1e dag Sint-Petersburg

26 augustus 2019 - Sint-Petersburg, Rusland

Maandag 26 augustus.

We schommelen door de nacht heen met wisselende slaapresultaten. Het luchtje wat er in de hele wagon hangt valt niet nader te omschrijven.🤢(het raampje kan niet open) Voor in de wagon is een toilet en een waterbak waar je je tanden kunt poetsen. Maar er zijn 10 coupe’s met 4 mensen dus reken maar uit hoe druk het daar is.

We stoppen op het station in Sint Petersburg om 08.30 uur en worden door de nieuwe gids opgewacht. Ze heet Olga maar we noemen haar Helena 2.0, want het is de overtreffende trap van de vorige🤓. We sjouwen achter haar aan als een stel malloten en de eerste 20 minuten zegt ze niets tot we in de bus zitten. Kwartiertje rijden naar een industrieel restaurant tevens voetbalcafé, vlakbij de Kazankathedraal. Het ontbijt bestaat uit gebakken eieren met spek. “Bummer” voor de vegetariërs onder ons, mazzel voor Jake en mij 😋. Gelukkig heeft Indy haar eeuwige pot pindakaas bij zich. Het meest bijzondere zijn de plasbakken in het herentoilet, die bestaan uit 5 tv schermen waar je tegenaan piest! (zie foto) Daarop worden voetbalwedstrijden afgespeeld, zodat je niets mist, maar ook leuk als je een hekel hebt aan een bepaalde voetbalclub 😂. (Oké het is inderdaad niet allemaal cultuur)

We lopen vanaf restaurant richting de Kazankathedraal met al zijn grote zuilen. Lastig om de stad te omschrijven. Veel barok en neoklassiek. Stad is een beetje opgebouwd als Amsterdam. In de zin van grachten en kanalen. Het wordt ook wel het Venetië van Rusland genoemd, 93 rivieren stromen er doorheen waardoor er 342 bruggen zijn. Met zo’n 5,3 miljoen inwoners waarvan 1 op drie een auto heeft, is parkeren een groot probleem. Het openbaar vervoer is stukken slechter geregeld dan in Moskou. We rijden over de Anitsjkovbrug met de 4 bronzen paarden. De navolgende stop is de “Kerk van de verlosser van het bloed”. Het lijkt wel op de Sint Basiliuskathedraal in Moskou, heel indrukwekkend, alleen jammer dat 1 toren in de steigers staat. Daarna gaan we naar de Sint Izaäkkathedraal, deze deed ons net als de 1e aan Rome denken. (Iedere keer bus uit en weer bus in)

Sint-Petersburg bestaat uit 42 eilanden en de volgende stop is de Petrus en Paulus vesting. Een ommuurd eilandje waar de Petrus Paulus kathedraal staat. Hier liggen de Romanovs begraven nadat ze geëxecuteerd zijn. Ook hier hebben ze weer een opvallend toilet: in de bus! (Zie foto) Dat moesten Frans en Jake natuurlijk even zien en meemaken. Bij het urinoir zegt Frans dat dit de enige keer is dat je zomaar in de bus kan plassen, waarop Jake antwoord dat carnaval de andere uitzondering is 😂. Hier is ook de plek waar ze de Russische roebels (munten) slaan. Hoe indrukwekkend, deze kathedraal met al zijn bladgoud en graftombes. Aan het einde worden we nog verrast door Gregoriaanse gezang (zonder versterker). We mochten niet fotograferen of filmen, wat denken jullie nu 😬? Zie foto en video!

In de verte zien we even later het oorlogsschip de Pantserkruizer “Aurora” liggen.

Rond 15.00 uur mogen we inchecken in het Meinigerhotel. Het is modern met grote kamers van alle gemakken voorzien. Deze kamers zijn 5 x 7 meter en 3,5 meter hoog en we slapen er maar met zijn tweetjes per kamer. Dus ruim 10 keer zoveel ruimte als in de slaapcoupé 🤗. Even een klein hapje gegeten en een heerlijke douche, uurtje pitten en het blogje bijwerken. Avondeten doen we bij het Hardrock café hier om de hoek waar we heerlijke burgers en Frans een goed stuk vlees eet. En dan nu onze eerste vrije avond 🙏.

1. Erna:
    Prachtig allemaal