Toch moeten we nog 3 kwartier buiten in de zon in de rij staan. Dat hebben we er graag voor over. Een groep Chinezen heeft dat geduld niet en ze dringen zich langzaam maar zeker van achter naar voren tot ze een beetje “gecorrigeerd“ worden en er een Chinees helemaal uit zijn dak gaat: roepen, schreeuwen en duwen. Maar na een dodelijke blik van Indy en een geheime Lacrosse “tackle” van Jake en een “strakke” opmerking van Karen werd het weer rustig 😂.

De Hermitage is echt overweldigend, zoiets als het Rijksmuseum X 10. Er zijn ruim 1500 kamers. Het grootste museum ter wereld. Verplichte bezoeken voor de scholen hier. Allerlei kunstobjecten zoals heeeel veel schilderijen, waaronder 25 van Rembrandt (hoe komen ze eraan?) Francisco Goya, Jan Steen, Leonardo da Vinci, beelden van Michel Angelo, klokken, vazen, sarcofagen, tapijten, werkelijk van alles. Gedurende 3 uur luisteren we naar de uitleg terwijl we (aldus de stappenteller) 3,5 kilometer lopen in het gebouw zelf. Veel te veel om op te noemen en te veel om te bekijken. Dus “ Google “ het maar of ga zelf maar eens kijken. De collectie kroonjuwelen konden we helaas niet zien, omdat de kaartjes daarvoor uitverkocht waren. (dus Mark en Jo: op tijd kaartjes reserveren!) Als alternatief geven ze ons het advies naar het Fabergé museum te gaan.

Rond 14.00 uur gaat groep uit elkaar en gaan we op eigen houtje verder. We lopen door het park langs de “Admirality“ (gele toren) door naar de Sint Izaäk kathedraal. Na het betalen van het entreegeld (niets voor niets op deze Wereld💵) hebben we de toren beklommen, 43 meter hoog en 262 trappen, pfff. Maar het was de moeite waard vanwege het mooie uitzicht over de stad! Na een lange wandeling door gezellige rustige winkelstraten, liepen we richting de Kazankathedraal en de bekende winkelstraat Nevsky Prospect. In de buurt hebben we bij een wijnbar “Wine Gogh” wat gedronken. Daarna weer een tijdje rondgestruind in de gezellige straten rondom Nevsky Prospect en uiteindelijk naar de Pizzahut, waar Karen en Indy een pizza scoren (what else). Jake en ik eten niets en bewaren onze “lekkere honger”. Omdat we blaren kregen van al die kilometers lopen hebben we een taxi genomen naar ons hotel, na enig afdingen natuurlijk. Aangezien de taxi chauffeur geen Engels spreekt en wij geen Russisch doen we dit middels gebarentaal.

Na even opfrissen in het hotel gaan we eten bij een Georgisch Restaurant “Bagrationie” aan de overkant van de straat. Carnivoren als we zijn, gaan Jake en ik voor de “heerlijke Full meat” optie. Na het verlaten van het restaurant dacht ik nog even dat ik mijn rugzak met daarin onze paspoorten had laten liggen daar, (aaah hoe komen we ooit dit land uit!) maar die bleken uiteindelijk gewoon nog op de hotelkamer te liggen. Pfffiew 😅. We hebben vandaag weer ruim 11 kilometers gewandeld. Een hele mooie dag, met een goede indruk van Sint-Petersburg, die aan alle verwachtingen heeft voldaan.

1. Annemieke:
    29 augustus 2019
    Prachtig hoor, wat jullie allemaal zien. Indrukwekkend!!
  2. Paula Goossens:
    29 augustus 2019
    Wat een pracht, praal en rijkdom is daar te zien. Bijzonder mooi ! Geniet ervan! Fijne reis nog samen!