11 maart Dubai

11 maart 2019 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Lekker geslapen vannacht en een uitgebreid ontbijt bij dit J5 hotel waar we logeren. Op tijd op stap, zo rond 08.45 uur, want het is een kwartiertje lopen naar de metro. Gisteren hebben we al kaartjes gekocht en nu nog even uitvinden hoe dat hier werkt. Gelukkig is het (bijna) hetzelfde als op de meeste plaatsen in de wereld. Het is druk zodat we moeten staan en deze trip duurt toch 45 minuten met de metro en nog een kwartier met de tram voor we in de Marina Mall zijn. Mooi op tijd want we worden opgewacht bij de check in voor de zipline. Ik moet bergen papieren invullen, dat ik niks mankeer, dat in mentaal gezond ben, (eerste leugen🤪) dat ik geen rugklachten heb (tweede leugen) dat ik minder weeg dan 100 kilo (dat is waar, gelukkig!) De man net voor mij woog 105 en mocht niet mee. Kortom dat niemand ergens de schuld van krijgt als er iets niet goed gaat. Al mijn spullen afgegeven aan Karen die bij het aankomstpunt blijft wachten. Dan met een busje 10 minuten rijden naar de flat waarvandaan we starten en met de lift naar de 54e verdieping (170 meter) hoog. Een heel team trekt je spullen aan en zet je helm met gopro op en maakt je vast aan de kabel en ik wordt gezekerd ( ja Ramon, deze keer wel). Je hoeft zelf niets te doen. (en dat is maar goed ook🤓) Ik lig op mijn buik op de rand klaar voor de start en kijk naar beneden en denk: waarom doe ik dit eigenlijk? 🤔 Dan denk ik even aan de woorden van Bobbi, ons kleinkind, die donderdag in de dierentuin, zei: “kom opa!” En dan go..! Met hoge snelheid roetsj ik naar beneden en voel me meteen helemaal prima. Omdat ik een beetje schuin draai, kan ik mezelf bijsturen door een arm uit te steken. Ik ga letterlijk in vogelvlucht over enkele lagere flats en de haven. Ik voel me een beetje als een vogel of superman of zo. En na 1 kilometer is het voorbij. Tenminste... ik realiseer me dat ik wel erg hard op het eindpunt af ga wat eindigt tegen een muur, maar gelukkig springt de automatische rem op het laatste moment aan. (Scheelt weer een bloedneus🥴🤕) Een ontvangstteam koppelt me los. Spullen inleveren en de video en foto’s worden binnen 48 uur gemaild. Ja Wilbert ik heb me onderweg echt wel goed vastgehouden. Chips, mijn sokken 🧦vergeten aan te doen Han! Geweldige trip en het voelde de hele tijd erg veilig! Karen dacht dat ze iets gefilmd had, maar helaas. We hebben wel een opname van degene na mij, zodat je toch een idee hebt. Het actiefilmpje volgt dus nog. Weer even tijd om iets samen te doen en we drinken aan de haven een drankje met het uitzicht op de zipline en zien er nog een paar voorbij vliegen. Daar zien we ook het punt vanaf waar de zipline begint, zie foto.

Terug met de tram en metro richting stad en we stappen uit bij de Burj Khalifa. Onderweg staan twee beleefde Arabische jongens voor ons op zodat wij kunnen zitten. We dachten dat zij er uit moesten bij de volgende halte, maar dat was dus niet zo en toen keken Karen en ik elkaar aan en moesten we erg lachen (of huilen) 👵🏻🤔. Maar we waren er toch erg blij mee😁. We gaan nu richting de tweede attractie van vandaag. Vanaf de trein is het nog ruim 1,5 km lopen richting de grootste Dubai Mall en de Burj Khalifa. Gelukkig is dit overdekt met airco en.... kilometers aan lopende banden. Ik zal er verder geen woorden aan spenderen, hoe luxe en goed het eea hier geregeld is. Ik zei het gisteren al: veel te veel geld 💵💰. Even een snelle hap en dan aansluiten in de rij om naar boven te gaan, naar verdieping 125 van de Burj Khalifa. In 67 seconden ben je boven, je voelt je oren poppen. Mooi uitzicht, maar omdat de ramen zo vies waren kon je bijna geen duidelijke foto’s maken. Maar je krijgt zo wel een mooi overzicht van hoe de stad in elkaar zit met de woestijn aan de ene kant en de zee aan de andere kant. Wel erg toeristisch maar ja dat hoort er hier natuurlijk bij. Onze laatste missie voor vandaag zijn de fonteinen buiten bij de Dubai Mall en de Burj Khalifa. Die beginnen om 18.00 uur met ieder half uur een voorstelling van een paar minuten. Eerst nog een paar uur stukslaan dus Karen shopt nog wat kleding en we eten bij Vapiano(italiaans). De fonteinen beginnen klokslag 18.00 uur. Aangezien het lastig te beschrijven is verwijzen we je naar de filmpjes. Erg mooi met bijbehorende muziek. Een half uur laten nog een show met andere muziek en aangezien het nu donkerder is zijn de lichteffecten ook beter te zien. Rond 19.00 uur maken we de reis weer omgekeerd met de lopende banden en metro alleen nu zitten we in een metro waar de vrouwen en mannen streng gescheiden moeten staan in verschillende wagons op straffe van 100 dirham! Ik waag mij dus niet over de roze streep, zie foto 😬. Karen aan de ene kant en ik aan de andere kant. Op een gegeven is er plek bij de vrouwenkant, 1 meter bij Frans vandaan, maar hij blijft braaf. De zipline was al genoeg risico vandaag 😉

Om 20.00 uur weer terug in ons hotel, snel douchen en het blog verder af schrijven, want om 06.00 uur morgen gaat de wekker. ⏰

Volgens de app hebben we vandaag 18.000 stappen gelopen oftewel 11.5 kilometer.

1. Indy O:
    Wat gaaf die zipline!!! Leuke foto’s 😘
  2. Wilbert:
    Geweldige mooie foto’s super 👍👍
  3. Erna:
    Ziet er geweldig uit. Nu Karen nog van de Zipline 😱😄
  4. Brenny:
    12 maart 2019
    Frans ge bent een held! Jammer dat Kaatje niet ging... dat had ik wel graag gezien hihi
  5. Josephine:
    12 maart 2019
    Wat een heerlijk verhaal en prachtige foto's! Ik ben benieuwd naar Het Vervolg.
    Stelletje bofkonten, weer zo'n mooie reis!!😘. Geniet!!!
  6. Ton en Nellie:
    12 maart 2019
    Dag Karen en Frans, door het perfecte verslag en de mooie foto's heb ik echt gevoel dat ik de reis van jullie werkelijk meemaak, met het verschil dat ik het verslag lees en de beelden bekijk vanuit mijn luie stoel. Geniet er maar lekker van en voor degenen die nog een bijbaantje zoeken, ramen wassen van de Burj Khalifa ... zoek Lips eens op kan wat bijklussen voor de ontnemingsmaatregel die ze aan het voorbereiden zijn.
    Lieve groeten Ton en Nellie uit Uden.